DEN HAAG - Moeders van couveusekinderen die langer dan een week in het ziekenhuis verblijven, krijgen de zekerheid dat ze tien weken zwangerschapsverlof hebben zodra de baby thuis is. Dat heeft minister Henk Kamp (Sociale Zaken) woensdag bekendgemaakt bij RTL Nieuws. Het standaard zwangerschaps- en bevallingsverlof telt minstens zestien weken, waarvan minimaal tien weken na de bevalling. Kamp wil een einde maken aan onzekerheid bij moeders met een pasgeboren baby in het ziekenhuis over hoeveel verlof ze heeft als haar kindje thuiskomt. De Vereniging van Ouders van Couveusekinderen had in 2008 bij toenmalig minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) hierover aan de bel getrokken. Donner had toen al duidelijk gemaakt het niet wenselijk te achten dat het ziekenhuisverblijf bij een te vroeg geboren kind of bij medische complicaties rond de bevalling de verlofperiode geheel kan opslokken. Blij Tweede Kamerlid Eddy van Hijum van het CDA zei in een eerste reactie blij te zijn dat Kamp het beleid van zijn voorganger doorzet, maar hij is nog niet tevreden. Van Hijum heeft afgelopen jaren diverse malen aangedrongen op een verruiming van het verlof voor (aanstaande) moeders bij zwangerschappen en bevallingen waar sprake is van medische complicaties. Meerlingen Zo vroeg de CDA'er eind vorig jaar bij de behandeling van de begroting Sociale Zaken in de Kamer om standaard extra verlof voor vrouwen die in verwachting zijn van meerlingen. Daarbij komt vaak extra zorg kijken, is er sprake van te vroeg geboren kinderen en complicaties. Kamp hield dit toen af. Van Hijum overweegt nu een amendement in te dienen om (aanstaande) moeders van bijvoorbeeld een tweeling ook ruimer verlof toe te kennen. © ANP Tien weken verlof zodra couveusekind thuis is | nu.nl/werk en privé | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl
Nou van mij mag dat dan even heel snel rondgemaakt worden! Ik krijg zelf een 2ling en die worden zeer waarschijnlijk eerder gehaald......ben dus benieuwd.
Even nog mijn reactie, want die is verdwenen in mijn vorige bericht, vaag maar oke. Ik vind het echt een super goede verandering. Hier zelf bij de jongste 4 weken ziekenhuis gehad (wat in vergelijking met prematuur kindjes weinig is) en had echt niet na een paar weken al aan het werk 'kunnen' gaan. Laat staan ouders van kindjes die echt erg vroeg geboren zijn en/of een heel heftige ziekenhuis periode achter de rug hebben. Kortom, hoop voor alle mama's ten eerste dat hun kindje niet te vroeg geboren zal worden, maar wanneer dat toch gebeurd, ze in ieder geval de zekerheid hebben dat ze wanneer het kindje thuis is, zij zelf ook thuis zijn voor het kindje en met het kindje. Liefs!
Ik ben er heel blij mee, onze mannen zijn 12 weken te vroeg geboren en ze hebben 8 weken in het ziekenhuis gelegen, toen 2 weken thuis en daarna weer een opname van 1 week. Ik was echt niet in staat om te werken toen mijn verlof was afgelopen. En dit hebben de meeste ouders die een te vroeg geboren kindje hebben of een kindje die in het ziekenhuis moet blijven.
Fantastisch nieuws! eindelijk begint Nl te begrijpen dat verlof geen vakantie is maar noodzaak, zeker met een gecompliceerde zwangerschap of vroeggeboorte
Jahhh!!! EINDELIJK!!! wat goed zeg! Ik moest ook al na 10 weken ZH binnen 5 weken eigenlijk weer aan de slag. Omdat dat niet ging mijn baan verloren.... Had ik toen die 10 weken nog gehad dan had ik miss wel gewoon mijn baan nog gehad.
Super! Pff ik zit wel op hyves mee te kijken bij rtl ontbijtnieuws.. wat kunnen mensen toch bot zijn zeg, wordt er gewoon verdrietig van
Is ind een hele heftige periode geweest, maar alles is goed gekomen met ze, en je merkt ook niks meer aan ze. Het zijn 2 toppers!!!
sterre82, ja ik heb het ook al gezien! Prima ontwikkeling natuurlijk, ik vind wel dat het dan niet alleen voor te vroeg geboren kindjes moet gelden, maar ook voor kindjes die na de bevalling opgenomen worden en een tijd in het ziekenhuis moeten verblijven, voor die ouders is het net zo erg natuurlijk.
o mensen die dit meegemaakt hebben, aub niet op hyves meelezen, want dat gaat je enorm kwetsen, even een waarschuwing.
Goed plan !! En al die reacties op hyves jeetje trieste mensen zeg, sommige denken echt dat je voor je lol thuis wilt zitten met een couveusekindje.
Zeker positief te noemen. Maar niet alleen de vroeggeboren kindjes ook moeders die het zwaar hebben de eerste maanden denk aan reflux huilbaby.s ect moeders die met een ks zijn bevallen trauma bevallingen de meeste zijn na 10 weken niet in staat om te werken tien weken is zo kort te kort voor de meeste. Dus meer indecaties van langer thuis blijven lijkt me wel op zijn plaats. Kortom net zo als in Zweden bijvoorbeeld mogen de moeder thuis blijven( Als ik het goed hebt) Weet niet zeker voor dat ik iets neer pen wat niet waar is of gedeeltelijk waar.
pnirmal, ik weet niet of het in zweden hetzelfde is als denemarken, maar daar lijkt het wel mooi, maar is het in mijn ogen niet. In denemarken hebben alle moeders een jaar zwangerschapsverlof, klinkt super natuurlijk, maar ze moeten daarna wel allemaal fulltime werken om het te kunnen bekostigen, dat zou ik nooit willen.
Een hele goede zaak dat er eindelijk wat gebeurt voor de groep mama´s die amper hun kindje thuis hebben en dan alweer moeten werken of in sommige gevallen het kindje nog niet eens thuis hebben als het verlof er al op zit. Hopelijk komt dit snel rond.