Tijd stoppen met werk... partner niet redelijk?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Ranja, Aug 11, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ranja

Ranja Actief lid

Aug 11, 2009
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb vandaag mijn ontslagbrief gegeven. Ook besproken met mijn werkgever. Ik mocht er toch nog even goed over nadenken en dinsdag een definitief besluit over nemen.
    Ik voel me enigszins opgelucht maar ik ben wel bang voor wat de toekomst brengt. Ik zit dan immers zonder job. Ik zal wel genieten van de tijd met mijn kindje zonder al die frustraties over mijn schoonmoeder.
    Ik heb geen idee of het tegenwoordig met de crisis meevalt om een nieuwe job te zoeken en dan nog 1 die parttime is...? Kan iemand mij geruststellen?
    Ik hoop dat ik de juiste keuze heb gemaakt...

2. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

May 30, 2007
    2,431
    0
    36
    zuid holland
    ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt....jij moet doen waarvan jij voelt dat het het beste is en je bent slim genoeg

ik weet hoe gevoelig de relatie schoonmoeder /zoon /schoondochter kan zijn en wat een enorm loyaliteitsconflict daaruit kan voortkomen...ik heb een fijne relatie... een lieve schoonmoeder en toch zijn onze heftigste ruzies daarover geweest....

en wat betreft die baan.... in de zorg is altijd werk... vooral partime

wat vind je man ervan dat je je baan hebt opgezegd???? oorlog in huis? nou ik vind je superdapper.... het zal geen makkelijke beslissing zijn geweest

gr Jose

3. roosje1987

Jul 15, 2008
    49
    0
    0
    Ik wil hier toch ook even op reageren.
    Een hele kleine baby heeft niet zoveel aan een KDV maar een kind van 1+ heeft zoveel baat bij een KDV. Het is heel belangrijk dat kindjes leren om met andere kindjes om te gaan en leren om sociaal te worden. (dat gebeurt al op die leeftijd!)
    Ik werk op een KDV en zou mijn kleine baby (onder 1 jaar) nooit naar een KDV doen, maar vanaf een jaar is het juist erg goed. (al zou ik zelf kiezen voor een gastouder met meerdere kindjes) Maar ik neem aan dat je kindje bij je schoonmoeder helemaal alleen is.

Je hebt je baan opgezegd en nog geen nieuwe. Dat is neit altijd even slim;)
    Maar als je nou is bijvoorbeeld 3 dagen gastouder word voor 2 a 3 kindjes buiten je eigen kind (geen andere baan erbij, want dat is belastingtechnisch niet handig) Dan heb je een kleine inkomen, je kan dat geld bijdragen en je spaargeld blijft staan. Je kan zelf voor je kindjes zorgen en je kindje bouwt sociale vaardigheden op.
    Weet neit of het in elke regio herzelfde is, maar hier is er ontzettend veel vraag naar opvang. KDV hebben geen plakken en gastouders zijn er te weinig.
    Laten we zeggen dat je op 3 kindjes zou passen 3 dagen in de week en met belasting en dergelijke eraf 10 euro per uur over houd.
    8x10 euro is 80 euro per dag.
    Dat is 240 euro per week
    Dat is iets minder al 1000 euro in de maand.

Dan heb je toch een kleine inkomen.
    Snap je me een beetje.
    Je meot het natuurlijk wel leuk vinden om op kinderen van een ander te passen.
    Het is mijn werk, dus ik zou niet liever willen.

Je kan ook bij mensen thuis als gastouder werken.
    Ik weet dan dat je ongeveer minimaal 10 euro per uur moet betaald krijgen. Want je valt dan in de regeling thuishulp ofzoiets.
    Vaak mag je van die mensen je eigen kind mee nemen, zo niet, is het makkelijk een ander gezin te zoeken want meestal is dat prima.

Ik weet zoveel over gastouderopvang omdat ik zelf dat heel graag wil doen als ik zelf een kindje heb. Alleen is het heel moeilijk om te doen als alleen bent, want als je ziek word krijg je niks betaald omdat je neit bij een baas werk. Maar met een extra selaris bij de hand moet het makkelijk kunnen. Het is een afweging die je maakt.

