Tijd stoppen met werk... partner niet redelijk?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Ranja, Aug 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ranja

Ranja Actief lid

Aug 11, 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over opvang.. hij wil er niets van weten. De kleine moet naar schoonmoeder want dan is zij ook gelukkig en vindt mij raar (slecht) dat ik haar dat niet gun. En belangrijker, 't is goedkoop!
    Als ik zelf thuisblijf is dat probleem opgelost.
    Wat het geld betreft... de reden dat we het gescheiden houden is omdat we er zo anders over denken. Ik geef echt niet veel uit, ik koop heel weinig kleding enz maar toch vindt hij dat ik te makkelijk met geld omga.. Ik kan niets kopen zonder dat hij daarover gaat zeuren, al is een bikini (gaat hem niets aan) maar toch zou hij daar commentaar op geven. De laatste tijd ben ik spullen voor mijn zoontje aan het kopen van mijn eigen rekening om zijn gezeur niet aan te horen. Hij heeft zo weinig kleding en speelgoed en ik kan het dan niet laten om af toe iets voor hem te kopen. En nog gaat hij dan zeuren , ookal betaal ik het zelf.. Als het zo al erg is wat moet het dan zijn als het van 'ons' geld kwam en dat we dus niet apart geld hebben. Verder is hij heel lief, behulpzaam in het huishouden, doet boodschappen, geeft zoontje en mij veel aandacht. Dus ja... ik weet het ook niet altijd. Ruzies elke week minstens een keer over geld of over schoonmoeder... Ik vind het heel erg en zie het soms ook niet zitten maar we houden wel heel veel van mekaar. Ik denk dat het niet slim is dat ik mijn job opgeef en daarmee mijn zelfstandigheid. Mocht het toch fout lopen en daar ben ik wel realistisch in dan moet ik het toch sterker in mijn schoenen staan. Dus... ik moet een oplossing zoeken voor mijn schoonmoeder=opvang probleem.. :( en verder mijn droom om een tijdje volledig bij mijn zoontje te kunnen zijn maar opgeven. Ja, je kan niet alles hebben.
    Bedankt iedereen voor jullie reacties!

2. Ranja

Ranja Actief lid

Aug 11, 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over opvang.. hij wil er niets van weten. De kleine moet naar schoonmoeder want dan is zij ook gelukkig en vindt mij raar (slecht) dat ik haar dat niet gun. Als ik zelf thuisblijf is dat probleem opgelost.
    Wat het geld betreft... de reden dat we het gescheiden houden is omdat we er zo anders over denken. Ik geef echt niet veel uit, ik koop heel weinig kleding enz maar toch vindt hij dat ik te makkelijk met geld omga.. Ik kan niets kopen zonder dat hij daarover gaat zeuren, al is een bikini (gaat hem niets aan) maar toch zou hij daar commentaar op geven. De laatste tijd ben ik spullen voor mijn zoontje aan het kopen van mijn eigen rekening om zijn gezeur niet aan te horen. Hij heeft zo weinig kleding en speelgoed en ik kan het dan niet laten om af toe iets voor hem te kopen. En nog gaat hij dan zeuren , ookal betaal ik het zelf.. Als het zo al erg is wat moet het dan zijn als het van 'ons' geld kwam en dat we dus niet apart geld hebben. Verder is hij heel lief, behulpzaam in het huishouden, doet boodschappen, geeft zoontje en mij veel aandacht. Dus ja... ik weet het ook niet altijd maar ik laat me niet altijd doen. Ruzies elke week minstens een keer over geld of over schoonmoeder... Ik vind het heel erg en zie het soms ook niet zitten maar we houden wel heel veel van mekaar. Ik denk dat het niet slim is dat ik mijn job opgeef en daarmee mijn zelfstandigheid. Mocht het toch fout lopen en daar ben ik wel realistisch in dan moet ik het toch sterker in mijn schoenen staan. Dus... ik moet een oplossing zoeken voor mijn schoonmoeder=opvang probleem.. :( en verder mijn droom om een tijdje volledig bij mijn zoontje te kunnen zijn maar opgeven. Ja, je kan niet alles hebben.
    Bedankt iedereen voor jullie reacties!

