Meteen naar school na 4e verjaardag of later, wat doen jullie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chiggy, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik ben even nieuwsgierig :D
    Mijn zoon wordt begin april 4 jaar maar hij gaat pas na de zomervakantie naar school.
    Ik heb het idee dat de meeste kindjes meteen naar school gaan zodra ze 4 zijn.
    Wat doe jij, gaat je kind meteen naar school als ze 4 zijn of ook later? :)

2. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    meteen na ze 4 zijn. bij mij waren ze er beide echt aan toe

3. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Mijn dochter wordt ook begin april 4, maar zij gaat dan meteen naar school. Eerste 2 weken ervoor een paar keer wennen. Zij is er ook echt aan toe. Haar oudere zus gaat daar ook naar school.

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Bij beide direct.
    De jongste werd begin juni 4 en die was er echt aan toe. En mama ook.

5. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Mira is 1 mei jarig en gaat na haar verjaardag (na de meivakantie) gelijk hele dagen naar school. De derde week van April begint ze met wennen. Ze telt echt de dagen af, is er enorm aan toe!

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Haha hier is mama er juist niet aan toe :) :p

Maar waar merken jullie precies aan dat ze klaar zijn voor school?

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ze willen heel graag gewoon! Dat is eigenlijk het leukste cadeau voor hen voor hun verjaardag: Dat ze naar school mogen...

Verder vermaakten ze zich hier thuis niet zo erg meer. Op het kinderdagverblijf wel - maar daar gingen alle grote kindjes (lees : vriendjes/vriendinnetjes) ook 'weg' .

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Zo snel mogelijk :D:D

Uiteraard even kijken of het qua vermoeidheid gaat, maar mijn jongste kijkt er nu al naar uit, en ze moet nog een jaar wachten! Denk maar niet dat ik haar nog thuis kan houden na haar 4e verjaardag ;)

9. adi

adi Niet meer actief

Het gaat er natuurlijk om je zoon. Gaat hij zich vervelen op psz of kdv als ie zo lang als de oudste zal zijn? Heeft hij zin om lekker naar school te gaan?
    Heeft hij uitdaging nodig?
    Heeft ie behoefte aan andere kinderen/ leren van andere dingen?

Na de zomervakantie zullen jullie ook alsnog moeten wennen, maar dan zal hij wel ouder zijn dan andere kindjes die op dat moment zullen instromen.
    Daarnaast geldt voor kinderen die direct na zomervakantie starten geen wenperiode.

Hier gingen ze met 4 jaar en 1 mnd, omdat ze 23juli jarig zijn.

10. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Mijn zoon gaat nu 4 dagen per week naar de gastouder, hij vind het geweldig daar. Zij doet ook erg veel met hem. Er zijn nog wat andere jongens daar die in de zomer 4 worden dus die gaan ook na de zomervakantie naar school. Dus ik denk dat hij zich tot die tijd wel vermaakt daar :D

11. adi

adi Niet meer actief

Maar wat is dan precies de reden dat je hem niet in april naar school doet?
    Want hij mist dadelijk de extra tijd in groep 1 (de groep 0), en hij is zo te lezen nooit naar psz of kdv geweest om het schoolse groepsstructuur en ritme te leren.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je het hem hiermee makkelijker maakt..

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Mijn zoon is net begonnen op de basisschool. Hij heeft in de maand voor hij 4 werd elke week een dag gewend. De maandag na zijn vierde verjaardag begon hij met hele dagen. Hij had er zo onwijs veel zin in. Op het kinderdagverblijf had hij het wel gezien, de meeste vriendjes en vriendinnetjes waren ook net weg of zijn inmiddels weg. Hij was echt de oudste. Zijn laatste vriendje wordt 4 in juni. Daar was sprake van dat hij na de vakantie zou gaan beginnen maar inmiddels is rond dat hij toch gelijk na het 4 worden begint. Dat jongetje is ook al zo toe aan school.

13. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Op onze school hebben ze een instroomklas voor de jongste kindjes, tot het eind van dit schooljaar. Dit instroomklasje is echt om te wennen en veel te spelen. Mijn zoon is nu al gewend aan het naar school gaan en hoe het er aan toe gaat op school/overblijven en bso. Na de zomervakantie gaat hij naar groep 1/2 met kindjes van 4 maar ook kindjes die al ouder zijn. Als jouw zoon pas na de zomervakantie begin, zou hij dat allemaal missen.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Hangt denk ik ook van de school af, sommige scholen laten de kinderen na de zomer instromen als ze vlak voor de vakantie 4 worden.
    Mijn dochter is van 31 mei dus ben ook wel benieuwd hoe dat tzt gaat, als we vroeg vakantie krijgen gaat ze nog maar 4 weken naar school en vervolgens 6 weken vakantie. Maar als ik haar nu met haar nog geen 3 jaar al hoor praten dat als ze 4 is dat ze dan naar de "grote peuterzaal" gaat en nu nog naar de kleine dan denk ik wel dat het een teleurstelling is wanneer ze niet direct na haar verjaardag naar school mag. Maar op tijd informeren straks!

15. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Als ik hem er mee tekort zou doen zou ik er niet voor kiezen hoor.
    Komt echt wel goed met hem ;)

Er zou in eerste instantie geen plek vrij zijn direct na zijn verjaardag, dat is nu toevallig toch gebeurd maar toch kies ik er voor hem later naar school te doen. Er staan nog wat weekjes weg gepland inmiddels, hij gaat straks nog een tijdje naar mijn zus in Friesland. Dan zou het een af en aan worden van onderbrekingen. Bovendien is de BSO nog niet geregeld voor nu (omdat er dus eerst geen plek vrij was voor april op de school...)

16. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    hier zijn geen instroomklassen. De kinderen beginnen meteen in een groep 1/2.

17. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Dochter is van eind mei. Zij gaat half april beginnen met wennen en op de dag dat ze 4 wordt gaat ze naar school. Of ze hele of halve dagen gaat, laat ik afhangen van wat ze zelf wil en hoe fit / moe ze is etc.

Dochter is al maanden aan het vragen om naar school te gaan. Verveelt zich en op het KDV heeft ze geen aansluiting meer. