Tiener erg ziek: Wanneer bel je de huisarts/HAP?

Discussie in 'Corona forum' gestart door jannanas, 5 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.828
    1.300
    113
    Panadol gladde tabletten zijn redelijk goed weg te krijgen. Of de smelttabletten van Roter (met een vruchtensmaakje). Wat ik zelf doe bij keelpijn is gorgelen met kamilosan (druppels in water). Dat verzacht enorm. Kamillethee helpt ook.
     
  2. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    De vlekken heeft ze nog wel steeds voor haar ogen. Dus mocht die vanmiddag niet minder worden leg ik dat nog wel even aan de huisarts voor. Maar ik denk zwakte.
     
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Dat je door de pcm langer of misschien erger ziek zou worden is echt dikke onzin. Sorry. En niet "algemeen bekend". Ik werk in de zorg en heb hier echt nooit van gehoord.
    Toevallig net op m'n werk overleg gehad met huisarts en ook deze gaf aan dat dit echt niet waar is.
    Pijnstillers kunnen in veel gevallen er juist voor zorgen dat je sneller op de been bent. Mensen die eerst amper aten of dronken omdat het pijn deed, ze te moe waren enz kunnen bijv door de pijnstillers wel weer gaan eten en hierdoor sneller aangesterkt zijn.

    Wat jij bedoeld zijn waarschijn DIARREE remmers. Die zijn niet goed tijdens een buikgriep of voedselvergiftiging. Het zorgt ervoor dat je minder vaak naar de wc moet maar de ziekmakende bacteriën enz blijven in je lijf achter en dus grote kans dat je langer of erger ziek wordt. DAT is algemeen bekend.
     
    Suzy85, Baukje1985, Ysabella en 13 anderen vinden dit leuk.
  4. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Hopelijk nu een mooie stijgende lijn en snel weer fit! Beterschap voor haar!

    Hier qua paracetamol voor de kinderen ook die smelttabletten van Roter, zijn 500mg per tablet en hebben een bessensmaakje - oudste smikkelt ze zo op zonder water, alsof het snoep is - de jongste wil er wel water bij. Ze lossen in je mond razendsnel op, dus met een slok water ook echt zo weg.
    Zelf heb ik die gladde tabletten van Panadol, makkelijk door te slikken. Wel duurder dan die gewone tabletten, maar als ik pcm neem voel ik me al echt niet lekker - die bittere smaak en ruwe structuur van goedkope pcm wil ik dan niet erbij :D Dus het is de prijs wel waard vind ik ;)
     
    Nataly1972 vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.530
    113
    Ik had ook begrepen dat paracetamol juist goed is om te nemen, omdat het ontstekingsremmend is en je lichaam daar dan minder energie in hoeft te steken tijdens je herstel. Blij te lezen dat het door meer wordt ontkracht.

    @jannanas veel beterschap voor je dochter, waardeloos dat ze zo ziek is.
     
    Sado en momim vinden dit leuk.
  6. juliette77

    juliette77 Niet meer actief

    Mijn puberzoon had ook influenza en Covid, inderdaad heel pittig.
    Weerstand versterken met vit D, C en Sambucol, heel veel water (uit de AirUp werkte bij ons het best, vond hij prettig drinken) en verder kan je niks doen behalve uitzieken. Ze komen er meestal vrij snel weer bovenop. Veel beterschap!
     
    Malbec vindt dit leuk.
  7. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.640
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    .
    Onderdrukking van het immuunsysteem Er is doorlopend discussie of koorts als losstaand symptoom eigenlijk wel behandeld moet worden, aangezien koorts een fysiologisch verschijnsel is dat het immuunsysteem ten goede komt en daarmee het herstel van ziekte bespoedigt.

    Deze redenatie wordt ondersteund door de resultaten van een onderzoek waaruit bleek dat bij kinderen met waterpokken het herstel van de huid significant langer duurde bij kinderen die paracetamol kregen.