3. Miertje82

Miertje82 Lid

Jul 22, 2009
    62
    0
    0
    Ik begrijp dat je het gevoel hebt geen kant op te kunnen. Maar ik vind toch dat je je hier niet in moet schikken. Het is waanzin om je kindje naar je schoonmoeder te brengen omdat zij daar 'gelukkiger' van wordt. Wat echt belangrijk is is dat jij nu tijd met je kleintje mist, en dat kan je nooit meer over doen. Als hij straks op een manier opgevoed is waar jij het niet mee eens bent, dan ben je te laat en kun je er niets meer aan doen. Ik heb meerdere keren in een relatie gezeten die niet gelijkwaardig was en ik kan daar nog heel boos over worden. Daarnaast ben ik ook geheel bekend met het bemoeizieke-schoonmoeder-syndroom. Geld mag niet het allerbelangrijkste zijn, dat is je kindje. Je hoeft niet helemaal te stoppen met werken, je kunt 2 dagen gaan werken, dit is al een compromis vanuit jou en als je vent daar ook al niet voor open staat... dan moet ie zich maar eens afvragen wat nu eigenlijk het belangrijkste voor hem is!

4. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    @Ranja: Volgens mij is jullie probleem niet zozeer de opvang, maar de financiën. Ik zou me er op focussen om daar goede afspraken over te maken, eventueel in begeleide gesprekken. Anders blijven dit soort kwesties terugkomen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om je inkomen en spaargeld te verdelen. Wat ik zelf de prettigste manier vind is wat ik even het combimodel zal noemen. Mijn man en ik hebben ieder een eigen rekening en één gezamenlijke rekening. Ons salaris wordt op onze eigen rekening gestort en dat storten we door naar de gezamenlijke rekening min een vast bedrag. Dit 'zakgeld' is voor ons allebei even hoog. Dus ik stort bv. 1000 - 250 en hij 1500 - 250 door. Die 250 gebruiken we voor onszelf en daarover hoeven we dus ook nooit verantwoording aan de ander af te leggen. Of ik het nou spaar, uitgeef aan kleding of hij er dure audiodingen voor koopt maakt niet uit. Scheelt enorm veel discussies. De spullen voor de baby, huishouden, gezamenlijke vakanties, etc. gaan van de gezamenlijke betaal- en spaarrekening.

Wat betreft het 'eigen spaargeld' zou je een verdeling kunnen verzinnen waarin je nu afspreekt wie wat inlegt in een gezamenlijke spaarrekening en wat je zelf houdt. Of dat een gelijk of verschillende bedrag is moet je dan samen bepalen. Ik kan me ook voorstellen dat dat eraan ligt hoe die saldo's tot stand zijn gekomen.

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,283
    6,196
    113
    Wij doen het precies hetzelfde. Ideaal in ons geval, aangezien de uitgavenpatronen hier ook erg verschillen.

Stel het eens voor aan je vriend..

6. Bri

Bri Niet meer actief

Grappig, wij doen het precies andersom. Allebei hetzelfde bedrag naar de gezamenlijke rekening, en wat overblijft is voor jezelf. Maar we gaan ook uit van het principe dat we beide evenveel geld inbrengen en evenveel 'arbeid' in de vorm van zorg, huishouden en klussen. Dit werkt voor ons prima.

ranja, ik snap je dilemma heel goed. geen enkele relatie is perfect, dus dat je moet geven en nemen hoort er gewoon bij. maar ik denk wel dat het belangrijk is dat ook jij grenzen mag stellen. en zo te lezen ligt er in elk geval een belangrijke grens bij de wijze waarop de kinderopvang wordt ingevuld. het lijkt me goed om daar toch met elkaar een oplossing voor te zoeken die voor jullie allebei acceptabel is. En ja, dat kost geld. maar als je het eens goed doorrekent (dus inclusief wat je van de belastingen terugkrijgt voor betaalde opvang) valt het misschien nog best mee voor je man?

ik vind het overigens ook nogal wat van je schoonmoeder, dat zij 4 dagen per week voor haar kleinkind zorgt. heeft ze verder niets te doen?

7. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    wij hebben ook allebei aparte rekeningen, maar ik ben gemachtigd voor alle rekeningen, en doe alle administratie.
    Ik maak elke maand een lijstje met vaste lasten, boodschappengeld en evt. kosten voor noem maar op, keuring voor de auto ofzo. Dat gaat dan van ons beider rekeningen af, en wat er dan daarna overblijft in totaal, dat gebruiken we of om allebei iets aparts van te kopen, of we kopen er iets gezamelijks van voor het huis ofzo, en de laatste 6 maanden ging al dat extra alleen maar naar de derde rekening, die van het kindje :D
    Ik heb voor ons kindje een aparte rekning op mijn naam staan, waar straks de kosten voor kinderopvang, de kinderbijslag, de extra aanschaffen van gedaan worden. Luiers en voeding en billendoekjes worden straks bij het boodschappengeld in berekent.

