overdag heel onregelmatig drinken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Poppi, 8 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poppi

Poppi Lid

18 aug 2008
    24
    0
    0
    Hallo,

Mijn zoontje van 7 weken krijgt volledig borstvoeding, en hoewel het op zich wel goed gaat en ik van plan ben nog máánden door te gaan (mijn oudste zoon van nu anderhalf heeft precies 13 maanden borstvoeding gekregen, en ik zou dat voor mijn jongste ook wel willen), is er toch een probleempje waar ik graag wat verbetering in zou zien.

Hij heeft totaal geen enkele regelmaat overdag. Ik wil hem zeker niet in een of ander schema dwingen, en ik weet heel goed dat borstvoeding een spel is van vraag en aanbod, maar zoals het nu gaat, is het echt helemaal niet praktisch. Het gaat overdag vaak zo: hij drinkt tien minuten aan de borst, dan verschoon ik hem, hij krijgt de andere borst en drinkt nog een klein beetje. Hij laat zelf los en ik denk (hoop) dat hij verzadigd is. En soms is dat ook zo, maar meestal wilt hij opnieuw drinken na vijf of tien minuten (dat is dan meestal maar eventjes), en dan bijvoorbeeld nog eens na een kwartiertje. Of hij valt in slaap, maar is er na een halfuurtje alweer om te drinken.

Ik durf nog niet voor tien minuutjes naar de bakker te gaan zonder baby omdat de kans er altijd is dat hij wakker wordt en meteen de borst wil. En tien minuten huilen, dat vind ik erg zielig.

Hoe kan ik hem zo lang laten drinken dat hij echt een tijdje verzadigd is? Hij hoeft van mij geen drie uur tussen te laten, maar liefst toch wel meer dan een halfuurtje. Ik zou er gewoon graag vanuit kunnen gaan dat hij even genoeg heeft als hij net een voeding heeft gehad. En dat kan ik nu helemaal niet. Een week geleden ging ik met hem naar mijn ouders (twintig minuten rijden), en ik had hem gevoed vlak voor we vertrokken. Ik ben toch onderweg moeten stoppen om hem even aan te leggen (meneertje begon hartverscheurend te huilen en ik kan dat echt niet aanhoren). Echt niet gemakkelijk.

Ik heb trouwens zeer zeker meer dan genoeg melk, en hij groeit ook supergoed (op het consultatiebureau konden ze eerst niet geloven dat hij zo goed aankwam, ze hebben hem twee keer gewogen voor de zekerheid :D). Voor het overige is hij een rustige, blije baby. 's Avonds wel last van krampjes (soms nogal hevig en langdurig vind ik), maar dat is normaal voor de leeftijd neem ik aan.

Ik ben benieuwd naar tips en ideeën.

Groetjes,

Poppy
    mama van Robbe (19 maanden) en Lenn (7 weken)

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Hoi Poppy,

Jouw baby is een echte hongerlap en als ik het zo hoor zou je bijna zeggen dat hij zich een beetje over-eet.
    Zou het kunnen dat hij een half uurtje na de voeding wat last van zijn darmen heeft en daarom weer gaat huilen? Misschien is het een idee om eens uit te testen of hij door hem wat te wiegen en hem op je vinger of fopspeen te laten zuigen ook tot rust komt. Een huildende baby hoeft niet per se aan de borst getroost te worden.

Als je echt het gevoel hebt dat hij per voeding te weinig drinkt kun je hem heel actief bij de les houden als hij drinkt zodat hij niet te snel in slaap valt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de binnenkant van zijn handpalm stevig te masseren of door hem stevig langs zijn ruggegraag te masseren of langs zijn hoofdje te strijken. (Ik bedoel dus niet aaien:))
    Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
    Succes
    Linda

Deel Deze Pagina