Hoihoi, Mijn dochtertje is op 15-01 geboren (54 cm, 3950 gr) en heeft vanaf het begin BV gehad. Is altijd goed gegaan. In het begin was ik wat onzeker of ze genoeg binnenkreeg, maar toen bleek bij het consultatiebureau dat ze binnen 3 weken 730 gram aangekomen was Wel heb ik vanaf het begin al aangegeven dat ik twijflels heb over het aantal zware luiers per dag. Noa plast wel veel, maar echt zwaar zijn de luiers maar zo'n 2 a 3 keer per dag. Ze heeft wel zeker 2 a 3 keer per dag een grote poepluier, die ook heel waterig is. Het is dan lastig te zien hoeveel plas en poep is. Die poep komt er trouwens vaak aan alle kanten uit (bij d'r rug of beetjes), heb allerlei luiers geprobeerd, maar nog zonder resultaat. Vanaf het begin valt ze wel snel in slaap tijdens het voeden. Heb al van alles geprobeerd, maar het gaat steeds in etappes. Ze slaat 's nachts al een poosje een voeding over, en komt hiermee op 5 voedingen per dag. De laatste nachten rond de volgend etijden: 7:00-11:00-15:00-19:00-22:30 Het lijkt alleen of ze steeds minder zelf aangeeft dat ze honger heeft. Voorheen liet ze zich wel horen, maar huilen is er bijna niet meer bij (ook wel lekker, maar vind het wel vreemd). Ze is sinds een paar dagen flink verkouden, maar haar neusje is wel goed open, dus voor het drinken weinig belemmering lijkt me. Ze hoest en niest wel veel. Vreemd genoeg is ze nog heel vrolijk overdag, lacht steeds meer en huilt amper. Als ik de voedingen aan haar zelf over laat dan kom ik denk ik maar op 4 voedingen per dag en dat is zeker te weinig. 's Avonds krijgt ze een flsje gekolfde BV, waar ze tussen de 100 en 150 cc van opdrinkt, is heel wisselend. Op 100 cc slaapt ze dan soms 8 uur door en op 150 cc soms maar 5 uur De voedingen aan de borst duren de laatste tijd steeds langer, de laatste paar voedingen ben ik dik een uur bezig om haar naar mijn idee genoeg te laten drinken. Ze hapt dan even goed, drinkt hoogstens 5 minuten goed en dan begint het 'in-slaap-val-verhaal'. Gisterenavond heb ik haar gewoon aan de borst laten drinken. Heb haar daarvoor om 22:30 uur wakker gemaakt, want ze sliep. Heb haar eerst verschoond en pyjama aangedaan. Ook nu heel weinig gedronken en niet meer wakker te krijgen. Uiteindelijk haar om 23:45 uur in bed gelegd en vanmorgen om 06:30 uur maar wakker gemaakt, omdat ik bang ben dat ze anders weer te weinig drinkt vandaag. En... weer dik een uur bezig met voeden en nog het idee dat ze niet genoeg heeft gehad. Heb haar dus weer in bed gelegd, begint ze uit volle borst te huilen, dus weer eruit en weer aangelegd: zelfde liedje. Inmiddels ligt ze weer te huilen, wat ze dus eigenlijk bijna niet meer doet normaal gesproken. Ook heb ik eigenlijk helemaal nooit last gehad van enige stuwing. Zelfs nu ze 's nachts zo lang slaapt heb ik nooit het gevoel (waar je vaak van hoort) dat mijn borsten op springen staan ofzo. Heb het idee dat vraag en aanbod wellicht heel goed op elkaar afgestemd is, maar dan moet ze wel goed drinken natuurlijk... Pfffff....weet het ff niet meer. Hebben juillie raad?
Hoi Sanne, Inderdaad wel een lastig verhaal. Waar je natuurlijk bezorgd over bent is of ze voldoende vocht binnen krijgt. En als jij dat niet aan de plasluiers kunt zien, begrijp ik die zorg goed. Wat kan er aan de hand zijn? Ze groeit geweldig, dat geeft aan dat ze goed gezond is. Ze is wat verkouden, dat kan maken dat ze wat minder proeft en energie heeft om te drinken. Kunje de melkstroom in haar mond ook wat vergroten door je borst wat mee te stuwen? Dit kun je doen door hoog in de borst met een hand extra druk te gevn. Heel vaak geeft melk in de mond voelen een reflex om door te zuigen. Verder denk ik dat je het maar rustig even aan moet zien. Misschien maakt ze een ontwikkelings-sprongetje en dat gaat vaak gepaard met even wat ander gedrag. Waarschijnlijk is het volgende week al weer heel anders. Natte luiers benoem ik altijd naar moeders toe: je moet 'plof' horen als je ze op de grond laat vallen. Als dat niet meer zo is, en de urine er donker uit gaat zien is het pas tijd voor zorgen om vochttekort. Succes!! Linda