@ranja, ik vind het super rot te lezen dat jullie in zo'n situatie zitten, ik denk dat er toch eens een goed gesprek moet komen, want het is gewoon geen gelijkwaardige situatie zo, hij 'bepaalt' en jij moet maar volgen...jullie zouden meer samen moeten kunnen beslissen, zowel over de opvang van je kind als de financieen

8. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Pffff, als ik dit allemaal lees ben ik nog blijer dat wij nog maar 1 betaalrekening en 1 spaarrekening hebben - zo makkelijk! :D

@ Ranja: ik hoop dat jullie er uit komen! Vervelende situatie, hoor... Ik moet er ook niet aan denken dat mijn schoonmoeder zo'n grote rol in de opvoeding zou spelen (trouwens: mijn eigen moeder zou ik ook niet fijn vinden!).

9. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    @ Ranja, het argument van je man dat opvang duur is klopt naar mijn idee niet erg. We betalen voor Roos voor 1 dag in de week iets van 50 euro in de maand maar daar zit eten/drinken luiers en alles bij. Dat is 12 euro 50 per dag!
    Dat je man graag wil dat je kindje naar zijn moeder gaat is leuk en aardig maar zij ziet hem dus meer overdag dan jij, het zou voor mij teveel zijn.

10. Ranja

Ranja Actief lid

Aug 11, 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik vind het nuttig om andere meningen hierover te lezen.

Ipv volledig te stoppen zou het idd beter zijn om minder te gaan werken. Ik neem momenteel 1 dag per week ouderschapsverlof op. Ik wilde eigenlijk 2 dagen (16u) maar mijn manager wilde daar toen niet mee instemmen. Ik krijg binnenkort nieuw management. Weet iemand of ik mijn ouderschapsverlof nog kan wiijzigen en dus anders opnemen? En anders moet ik een ander contract aanvragen voor 2 dagen in de week. Dan komt mijn ouderschapsverlof ook te vervallen dacht ik en dat is ook zonde (pensioenopbouw enz) maar beter dat dan wat ik nu heb.

Als ik dan 2 of 3 dagen werk (hopelijk lukt me dat) ga ik toch proberen een kdv te regelen voor mijn zoontje (ben allang ingeschreven maar nog geen bericht gekregen). De bom zal dan wel barsten want mijn man wil het echt niet hebben maar we zien dan wel. Ik ga hier achter blijven staan want ik voel me helemaal niet gelukkig met de huidige situatie.

Wat de financien betreft... ik en mijn man schrijven iedere maand een bedrag van onze persoonlijk rekening over naar onze gezamelijke rekening. Ik was hier eerst geen voorstander van maar omdat we zo anders over geld denken en omgaan met geld is dat toch een betere oplossing voor ons.

Groeten en bedankt allemaal!:)

11. petrabr

petrabr VIP lid

Oct 6, 2007
    8,000
    1
    0
    zuid holland
    Hee Ranja,
    klinkt goed hoor in je bericht.
    Ik ben blij dat je goed naar jezelf kunt luisteren en daar ook voor gaat.
    veel succes in elk geval

12. Ranja

Ranja Actief lid

Aug 11, 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ben ik weer.
    Ik krijg het niet voor mekaar. Ik kan mijn ouderschapsverlof niet wijzigen en krijg geen contract voor minder uren! Ik heb verder echt een heel goede baan en zeg het niet graag op maar er lijkt geen andere oplossing te zijn...
    Misschien dan toch maar stoppen en mijn spaarcenten gebruiken. En dan wel zien wat er gebeurt? Ik weet het niet meer :(

Iemand nog een idee?

13. MvN

MvN Niet meer actief

Het lijkt wel of jou man jou onder zijn duim heeft! Kom ff voor jezelf en je kleine op! kdv is sowieso al beter voor de ontwikkeling van een kind.. en straks ziet jouw kind jouw schoonmoeder meer als zijn moeder.. ( ik was vroeger ook 5 dagen in de week bij mijn oma, maar als ik nou problemen heb ga ik naar mijn oma en nooit naar mijn moeder, ik zie mijn oma ook als mijn moeder en mijn moeder meer als een tante. ) Probeer een compromise te bespreken met hem.. dat jij gewoon volledig gaat werken als jou kind naar een kdv gaat! En dat je anders stopt met werken en dat hij dan wel voor alle kosten opdraait.. ( zijn jullie getrouwd ofniet? ) want als hij dan jou ziekenkosten ofietsdergelijks niet wilt betalen, krijg je vanzelf een incassobureau en dan zit hij ook met de gebakken peren

14. supermummy

supermummy Niet meer actief

Bah wat een lastige situatie !
    Probeer toch een compromis te sluiten, en niet alleen maar te doen hoe hij het wilt.

