Wie van jullie heeft er in een tienermoederhuis gezeten en waar? En wat zijn jullie ervaringen op het gebied van hulp voor jonge moeders? Ik ben zelf een jonge moeder en ben erg geïnteresseerd hiernaar. Ik woon in Friesland en ik kwam tot de ontdekking dat er hier eigenlijk helemaal geen opvanghuis in de buurt is. Ik ben zelf gelukkig met mijn vriend en we werken allebei en hebben een huis maar het lijkt me fantastisch om met jonge moeders te werken. Ik hoor graag van jullie
heey meid, nee inderdaad niemand reageert, raar. ik ben ook opzoek naar een tienermoederhuis, ik wil misschien daar heen om is te kijken hoe het daar is. ik ben zelf 20 jaar en in verwachting, dus ben opzoek naar woonruimte. ik woon in amsterdam, ik zou daar ook graag willen wonen. groetjes cindy
Hey Cindy, Wat leuk om van je te horen, en gefeliciteerd met je zwangerschap! Valt het jou ook op dat je via internet maar moeilijk informatie kunt vinden over tienermoederopvang? Wel raar vind ik eigenlijk, internet is toch het eerste wat je gebruikt als je op zoek gaat lijkt mij. Misschien is het ook wel om privacy- redenen dat er weinig te vinden is hoor, kan ik me ook wel weer voorstellen. Hoelang ben je al in verwachting als ik vragen mag? Ik ben zelf ruim 22 weken zwanger van nummer 2, het wordt weer een kleine meid. Groetjes
Ik heb wel wat gegevens, alleen is het niet een 'normaal tienermoederhuis/voorziening'.. Je hebt een CIZ indicatie nodig voor jezelf, en minimaal een jeugdzorgindicatie voor je kindje.. Mochten jullie hiermee bekend zijn, dan kun je me altijd PB'en! Succes iig! Groetjes
Hoi Miekje, Ik ben zelf niet op zoek naar opvang maar ben er erg in geïnteresseerd, waarschijnlijk omdat ik zelf een jonge moeder ben. Het lijkt me fantastisch om met tienermoeders te werken en ben daarom op zoek gegaan naar verschillende vormen van opvang voor tienermoeders hier in de buurt (Friesland). Ik kwam erachter dat er hier eigenlijk helemaal niks is en dat jonge aanstaande mama's uit Friesland die graag naar een tienermoederhuis willen een heel eind daarvoor zouden moeten verhuizen. Ik ben dit topic gestart omdat ik benieuwd was hoeveel behoefte er zou zijn voor meer opvang plaatsen. Maar ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar hoe alles dan in zijn werk gaat, misschien kun jij me daarover meer vertellen. Groetjes
ja inderdaad, de tienermoederhuizeninformatie zijn schaars, heel vreemd. ik wil zelf okk wel wat informatie daarover. eigenlijk zoek ik alleen een plek waar ik kan wonen met mij baby, een tienermoeder huis is misschien wel een optie, alleen.....vind ik dat de hulp kwa gesprekken en het zorgen maken of de tieners wel goed voor hun baby zorgen, dat ik een klein beetje overbodig voor mij, ik weet dat ik eht kan....ik zoek alleen een rustig plekje omdat het thuis geen optie is zei mijn moeder. het liefst blijf ik lekker thuis, maar wij wonen in een 2kamer woning, ik heb dan wel een grote kamer waar alles makkelijk bij past....maar mijn moeder ziet dat denk ik niet zitten en z'n kindje heeft toch een eigen kamertje nodig?? groetjs cindy
Dag! @ Demi: Hier in Flevoland zijn 2 organisaties/instellingen (waarvan ik weet) die voorzieningen hebben voor jonge moeders. Beide zijn wel gebasseerd op LVG/LVB bij de jonge moeder. Vandaar de CIZ/AWBZ indicatie die je dan als jonge moeder nodig hebt. Daarnaast is er wel hulp voor de 'normaal begaafde' jonge moeders, maar deze is ambulant (komt de hulpverlener bij je thuis voor een x aantal uur per week). Ook hier heb je een indiactie voor nodig of PGB, zodat je dus hulp kunt inkopen. In Flevoland was er iig wel behoefte aan meer 'plekken/plaatsen' voor jonge moeders en dan vooral voor de LVG/LVB jonge moeders. Dat is vaak de doelgroep die het (net) niet redt zonder hulp (zeker in t begin).
Dag! Ik weet niet hoe oud/jong je bent, maar als je boven de 18 bent, zou je je evt kunnen inschrijven bij woningbouwverenigingen zodat je kunt gaan voor een eigen plekje (helaas zijn de wachtlijsten vaak erg lang). Ambulante hulp is vaak wat makkelijker geregeld dan residentiele hulp. Je zou zeker contact op kunnen nemen met het FIOM, die kunnen je helpen met je woondilemma!