Moeilijkkkk! We verwachten een jongetje met een volledige schisis, dus willen eigenlijk geen slis-gevoelige naam of klanken die met een open gehemelte moeilijk zijn uit te spreken voor hem zelf. Bij mij staat T.ies op nummer 1, al heel lang! Bij mijn man J.ort. Onze andere kinderen heten L.otje en N.oud In mijn hoofd weet ik dat J.ort verstandiger is, zeker met onze achternaam die begint met een ‘s’-klank. Alleen heb ik niet de wauwfactor bij die naam. Ik vind het een oké naam, als compromis zeg maar. Vind het wel leuk dat er ook een ‘o’ en een ‘t’klank in zit, net als bij de andere 2 kinderen.... Kiezen voor een prima en veilige naam? Of de naam die was rijm-gevoeliger is, misschien moeilijker uit te spreken wordt voor hem, maar die ík lekker vind...
Ik ken een Joes met een schisis. Die spreekt zijn naam gewoon uit hoor. Dus als jullie Ties leuk vinden zou ik die doen. Ik vind ties net wat leuker!
Zoals gezegd in je andere topic: Ties vind ik los leuker. Maar Jort beter bij de namen van je andere kindjes passen, hebben ze ook meteen allemaal een o in de naam. Enne.. ik snap dat de kans met een schisis hoger is, maar ook kindjes zonder schisis kunnen slissen Ik bedoel maar Tip: zet beide namen op twee losse A4-tjes. Leg die omgekeerd op de grond en hussel door elkaar (laat het niet doorschijnen én laat dit doen door een derde persoon zodat jij en je partner niet kunnen zien welke naam waar ligt). Ga dan allebei stuk voor stuk op zo'n omgekeerd vel staan en vóel wat het met je doet. Onthou allebei bij welke van de twee jullie gevoel goed is. Komt dit overeen met de ander? Dan is dit dé naam. Komt het niet overeen? Draai de blaadjes om. Kans is groot dat je bij het zien van de naam die je op je gevoel hebt gekozen, een sterke 'ahh, yes' of juist 'hmm, dat valt tegen'-gevoel krijgt. Ook dan is dus duidelijk welke naam het voor jou wel/niet wordt. Heeft je partner uiteindelijk hetzelfde gevoel als jij, dan zijn jullie er alsnog uit. Ook hiermee niet gelukt om op één lijn te komen? Laat het dan rusten. Blijf openstaan voor nieuwe namen, en probeer het enkele weken (of dagen, als je niet zoveel tijd meer hebt) later nog eens, evt. met extra namen erbij die jullie in die tussentijd gevonden hebben. Succes!
Ik zit nog even te brainstormen over andere namen min of meer in dezelfde lijn als T.ies en J.ort, zonder te eindigen op een -s, en bijpassend bij L.otje en N.oud: Siem Siemen Siebren Sijbren Sijbrand Ijsbrand Jitse Jelmer Jelle Jesse Jouke Joep Loek Frank Thijmen Rinze Alwin Mart Marten Maarten Hidde Melle Jappe Joppe Ferry Robin Bauke/ Bouke Douwe Koen
Jort. Ik vind Ties typisch zo'n naam die heel erg schattig klinkt bij een klein jochie en 10x niks bij een volwassen man. Onze achternaam begint ook met een S en namen die eindigen op een s lagen er bij voorbaat al uit. Het loopt niet lekker bij het uitspreken. Is Thieme nog een optie als naam?