Te weinig productie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door HarmaV, 19 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HarmaV

    HarmaV Lid

    19 feb 2007
    25
    0
    0
    Maartje is nu 7 weken oud en zo langzamerhand geven we af en toe een flesje en probeer ik een voorraadje op te bouwen voor als ik weer aan het werk ga.

    Twee weken geleden heb ik om voor het eerst te oefenen 1 borst gekolfd om die daarna meteen met het flesje te geven. Opbrengst 60 cc, maar na het flesje heb ik haar nog aangelegd omdat ze niet voldaan was.

    Deze week heb ik meerdere keren geprobeerd te kolven, gemiddeld ongeveer 30 cc uit 1 borst per keer. Ik had het idee dat ik geen TSR had, dus heb haar vandaag aangelegd en de andere borst gekolfd.
    Tot mijn schrik ook maar 30 cc.. :(

    Ook is er de laatste week wat veranderd in Maartjes drinkgedrag. De eerste 10 minuten drinkt ze heel tevreden, daarna gaat ze aan de tepel trekken, overstrekken en wat duwen met haar handjes.
    Als ik haar dan aanleg aan de andere borst drinkt ze eerst weer eventjes tevreden, daarna weer trekken enz. Bij de tweede borst soms al snel, soms pas na 5 of 10 minuten.

    Ik heb niet het idee dat ze spruw heeft, geen witte tong of vlekjes op haar gehemelte of wangetje. Maar deze symptomen hoeven er niet altijd te zijn las ik. Lastig..

    Zou ze nog wel genoeg voeding krijgen? Ze heeft zeker 6-7 plasluiers op een dag en om de 4-5 dagen een poepluier.
    2 weken geleden is ze voor het laatst gewogen, toen was ze in 3 wk 660 gram aangekomen.

    Kan het zijn dat zij gewoon veel effectiever drinkt dan dat de kolf werkt, want 30 cc is natuurlijk veel te weinig voor haar..
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    wat je beschrijft klinkt inderdaad als een kolfopbrengst zonder toeschietreflex. Je kunt hiervoor bij de huisarts terecht voor een recept voor syntocinon, dit is een synthetische vorm van oxytocine, het hormoon wat maakt dat je melk gaat stromen.

    welke kolf gebruik je? In principe moet je lichaam 'leren' om de melk te laten stromen aan een kolf, om het zo te zeggen. hierbij geldt: oefening baart kunst. misschien heb je baat bij het volgende kolfschema: masseer kort, kolf 7 min. dan stoppen, (wanneer je enkelzijdig kolft wisselen) 5 min. kolven , nog eens stoppen (of wisselen) en nog eens 5 min. kolven.

    Je kindje kun je nog eens extra wegen, even checken of het goed gaat voor wat betreft groei. Het kan zijn dat ze onrustig is omdat de tsr inderdaad niet zo snel komt als ze zou willen. (je hebt natuurlijk meerder tsr-en per keer) wisselen kan een optie zijn, en is ook voor je productie wel even lekker. een paar dagen wisselen.

    blijf je je zorgen maken, kun je voor een week een electrische kolf huren misschien?

    succes vast,
    groetjes Heidi Margit
     
  3. HarmaV

    HarmaV Lid

    19 feb 2007
    25
    0
    0
    Ik gebruik de Medela Swing. Gisteren heb ik 10 minuten 1 borst gekolfd met als opbrengst 70 cc, dus het ging in ieder geval iets beter.
    Ik heb vandaag de Syntocinon neusspray via de huisarts opgehaald bij de apotheek. Hopelijk werkt dit goed en ik ga ook je kolfschema proberen.

    Bedankt!
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Succes meid!

    Heidi Margit
     

Deel Deze Pagina