Als hij zo aan zijn eigen geld hangt zou ik maar eens wat dingetjes op papier gaan zetten, zijn jullie getrouwd ?

Het lijkt me echt lastig om met iemand getrouwd te zijn/samen te wonen en het echt ziet als ZIJN geld en MIJN geld.

Hier gaat al het geld wat over blijft aan het eind van de maand op de gezamenlijke spaarrekening, waar we ook allebei gewoon aan kunnen komen. Mocht het ooit onverhoopt misgaan wordt gewoon het bedrag van de spaarrekening in twee gesplitst en klaar.

15. Ranja

Ranja Actief lid

Aug 11, 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    we zijn getrouwd inderdaad...
    Zo denkt hij nu eenmaal en ik kan hem daar echt niet in veranderen..

16. Lynn77

Lynn77 VIP lid

Dec 29, 2007
    10,546
    1
    0
    Zuid-Holland
    och meid ik vind het zo rot voor je...
    tja het enige andere wat ik dan kan verzinnen, ga lekker solliciteren naar een baan voor minder uren...en blijf het proberen om hierover te praten met je man.

17. MvN

MvN Niet meer actief

Naja, maar zijn wil is geen wet!! Van mij had ie het mogen bekijken, want ik zou me eigen nooit vergeven als mijn kind mij niet als moeder gaat zien omdat het op is gevoed door mijn schoonmoeder!

18. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,823
    2,006
    113
    Dus hij bepaalt dat jullie kindje naar je schoonmoeder gaat en hij bepaalt hoeveel je bij moet dragen? Ik vraag me af hoe dit zit. Jullie voeren wel een gezamelijk huishouden of deel je het huis en heb je toevallig een kind van hem gekregen? Ik krijg een beetje het idee dat jouw mening compleet niet belangrijk is. Ja, die heb je en mag je hebben, als je maar dát geld binnen brengt waarvan hij dan denkt, dat is genoeg? Zodat hij het weer op zijn spaarrekening kan zetten?

En als de wasmachine stuk gaat, wie gaat die betalen dan?

Om heel eerlijk te zijn vind ik het een heel gekke constructie. Maar ik blijf het wel even volgen, want ik vind het wel interessant.

19. darcy

darcy VIP lid

Oct 1, 2006
    5,715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    Uit wat ik aandachtig heb gelezen gaat het hier niet om een gelijkwaardige relatie.

Ranja, ga een andere baan zoeken met minder uren. En vraag je eens af wat belangrijker dient te zijn in een relatie: geld of liefde (voor je kind, voor je man.) Benieuwd of je man dan nog zo achter zijn standpunt staat.

Schoonmama is precies dát: schoonmoeder en oma, niet verzorger. Je lijkt me sterk en slim genoeg om hieruit te komen :)
    Sterkte.

20. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Pff... ben blij dat wij het niet zo geregeld hebben. Zijn jullie getrouwd in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden?

Hier hebben we elk een eigen rekening maar van m'n mans rekening worden de rekeningen betaald (en dan is 't geld ook op) van mijn rekening leven we en wat er over blijft doen we soms wat leuks van en de rest wordt gespaard.
    Het is hier echt ons geld en we hebben geen eigen geld. Als er wat nodig is overleggen we dat. Manlief vindt het prima als ik wat voor mezelf koop, aangezien ik dat toch niet veel doe. Manlief vraagt aan mij of het goed is als hij iets wil hebben, klinkt stom, maar bij ons is het echt nodig omdat het geld er anders uitvliegt en we het voorlopig hard nodig hebben.
    Als we het in de toekomst een stuk ruimer hebben en ons huis opgeknapt is enzo, dan willen we beiden wel een eigen bedrag hebben ofzo wat we vrij kunnen besteden.

Ik hoop dat je er voor jezelf uit kunt komen. Kies voor jezelf en je kind. Het is niet de bedoeling dat je ondergeschikt bent aan je man. Het lijkt me dat je kind en je relatie voor het geld hoort te gaan.

Share This Page