    Tevens was bij kinderen met malaria die paracetamol gebruikten de malariaparasiet gemiddeld 16 h langer aantoonbaar dan bij kinderen die geen paracetamol kregen.

    Er zijn echter ook onderzoeken die geen negatief effect op de ziekteduur vonden.In 2 gerandomiseerde onderzoeken naar het effect van paracetamolgebruik ter preventie van koorts na vaccinatie bij kinderen hadden de patiënten die paracetamol namen weliswaar minder vaak koorts na vaccinatie, maar de antilichaamrespons was significant lager dan in de placebogroep.21.

    Dit ondersteunt de hypothese dat paracetamol de immuunrespons onderdrukt.

    https://www.ntvg.nl/artikelen/wel-geen-paracetamol-bij-kinderen-met-koorts#

    Hier staan alle onderzoeken ook verder uitgewerkt.
     
    Riverdale87 en mutskuh vinden dit leuk.
  8. momim

    momim Actief lid

    21 feb 2019
    342
    213
    43
    Zie foto, kleine studies met slechts geringe bewijskracht, maar lijkt me ook compleet buiten dit topic vallen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  9. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.640
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Lijkt me logisch dat er geen jarenlange gigantische onderzoeken gewijd worden aan paracetamol. Ik was ook allang gestopt met reageren hoor. Laat een ieder dan maar gewoon geloven en doen waar diegene zich het fijnst bij voelt, toch? Ik heb geloof ik ook al 3 keer gezegd dat ik het eens ben met TS.

    Dus laten we het verder vooral ontopic gaan houden ja. Graag.
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.652
    21.159
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Pcm is niet ontstekingsremmend, ibuprofen wel. Pcm is koortverlagend en pijnstillend.
     
    Baukje1985, Riverdale87, Vero0504 en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.511
    881
    113
    #51 wendy339, 6 apr 2022
    Laatst bewerkt: 6 apr 2022
    Verwijderd ivm niet topic gerelateerde inhoud.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.530
    113
    dan haal ik die door elkaar, excuses!
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  13. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.177
    1.358
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Die smelttabletten hebben wij ook, mijn kinderen vinden de bessensmaak erg lekker
     
    evaleana vindt dit leuk.
  14. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Die zijn ideaal en niks bitter, gewoon makkelijk doorslikken.
    55B67C95-5618-463B-A2AD-B4FADC7CC3DE.png
     
  15. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    Hoe is het je dochter vandaag vergaan, Ts?
     
  16. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Beter! Ik zie haar zelf weer in haar ogen. Het “masker” wat helemaal op haar gezicht zat is weg, de koorts is alleen nog maar verhoging en er komt weer wat geluid uit. Keel en hoesten is nog pijnlijker ik maar stuk minder dan gisteren. Gisteravond was het dieptepunt…ze is alleen nog erg moe, hangt alleen maar op de bank. Dus nog goed herstellen komende dagen.

    lief dat je het vraagt!! Nogmaals: wat verraderlijk die Corona zeg!
     
    Ysabella, Saartje33, bosi333 en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Met masker bedoel ik helemaal een rood masker, kan het moeilijk uitleggen. Liep over haar wangen, onder haar ogen, echt heel rood. Een soort waas op haar huid.
     
  18. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Ze ziet nog steeds wel vlekken, maar minder. Dus zal vanzelf wel overgaan.
     
  19. Vinexkindje

    Vinexkindje Fanatiek lid

    2 jul 2012
    2.206
    1.051
    113
    Ohhh fijn om te horen dat het gister echt de piek leek te zijn en ze hem nu over is! Natuurlijk is ze nog niet fit maar als je weer vooruitgang ziet, geeft dat wel moed en minder zorgen. Ze zal nog wel even bij moeten komen :(
     
  20. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.342
    12.031
    113
    Vrouw
    Ah fijn zeg dat het de goede kant opgaat!
    Hopelijk gaat het herstel snel.
     

Deel Deze Pagina