Haïti vs Nederland...

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door YenD, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    ergens tussen hier en daar
    #1 YenD, 21 jan 2010
    Laatst bewerkt: 21 jan 2010
    Wat vinden jullie van de Haïti actie's?
    Ik zat net ff in de auto, en heb de radio uitgezet.. Alle zenders waren het zelfde.
    Ik hoorde een stukje van een restaurant eigenaar die vanavond extra kosten rekende en alles ging naar Haïti.
    Nou vind ik het heel erg dat die mensen helemaal nix meer hebben en gezinnen uit elkaar gerukt zijn etc, maar ik kan me er best druk om maken.
    Nederlanders storten masaal geld op giro 555 voor al die arme mensen (die trouwens al arm waren) terwijl je eigen buurman misschien zijn huur niet kan betalen omdat hij geen geld meer heeft door de crisis...
    Of mensen de hele winter zonder verwarming en warme douche hebben gezeten omdat de man/vrouw is ontslagen en haast geen uitkering krijgt...
    Of mensen die elke week naar de voedsel bank moeten omdat ze gewoon weg niet rond kunnen komen!!!

Is er voor hun een giro nummer? Nee!
    Zijn er radio zenders die zich druk maken om die mensen? Nee!
    Of restaurant eigenaren die de hele avond voor die mensen werken? Nee!
    Een of andere minister die alle inbrengsten ook nog gaat verdubbelen, van het geld die onze eigen arme mensen hebben afgegeven aan de belasting!

Sorry hoor, jullie zullen het vast niet met mij eens zijn, maar ik geef helemaal nix aan Haïti, dan geef ik liever een tas boodschappen aan mijn arme oude buurvrouwtje, zij heeft ook niets meer sinds haar man dood is!!

P.S: Ik vind het voor die mensen WEL erg wat er is gebeurd!!
    Ik ben geen harteloze trut ofzo.
    En ik wil Nederland ook zeker niet vergelijken met Haiti.
    Maar er zou ook wel wat meer gedaan mogen worden voor onze eigen mensen in ons eigen land, die het ook verschrikkelijk moeilijk hebben!

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik vind de acties voor Haiti een goed initiatief! en als ik er naartoe kon om te helpen dan deed ik het, aan de andere kant, als mijn buurvrouw een tas boodschappen echt nodig heeft krijgt ze die gelijk van me!

ik snap alleen die vergelijking steeds niet, je kunt NL echt niet vergelijken met Haiti in mijn ogen.

3. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    Het is ook geen vergelijking.. Maar er zijn echt niet zoveel Nederlanders die moeite doen om hun eigen mensen te helpen als dat ze nu bij Haïti doen.

Ik begrijp natuurlijk ook wel dat de situatie daar niet gelijk is aan die van ons..

Maar ook in ons eigen land zijn er ontzettend veel mensen die hulp nodig hebben, voor hun zijn er geen speciale acties.

4. Coconut

Coconut Actief lid

31 jul 2009
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zou jezelf eens voor moeten stellen dat je daar een uur rondloopt, dan piep je denk ik wel anders.
    Mensen zijn hun hele gezin/familie kwijt. Het is er heet en de lijken liggen op straat. In de arme delen kan er geen hulp komen omdat er bendes actief zijn.

Fijn voor jou dat je zo weinig inlevingsvermogen lijkt te hebben, dan kun je je inderdaad druk maken om andere zaken.

Mensen zouden ook beter om zich heen moeten kijken naar buren etc. die wat hulp kunnen gebruiken. Maar nu piepen mensen dat er niet naar de Nederlanders wordt gekeken, terwijl niemand het daar 2 weken geleden over had.
    Dan steun jij toch je buren/medemensen in Nederland? Zou hartstikke goed van je zijn. Een betere wereld begint bij jezelf enzo ;)

5. Coconut

Coconut Actief lid

31 jul 2009
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    In nederland zijn voedselbanken, psychologen, maatschappelijk werkers, goede huisartsen, schuldhulpverlening, bijstand etc etc. Natuurlijk hebben veel mensen het moeilijk, maar dakloos of zonder eten hoeft niet in Nederland.

6. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Dus omdat ze in Haïti al arm waren en niets hadden is het eigenlijk onzinnig om geld te doneren aan ze ?

En je verwoord wel allemaal heel mooi wat NL wel heeft !!
    Ze hebben tenminste een voedselbank om heen te gaan.
    Ze hebben tenminste schoonwater om te drinken en om mee te douchen. De mensen die het moeilijk hebben in NL hebben tenminste iets ! En de mensen van Haïti hebben nu nog minder dan niets.

Mijn belastingcenten gaan naar de verkeerde mensen, de mensen die niet willen werken !
    Ik ben niet van plan om nog meer voor deze kromme maatschappij te doen. Restaurant eigenaren werken wel degelijk keihard voor de mensen die het dus minder hebben.

De mensen die deelnemen aan de maatschappij (werken dus ) zorgen er dus voor dat mensen die niet kunnen of niet willen werken en dus een uitkering kunnen krijgen.
    Dat ;t geen vetpot is, tja lastig dan ga je maar beter op je centen letten. En stop je met alle luxe dingen aan te schaffen :)

7. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

mijn idee.

8. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    Ik heb wel inlevingsvermogen, en ik heb ook helemaal nergens gezegd dat ik het niet erg vind voor deze mensen! Ik vind het wel degelijk erg, en als ik geld zou hebben zou ik ze misschien ook wel steunen..

Nou hebben wij idd voedselbanken, zuiver water etc.. maar dat betekend nog niet dat er geen mensen in nl zijn die het ontzettend slecht hebben..
    Arm zijn kies je niet voor, en ik kan het weten, ze kunnen je binnen no time je huis uit zetten, en als je dan met je kleine kindjes langs familie moet voor onderdak ben je echt niet gelukkig!