Ontslag heb je toch al genomen, je zou anders tot je een andere baan gevonden hebt, wat lang kan duren, ook tijdelijke gastouder kunnen worden.

Sorry voor het lange verhaal, maar wilde je mogelijkheden geven.

Voor je kind is het iniedergeval erg belanrijk met andere kindjes om te gaan en dat gebeurt niet bij je schoonmoeder. Ik zou dat argument ook is aan je vriend vertellen. Hij wil toch ook het beste voor zijn kind en geen kind die in groep 1 ineens neit weet hoe hij met zijn klasgenootjes om moet gaan!

4. Wennos

Wennos Actief lid

Feb 16, 2009
    103
    0
    0
    Ik heb niet alle reacties gelezen; maar ik heb een samenlevingscontract samen met mijn vriend bij notaris laten opstellen.

Hierin staat dat een ieder naar rato van inkomen (en dus niet naar rato van vermogen/spaarrekening) een bijdrage levert.
    In de praktijk komt het voor onze situatie erop neer dat hij 55% van de gezamelijke kosten betaald en ik 45%.

Op het moment dat ik straks minder ga werken en dus naar verhouding minder zal verdienen, zullen de percentages ook veranderen. Stel dit wordt voor mij 35% en voor hem 65%.

Dit is conform een regeling dat wij hebben in ons samenlevingscontract (wel een standaardregeling, die bij meerdere huishoudens voorkomt).

Ik vind dit ook niet meer dan redelijk. Immers je hebt nu eenmaal minder inkomen en ik vind dat je vriend daardoor niet kan verwachten dat je wel evenveel als voorheen kan blijven bijdragen (door in te teren op je spaarpot). Ik weet niet hoe hoog je spaarpot is, maar deze zal na verloop van tijd (sneller dan je denkt) ook op raken. Dit geld kun je beter steken in incidentele uitgaven die noodzakelijk zijn (bijv. nieuwe wasmachine, als de oude kapot gaat). Dit soort afspraken zou je wel met hem kunnen maken.

5. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    ik vind het een beetje krom van je partner.
    waarom zou je moeten betalen om voor jullie kindje te zorgen als je stopt met werken.
    als ik het verkeerd begrepen heb moet je me corrigeren hoor.
    als ik het goed begrijp heb je een leuke spaarrekening en nu vind je partner dat je die maar moet aanspreken om het geld wat je niet krijgt doordat je stopt met werken aan te vullen.
    dat slaat toch nergens op? als jullie het kunnen redden van zijn loon waarom zou je dan aan je spaargeld willen komen?

als ik zou kunnen zou ik niet helemaal stoppen met werken maar dan zou ik nog maar 1dag willen werken.
    niet vanwege het geld, maar gewoon om lekker bezig te zijn.
    mijn man zou daar absoluut geen problemen mee hebben.
    hij vind het heel leuk dat ik werk omdat ik best veel beleef en hem dat weer vertel. hij geniet van de verhalen over wat ik die dag weer beleefd heb.
    hij is wel een beetje bang dat als ik niet zou werken ik zou verstoffen zeg maar.

maar financieel gezien zou hij me nooit vragen om van mijn spaarrekening het geld wat minder binnen komt aan te vullen.
    bij ons is alles gezamelijk dus dat is niet aan de orde, maar ik verplaats me ff in jou situatie.

liefs doris

6. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

Aug 12, 2006
    3,199
    1
    38
    @ Ranja: Weet je zeker dat je je baan op wilt zeggen? Je kunt er toch ook eerst voor kiezen om jullie kindje 2 dagen naar je schoonmoeder en 2 dagen naar het KDV of GO te brengen? Al zou ik persoonlijk helemaal niet willen dat mijn ouders of zijn ouders op ons kindje passen... maar goed 2 is altijd beter dan 4.

En dan vanuit deze situatie op zoek naar een baan voor 3 dagen? Of misschien biedt je huidige werkgever dit alsnog aan?

Blijf in elk geval bij jouw standpunten en ga niet je spaarpot nu opmaken omdat je man zo stijfkoppig is. Wat hij wil is niet altijd het beste! En als jij iets anders wilt hebben jullie sowieso al een probleem waar jullie samen uit moeten zien te komen....

Veel succes meis!

Share This Page