'Onnodig vaak keizersnede bij stuitligging'

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Marnat, 31 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marnat

Marnat VIP lid

10 aug 2009
    29.821
    3
    38
    Vrouw
    Medewerker Thuiszorg
    Groningen
  2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Vergeet niet dat aan een draaipoging ook risico's zitten.

Esmee was een stuitkindje, draaipoging gehad. Door een fout ( Esmee was te zwaar en placenta lag niet goed) De placenta is door het draaien gescheurd en met spoed een ks gehad!

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik wist wel dat dit mogelijk was, maar volgens mij zitten hier ook wel weer wat gevaren aan.

Ik weet niet of ik voor een draaipoging zou kiezen.

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Mwah. Ik heb altijd mijn twijfels bij dit soort onderzoekjes. Ons meisje lag ook in stuit en ik heb uitgebreid met een aantal gynaecologen overlegd wat te doen. Ze spraken wel over een eventuele versie maar die zijn zeker niet zonder risico. Aan de andere kant had ik niet zo'n zin in een keizersnede vanwege de nasleep. Uiteindelijk heeft mijn eigen gyn de knoop voor mij doorgehakt. Ik vroeg aan haar wat zij zelf zou doen als zij in mijn schoenen zou staan.....ze zei toen zonder aarzeling "absoluut keizersnede". Toen wist ik genoeg.......;)

5. Trees

Trees Niet meer actief

Volgens dit artikel zou bij een kwart geen sprake zijn van een draaipoging. Dit ligt niet alleen aan de arts, maar ook aan wat de ouders willen. Belangrijkste lijkt mij dat deze keuzevrijheid blijft bestaan en dat aanstaande ouders niks wordt opgedrongen.

Als ik voor deze keuze zou staan zou ik gezien de risico's ook geen draaipoging willen en gaan voor een keizersnee.

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Eens. En ik ook.

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    ik denk ik toch ook hoor..

De bevalling van nr 1 ging nogal problematisch waardoor ze een slechte start had en ik nu onder controle loop bij de gyn om de groei van deze bink in de gaten te houden.. denk niet dat ik dan nog voor zulk ´gehannes´ ga kiezen.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou ook nooit gaan voor een draaipoging of vaginale bevalling bij een kindje dat in stuit ligt en dus kiezen voor een keizersnede. Kan best dat het niet nodig zou zijn geweest dan, maar liever dat dan risico's voor mijn kindje.

9. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

ligt eraan hoe t ligt....mijn kindje is vanuit de stuit vanzelf dwars gedraaid en na een 'duwtje' van de vk ligt hij / zij nu met t koppie naar beneden....kan dus ook goed gaan

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik weet niet wat ik zou kiezen, daar zal ik me pas in gaan verdiepen als ik de keuze moet maken. In ieder geval is het inderdaad belangrijk dat ouders met behulp van de arts een eigen weloverwogen keuze kunnen maken. Met de informatie die ik nu heb, zou ik een draaipoging absoluut proberen. Maar misschien mis ik wel wat.

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier lag de tweede in stuit.
    Ik wilde absoluut geen keizersnede en ben dus voor de versie gegaan. Binnen een minuut was het gebeurd en dit alles zonder pijn.
    Vervolgens ben ik gewoon thuis bevallen, dat wilde ik graag.
    Van te voren wordt alles zeer zorgvuldig onderzocht en je kan ten alle tijde zeggen dat je het niet wilt, zelfs tijdens de versie nog.
    Ik zou dus altijd een versie proberen.

12. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Je krijgt toch gewoon de kans om normaal te bevallen? dus gewoon een stuitbevalling en geen keizersnede?
    Mijn neefje lag in stuit en mijn zus is gewoon vaginaal bevallen hoor en heeft niet gekozen voor een keizersnede.

13. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik denk dat ik zou kiezen voor het kindje te draaien aan een eventuele ruggeprik zitten ook risico's Mocht er iets verkeerd gaan je bent in het ziekenhuis hebben ze alsnog zo het kindje eruit toch? Maar als het draaien niet zou lukken zou ik denk ik er niet voor kiezen voor een stuitbevalling.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Ligt ook maar net aan de grootte van de baby en het postuur van moeders etc.. hier zou een stuitbevalling echt uitgesloten zijn.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik denk dat ouders dat - na goede voorlichting - zelf moeten beslissen. De verhalen die ik tot nu toe over draaipogingen heb gehoord en gelezen, geven mij de indruk dat het best vaak mis gaat of niet lukt. Ik denk dat ik er niet voor zou kiezen. Maar goed; ik verdiep me er ook pas echt in als het nodig zou zijn.

16. djellybelly

djellybelly Niet meer actief

ik was 21 toen ik beviel en onze kleine is na 34 weken gedraaid in een stuisligging helaas.
    ze hebben geprobeerd te draaien maar door dat ze te groot was en ik te weinig vruchtwater had mocht het niet baten.
    ze hebben voor een keizersnede gekozen omdat ik nog zo jong was en zij zo groot.
    Vond hetl geen probleem als alles maar in overleg gedaan word.

17. goofychick

goofychick VIP lid

31 dec 2007
    12.116
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je haalt de woorden uit mijn mond, en het schijnt best traumatisch te zijn voor een kind. Mijn schoonzusje krijgt woensdag een keizersnede en heeft hiervoor bewust gekozen juist om die rede.

18. Seth

Seth Niet meer actief

heb me er vorige zwangerschap over ingelezen omdat tweede lang in stuit lag.... en had ook gekozen voor een KS.
    (gelukkig draaide ze zelf nog)

ok... voor moeder misschien het meest onprettige (geestelijk en lichamelijk), maar voor kindje het veiligste...

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Vind ik ook hoor.
    Ben dan ook van mening dat een kindje niet voor niks in een stuit ligt.

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    Dat laatste ben ik het ook mee eens.

Deel Deze Pagina