hoi meiden. ik weet nog niet zo heel lang dat ik zwanger ben. Het was niet een geplande zwangerschap maar we zijn er wel heel blij mee, en kunnen niet wachten ons eerste wondertje in ons armen te nemen. Echter begin ik eind deze maand met een voltijd opleiding aan het HBO. Ik vroeg me af of hier meer moeder waren die ook een opleiding volgen? Want ik heb een paar vraagjes, misschien maak ik me voor niks zorgen. maar het komt nu allemaal tegelijk.Is het combineren moeilijk, of valt het mee. hoe doen jullie dat? en met de bevalling, gingen jullie er dan een jaartje tussenuit of bleef je studeren. Sorry voor al deze vragen, ze zullen hier waarschijnlijk al 100 keer gesteld zijn. maar maak me best zorgen.
Hee, ik ga ook weer studeren, maar ik heb veel gehad aan Studerende moeders; Iedereen heeft recht te studeren ! staan allemaal tips op
Ik heb inderdaad ook op bovenstaande site gekeken! Mijn ervaring is dat het goed te doen was, studeren en mama worden. De laatste weken viel het naar school gaan wel wat zwaarder (op bovenste verdieping les!!), en het concentratievermogen was ook wel wat verminderd, maar gelukkig had ik lieve klasgenoten die me op het goede spoor hielden. Scheelt dat ik zelf ook wel graag mn opleiding wilde afronden. Na school was ik wel moe. Ik ben zwanger geworden in eennalaatste jaar, en ben bevallen in november van het laatste schooljaar. Ik ben er gewoon een paar maandjes tussenuit geweest in overleg met mentoren en stagebegeleiders, en kon thuis ook nog heel wat doen voor mijn afstuderen. Uiteindelijk is het met wat hulp van de mentoren, mijn klasgenoten en mijn man allemaal prima gelopen. Ik heb opleiding afgerond met supercijfers!! Ben niet bang om hulp te vragen, en overleg tijdig met je opleiding over de mogelijkheden, vaak willen ze best meedenken zodat je niet hoeft te stoppen.
Het combineren is te doen, maar kan wel lastig zijn. Ik moet zelf veel thuis doen (universiteit) en dat is best zwaar. Mijn zoontje breng ik expres iets meer naar de opvang, zodat ik thuis tijd heb om te studeren. Je moet vooral goed plannen en de tijd benutten die je hebt ingepland om te studeren. Dat merk ik het meest. Ik ben aan het eind van het tweede jaar zwanger geraakt en halverwege het derde jaar bevallen. Aan het eind, december was dat, vond ik het zwaar. Mijn concentratie was niet zo goed meer en dat maakte het leren voor tentamens zwaar. Ik ben toen al wel begonnen met afbouwen van vakken. Een tentamen heb ik een week naar voren mogen halen, zodat ik 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof kon. Dat vond ik erg fijn, ook voor de rust. Ik ben vanaf de kerstvakantie tot half april thuis geweest, en heb het laatste blok weer college gevolgd. De overige vakken heb ik afgelopen jaar gedaan. Scriptie viel in het laatste blok, maar werd aangeraden pas te maken na een aantal andere vakken, dus uiteindelijk ben ik een jaar langer bezig geweest. Dat had ook met het verschuiven van vakken te maken, waardoor ik eerder in het jaar moest beginnen met vakken die eerst in januari begonnen. Ik moet zeggen dat ik afgelopen juni en begin juli het heftigst vond. Ik moest de laatste dingen afmaken en tegelijkertijd was ik zwanger van nummer twee. Deze komt ook weer halverwege het jaar. Hoe het dit keer gaat uitvallen weet ik niet, want het is mijn master en ik moet nog overleggen met docenten. Ik raad je aan in ieder geval te overleggen met docenten wat mogelijk is. Vaak is er meer mogelijk dan je denkt! Het moet gaan lukken, heel veel succes
heel erg bedankt voor jullie reacties. ik ben nu een stuk minder ongerust. ik ga het met de opleiding bespreken en hoop dat dat allemaal goed gaat. gelukkig heeft de kleine strax ook lieve opas en omas die me graag willen helpen. zo nu en dan oppassen zodat ik kan studeren. dat is echt fijn. verder is het even afwachten. ik ben nog niet zo heel ver dus het duurt nog even. maar kan niet wachten haar of hem in mijn armen te sluiten
Hey. Ik ben moeder & doe een MBO opleiding. Het is wel zwaar & vermoeiend, maar het is wel te doen. Na mijn bevalling ben ik ongeveer nog een half jaartje thuis gebleven omdat de zomervakantie begon toen mijn zwangerschapsverlof voorbij was. Qua opvang, mijn vriend beheert vanaf thuis zijn eigen bedrijfje dus die kan overdag op onze kleine letten. & af en toe gaat ze naar dr oma.
hoooi, hier nog een studerende moeder, ik was ook ongeplant zwanger, had het totaal niet verwacht. ik heb een contract moeten tekenen in op school datik zo lang mogelijk maar school zou blijven gaan en bij blijven met alle opdrachten. ik had het geluk dat ik een perfecte zwangerschap had en door ben gegaan tot een week na mijn uit gerekende datum.. ik had gewoon 10 weken zwangerschaps verlof en weer geluk gelijk 7 weken zomer vakantie..nu ben ik weer vol op bezig het is wel zwaar maar te doen..vooral als je vriend er ook is voor de zorg..ik ben alleenstande moeder dus moet het helemaal alleen doen..en je kan zelfs extra studiefinasiring krijgen.. nou succes er mee..en nog gefeliciteerd met je zwangerschap.. het waren mij mooiste 9 maanden ooit..zo uniek zo'n mensje in je buik..geniet er van.. xx
Ik studeer ook aan het hbo en vind het prima te doen. Ik volg een deeltijd studie (nu 3e jaar) en heb altijd voltijd gevolgd. Maar in de voltijd had ik zelf geen zin meer. En met werken erbij kon deeltijd ook. Al ben ik wel blij als ik straks een baan heb, want het is financieel wel krap. Maar ja, dat komt vast en zeker goed Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik vind het echt geweldig om mama te zijn!
