Mijn oudste heeft nog 2,5week vakantie van school, onze vakantie is voorbij, vl weer aan het werk dus ik zit veel alleen met mijn dochters.... En O wat is mijn oudste dochter vervelend!! Ze loopt echt de hele dag te mopperen op mij, ik doe niks goed, ze wil mij niet als moeder ik weet gewoon echt niet meer wat ik met haar kan doen. Ook als we samen even wat leuks gaan doen, even naar de stad of een vriendinnetje of zo, dan is ze hardstikke lief, maar zodra de voordeur bij ons thuis open gaat, gaat haar mond weer open en begint ze weer op mij te mopperen. Ik moet haar echt de hele dag bezig houden terwijl ik haar oud genoeg vind om zelf even te spelen.... (Dit heeft ze nooit gekund trouwens, zichzelf even vermaken). Volgens mij heb ik hier al vaker een topic over geopend maar het lijkt wel alsof ik haar gewoon niet kan bereiken..... Mijn vriend zelgt wel eens dat wij teveel op elkaar lijken en dat het daarom zo botst elke keer, bij hem is haar gedrag namelijk heel anders! Ook als ik doe wat hij doet:x Dames, nog zo lang vakantie, wie kan me tips geven om die door te komen??
Oh, van die dagen. Alleen dan heel veel achter elkaar. Zijn er geen vriendinnetjes in de buurt waar je haar af en toe naar toe kan sturen of die bij je thuis kunnen komen spelen. Zo niet, misschien even de moeders van de vriendinnetjes bellen om te laten afspreken. Nachtje bij oma logeren? (of ergens anders) Heeft ze speelgoed op haar kamer? Je kan haar ook een bepaald gedeelte van de dag daar laten spelen. Dan kan ze zich vervelen maar jou in elk geval niet... haha... Samen gezelschapsspelletjes doen. Bioscoopje maken Samen koekjes bakken
M.a.w we doen genoeg, alleen kan ik haar niet continu vermaken, ze heeft ook een zusje die zich gelukkig wel heel goed zelf kan vermaken...... Maar ook een huishouden, boodschappen, noem mAr op
Hier een meisje dat de hele dag vraagt "wat kan ik doen mama?" Stel ik iets voor, wil ze het niet doen..... Ja, alleen op de i-pad of tv kijken, maar dat gaat niet door! Als ze kan spelen met kinderen uit de buurt is er niets aan de hand, maar alleen thuis, wil ze niet aankleden, tandenpoetsen, of haren kammen, laat staan mee boodschappen doen..... Gelukkig heeft ze de buurt kindjes haha
Haar laten helpen in 't huishouden? Of mee laten koken / taarten bakken? Haar mee een weekmenu laten opstellen en bedenken welke boodschappen er dan nodig zijn om ze dan vervolgens met zijn drie te halen? Daarnaast zou ik haar geregeld de tuin insturen samen met haar zusje, dat ze samen buitenspelen (de ruzies tussen de zussen onderling moet je dan wel voor lief nemen ). Misschien wat puzzelboeken halen? Of als ze naar groep 3 gaat wat voorbereidende dingen op lezen en schrijven?
Ervan uitgaande dat er geen neurologische/psychologische problemen aan haar gedrag ten grondslag liggen kan je denk ik alleen maar streng en consequent optreden. Natuurlijk moet een 6-jarige zich alleen kunnen vermaken en een grote mond opzetten is bij ons in huis sowieso niet aan de orde. Ik geloof wel in de positieve benadering, beloon haar als ze lief is geweest en wèl zelf heeft gespeeld, beloon haar dán met een uitje of iets leuks. En niet andersom dus. Ze moet gewoon weten dat haar gedrag bepaalde consequenties heeft en dat het loont voor haar om zich netjes te gedragen en zelfstandig te zijn af en toe. En zo niet, dan hangen daar 'vervelende' gevolgen aan, het is alleen cruciaal dat je echt 99.9% van de tijd consequent bent anders werkt het alleen maar averechts en wordt haar gedrag van kwaad tot erger. Succes en sterkte!
Hier ook wel gemopper. Ik mag ook niets van jou (terwijl ze dr ijs nog niet op heeft, net een cadeautje gekregen heeft, maar toch nog dat ene ding wil ), ik krijg niet genoeg aaaaaandacht enzo.. Jij zit alleen maar de hele tijd te typen, typen, typen.. behalve als ik op de laptop zit (ja, precies schat ) Vanmorgen moest ik thuiswerken en had geen oppas, tja.. ze moest zich ff zelf vermaken. Uiteindelijk ging het wel.. En gaat ze wel weer knutselen, verkleden, filmpjes kijken. We zijn net verhuisd, geen bso meer. Af en toe wel oppas van de oma's en mn ex.. Maar verder is t nog ff behelpen tot ze weer naar school mag. Tis niet anders. Gisteren dagje pretpark met nichtje en neefje, morgen maar naar t zwembad denk ik.. Ik zie het licht aan t einde van de tunnel alweer.. (nog ruim 1 week hihi)
Ik ben allang blij dat maandag school weer brgint. De vlag gaat uit Hij is echt aan school toe, zijn gedrag is af en toe om van te huilen. Grote mond, brutaal, schreeuwen, mopperen, zijn zusje plagen. Hier is het heel simpel, ik geef 2 waarschuwingen en bij de derde gaat hij op de trap of naar zijn kamer. Meestal gaat het daarna wel weer een tijdje goed. Ik laat hem helpen met het huishouden, zoekt de was uit; kleur bij kleur, helpt mee met boodschappen pakken in de wink etc. Zijn vriendinnetje is weer terug van vakantie dus daar gaat hij nu ook weleens naar toe en dan samen naar de speeltuin. Maar man, wat ben ik blij als school weer begint.