Bloedgroep

Discussion in 'Zwangerschap' started by angel11, Jan 11, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. angel11

angel11 Lid

Oct 12, 2006
    99
    0
    0
    Breda
    Ik heb even een vraagje.
    Ik heb 2 weken geleden voor het eerst bloed laten prikken en ik heb vandaag een pasje binnen gehad waarop staat dat mijn bloedgroep O negatief is.
    Nou heb ik gehoord dat je dan met 30 weken een spuit krijgt en dat je dan een verhoogd risico hebt op zwangerschapsvergiftiging.
    Klopt dit?

2. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Van dat verhoogde risico op zwangerschapsvergiftiging heb ik nog nooit gehoord!

Die prik klopt. Die heb ik ook gehad (ben ook o neg.). Dat is ivm de de resusfactor. Jouw resusfactor is negatief. Als die van je kindje positief is en jullie bloed komt met elkaar in contact kun je antistoffen gaan aanmaken. Bij je eerste kindje is dat nog niet erg maar krijg je een volgend kindje met een positieve resusfactor kun jij dus antistoffen tegen zijn bloed gaan aanmaken en dat kan wel ernstige gevolgen hebben.
    De prik met 30 weken is om ervoor te zorgen dat je geen antistoffen aanmaakt. Na de geboorte van je baby wordt er bloed van de navelstreng nagekeken en mocht je kindje positief zijn, dan krijg je weer een injectie.

3. Ayvida

Ayvida Actief lid

Nov 28, 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Hoe het zit met de zwangerschapsvergiftiging weet ik niet, maar het klopt dat je een extra spuit krijgt in de zwangerschap. Er ontbreken in jouw bloed bepaalde stoffen die een soort van 'afstotingsverschijnselen' bij de foetus kunnen veroorzaken. Vandaar de extra inenting. En wellicht krijg je een extra bloedonderzoek, maar dat weet ik niet. Dat kan je het beste aan de verloskundige vragen.

Ben je trouwens bloeddonor? Donoren met O negatief zijn zeer gewild, omdat O negatief bloed ingezet kan worden bij elke denkbare bloedtransfusie, ongeacht de bloedgroep. 0 negatief schijnt vrij zeldzaam te zijn. Althans, dit hoorde ik van mijn rijinstructrice (ook O negatief)

4. angel11

angel11 Lid

Oct 12, 2006
    99
    0
    0
    Breda
    Hoi Stranger badankt voor je snelle reactie.
    Ik kon het zo gauw nergens vinden.

5. angel11

angel11 Lid

Oct 12, 2006
    99
    0
    0
    Breda
    Hoi Ayvide
    Bedankt voor je snelle reactie.
    Ik ben geen bloed donor en ik wist ook niet dat mijn bloedgroep zo zeldzaam is.

6. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Graag gedaan!

o negatief komt bij 7% van de mensen voor terwijl het de enige bloedgroep is die aan iedereen gegeven kan worden... dus idd dan ben je erg gewild! Kwam ik ook achter toen ik me opgaf als donor. Ze hingen nog net de vlag niet uit ;)!

7. Hester

Hester Niet meer actief

Klopt, ik heb ook O neg.
    Mijn man heeft ook neg, dus ons kindje kan geen pos rhesus factor hebben.

8. Tamar

Tamar Fanatiek lid

Nov 11, 2005
    1,738
    0
    0
    Alleen mag je volgens mij geen bloed geven als je zwanger bent!

Gr

9. Ayvida

Ayvida Actief lid

Nov 28, 2006
    321
    0
    0
    Hoorn
    Ja, maar daar zei ik het niet voor, het was een algemene opmerking

10. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

May 14, 2006
    2,463
    0
    0
    Over een verhoogd risico op zwangerschapsvergiftiging is mij ook niets bekend, volgens mij zijn de wetenschappers er nog steeds niet achter wat de pre-eclampsie nou veroorzaakt.

Mijn bloedgroep is A negatief, tijdens mijn zwangerschap van Lotte heb ik een prik gekregen bij 30 weken en een prik na de bevalling omdat Lotte een positieve bloedgroep heeft. Ook heb ik na mijn mk in augustus een prik gekregen.

Overigens merk ik weinig van die prik, dun naaldje in je bil en klaar is ...

11. stranger

stranger Fanatiek lid

Mar 28, 2006
    3,412
    0
    0
    Ja je mag geen donor zijn als je zwanger bent tot 6 maanden na de bevalling...

Ik heb trouwens na de draaipoging nog een extra prik gekregen. En idd, ik merkte er nauwelijks wat van (was trouwens in mijn bovenbeen)!

@ Hester: maar je krijgt toch wel die prik of niet? Mijn ouders zijn ook allebei negatief maar mijn moeder kreeg hem wel altijd omdat er een zeldzame kans op een mutatie is volgens de arts...

12. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    1,705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    je krijgt altijd die prik, ongegeacht of je partner ook negatief bloed heeft. Een Vk mag er namelijk nooit zomaar vanuit gaan dat hij ook daadwerkelijk de vader is!

Share This Page