Ik studeer voltijd, rechten. Ik vind het prima te doen hoor. Vind het eigenlijk totaal niet zwaar, tenminste niet zwaarder dan wanneer je gewoon zou werken als moeder. Wij hebben goede opvang (dichtbij mijn school). Ik probeer zoveel mogelijk op school te doen, dus in de uren dat mijn zoontje op de creche is. Lukt dit niet dan doe ik het 's avonds als mijn zoontje slaapt.
Ik studeer deeltijd, rechten. Vind het prima te doen, maar ik heb dan ook een supergoed KDV om de hoek zitten én een auto. Ik houd zelfs tijd over! Net zoals MvLiam studeer ik ook als mijn zoontje 's avonds slaapt, en benut ik alle uurtjes dat hij op het KDV doorbrengt.
het is te doen maar ik zeg wel eerlijk heb het er wel moeilijk mee... 2 kids huishouden studie enzo best wel zwaar....
Klopt Kim, moeilijk is het soms wel. Maargoed, ik ben gewend fulltime te werken én een kind te hebben, dus een deeltijd studie is in mijn geval gewoonweg een verademing.
Dat is inderdaad wat anders. ik wil als ik later werk heb een studie gaan doen in de avonduren. Gewoon alles op mijn eigen tempo enzo. Geen verplichte huiswerk enzo. Lijkt me heerlijk. Want als ik even een week niet wil dan kan je het een week even niet doen zeg maar haha. Maar op dit moment vind ik het wel zwaar... maar goed heb ook een eigen zaak te runnen haha dus dat is ook extra drukker
Leuk om dit te lezen! Ook ik word een studerende mama. Zit nu in het derde jaar van voltijd HBO, maar hoop volgend jaar op deeltijd ovre te stappen. Waarschijnlijk stop ik na het eerste semester, dan ben ik een half jaar ertussenuit en volgend studiejaar ga ik dus weer verder. Ben wel benieuwd hoe het gaat, met deeltijd studie en stage/werk erbij... ben vooral erg bang dat ik geen werk kan vinden omdat ik officieel natuurlijk nog geen diploma heb! Mijn man werkt wel maar heeft geen mega-inkomen, dus qua inkomen ben ik ook wel benieuwd hoe het allemaal zal gaan. Het gekke is dat ik het ene moment totaal geen zorgen maak over hoe alles moet en het volgende moment zie ik het ineens totáál niet meer zitten. Nou ja, dat hoort misschein bij hormonen enzo. Ik moet nog even afwachten hoe mijn school hierin staat, ik heb een voorstel over een alternatieve studieroute (dat overstappen naar deeltijd enzo) bij de examencommissie liggen. even afwachten dus...
Dus je bent mama, runt een eigen zaak én studeert nog? Kudos voor jou! Goed bezig. Kan me voorstellen dat het op zo'n manier wel heel erg zwaar is. Echt knap van je, dat je dat zo doet!
ja klopt. In het begin loopt een zaak natuurlijk niet helemaal super. Althans de meesten niet. Maar heb het vanaf het begin al druk gehad. Dus dat is wel lekker haha... maar goed. Het is druk veel aan het plannen. Heb me agenda in outlook heel vol staan... maar het verzorgen van het gezin staat op nummer 1.
Wat goed om te lezen dat het dus echt wel kan! Studeren en kindjes. Ik zit namelijk in mn 3e jaar (universiteit) En verwacht in april mn baby. Dus ik moet nog gaan bespreken hoe ik dat ga doen met scriptie schrijven want die wilde ik toch echt wel gaan schrijven en afronden dit jaar. Zal niet al mn vakken gaan halen...maar dat is niet erg een jaartje uitloop. BEn benieuwd hoe alles straks gaat lopen!
Het is best heftig. Het gaat in principe wel, maar het lastige is dat je het je niet kan permitteren om een periode even heel veel te moeten doen. Bij ons is het zo dat er hele drukke perioden zijn en hele rustige. En tijdens die drukke kan ik gewoon niet alles doen, mijn zoontje wil toch gewoon zijn aandacht. En die wil ik hem ook geven. Voor de rest gaat het wel, ligt er ook een beetje aan wat je thuissituatie is. Heb je een vriend en is die in staat/bereid om ook mee te helpen in huis. En je drukke perioden op te vangen. Mijn ex-vriend zag mijn studie als een soort van hobby en vond dat hij het geld verdiende dus ik maar voor de rest moest zorgen. En dan is het heel erg lastig.
Hier ook een studerende mama. Studeer 1 dag in de week aan SPW4 en daarnaast werk ik ook nog 24 uren per week. Het is wel te doen maar is nogal wel lastig om je eigen tijd in te plannen. Maar als je er alles voor hebt kun je het wel! En goede regelingen maken dan komt het allemaal goed. Ik heb 2 kinderen van 3 en 1 jaar..
Ik doe het ook, studeren en een kind, wel heel vermoeiend moet ik zeggen, maar ook extra motivatie om echt iets van je studie te maken!