Mij hoor je nergens zeggen dat ik het niet erg vind, maar idd een betere wereld begint bij jezelf, dus waarom zou je niet eens iemand in je eigen omgeving helpen?
    Of moeten wij ook eerst getroffen worden door een afschuwelijke ramp voordat er hulp komt?

9. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    het is erg dubbel...
    daar zijn 70.000 mensen dood... hebben geen huis, geen eten, geen water... je buurman z'n kraan doet het nog wel hoor! het is niet met elkaar tevergelijken.... Hier hebben we sociale voorzieningen... als je je hypotheek niet meer kan betalen door de crisis is het ergste wat je kan gebeuren dat je van een minimum moet gaan leven in een goedkoop huurhuis... maar je hebt dan wel een huis, en eten, etc. dat hebben ze daar niet eens! Maar ik begrijp wel wat je bedoelt, met dit soort dingen is het één groot mediacircus en als alles straks weer is bekoelt dan mag er inderdaad best wat meer aandacht uitgaan naar de bijstandsmensen in NL dat ben ik zeker met je eens, maar je kan een bijstandspersoon in NL niet gaan vergelijken met een slachtoffer van Haiti

10. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    zelfs in nederland is dakloos zijn geen onnatuurlijk iets meer, en zonder eten?? je moest eens weten hoeveel mensen er zijn die niet elke avond warm eten op tafel kunnen zetten... het zou je echt verbazen.

En ja je hebt er klaplopers tussen zitten! mensen die te lui zijn om te werken, maar over hun heb ik het ook niet, ik bedoel mensen die door omstandigheiden geen geld meer hebben, of ontzettend in de schulden zijn geraakt.. daar kan ik echt wel medelijden mee hebben...

11. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die tevens goede doelen in Nederland steunen en daarnaast nu ook nog eens de acties voor Haïti steunen. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten namelijk.

Je zegt dat je de situaties niet kunt vergelijken maar je begint er wel mee in je openingspost. In Haïti hadden de mensen al niks nee, en dat hutje waar ze in woonden is nu ook nog eens met de grond gelijk gemaakt. Ze hebben daar amper iets te eten, hele families zijn weggevaagd, er is niet eens fatsoenlijke gezondheidszorg, geen schoon drinkwater etc. Ik denk dat iedereen hier in Nederland in zijn handjes mag knijpen, want zelfs met een schamele uitkering heb je het zo slecht nog niet. Nederland is nl. nog altijd een verzorgingsstaat, als jouw huis instort word jij opgehaald door een ambulance, word je goed verzogrgd in een ziekenhuis, krijg jij injecties met schone naalden en zorgt de gemeente voor vervangende woonruimte. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Relativeren heet dat, zou je ook eens moeten proberen.

12. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    Nee ik wil ook geen vergelijkingen maken, dat is ook mijn opzet niet geweest...
    Ik bedoel er meer mee te zeggen dat er weinig mensen weten wat er naast je gebeurd..
    Mijn buurvrouw zou echt niet bij me aanbellen voor geld, dus ik zou ook niet weten of ze problemen heeft..

Ik denk dat weinig mensen weten hoe slecht andere het hebben in eigen land...
    Dat er mensen zelfmoord plegen omdat ze geen uitweg meer zien, omdat de hulp echt niet zo geweldig is als er vaak gedacht wordt

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wie zegt eigenlijk dat mensen die aan 555 geven, niet OOK hun best doen voor mensen in NL? Jij laat het klinken alsof mensen moeten kiezen ("NL vs Haïti") Onzin, je kunt best mensen in zowel NL als andere landen helpen.

14. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Niet op zon aanvallende toon gaan praten hoor, dat is niet netjes.... iedereen heeft recht op z'n eigen mening :)

15. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

juist, dat doen wij namelijk ook, ;)

16. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Ik denk dat de 555 actie gewoon goed is,

En daarnaast, dat er misschien door bijv. postbus 51 wel wat meer aandacht besteeds mag worden inderdaad aan de onderste laag van de samenleving, want inderdaad weten niet veel mensen dat er ook echt wel (voor nederlandse begrippen) barre omstandigheden hier zijn.

Vind alleen dat deze 2 onderwerpen wel meer los van elkaar bekeken moeten worden :)

17. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Yes, als je graag wilt praten over nederlanders die het slecht hebben etc. zou je misschien beter een apart topic alleen hierover moeten openen en deze dichtgooien, want ben bang dat je hier alleen maar Haiti discussies op gaat krijgen :(

18. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    Nou ja, je mag me aanvallen, begrijp alleen de reden daarvan niet..
    Ik val ook niemand aan geloof ik...

Ik geef MIJN mening, ik maak NIETS persoonlijk.

Als dit manieren van discuseren zijn mag het topic van mij apart weer gesloten worden!

19. YenD

YenD VIP lid

31 aug 2009
    6.343
    2
    0
    gelukkige huisvrouw
    Helemaal goed dan toch??

20. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38

Dat die mensen zelfmoordplegen, dat doen ze nog altijd zelf !!!

Als zij alleen al dreigen met zelfmoord worden zij in een kliniek opgenomen, dus wat heb je dan ? Ja een dak boven je hoofd en psychiaters op je lip !
    Wat doen die dan ? Juist je proberen te helpen, je proberen dingen helpen te relativeren hoe je het anders kan doen. Hoe je uit de problemen komen !

Dat die mensen zelfmoord plegen wegens geld zaken betekend niet dat er geen andere uitweg is hoor !

Deel Deze Pagina