Mijn dochter heeft last van tics. Dit heeft ze al zeker 2 jaar. Van extreem schudden met haar armen tot heel vaak haar hoofd naar voren doen. We zijn doorgestuurd naar de kinderarts. Wat kan ik hier verwachten?? Wie heeft hier ervaring mee??
Mijn zoon (5 jaar) heeft ook al jaren last van tics. Tot nu toe alleen gezichts en vocale tics gehad. Met vocale bedoel ik keelschrapen, snuiven, neus optrekken en snurkgeluiden. Ook wij waren doorverwezen naar de kinderarts. In eerste instantie zeiden ze dat het vaker voorkomt bij kinderen en dat het vanzelf over zou gaan, maar helaas bleven ze maar komen en gaan. Toen werden we doorverwezen naar de neuroloog. Aan de hand van een paar video's en ons verhaal gaf hij de diagnose Tourette. We kregen een medicijn, genaamd Clonidine. Na deze afspraak heeft hij bijna 9 maanden geen tics gehad en gedurende deze tijd heb ik hem die pillen niet gegeven. Het heeft namelijk wel bepaalde vervelende bijwerkingen. Helaas kwamen de tics een paar weken geleden terug, best hevig ook. Vorige week toch maar begonnen met Clonidine en nu wachten we dus waf wat het gaat doen. Erg he om je kind zo te zien!! Trouwens wij gaan binnenkort ook naar de Pandas poli van het Amc. Pandas is een ziekte waarbij het weerstand bepaalde hersencellen aantast en dat kan ook leiden tot tics en gedragsproblemen. Gelukkig heeft hij geen last van dat laatste.
Bedankt voor je verhaal. Wat doet de kinderarts bv?? Ik vind altijd dat zoveel symptomen op elkaar lijken.
Hier ook een zoon met tics. Komt van de (medicijnen) adhd. Zijn gelukkig niet heel erg (steeds door zijn haren wrijven en in zijn gezicht) en volgens de psych gaat dat ook weer over. Dus laten we daar maar aan vasthouden.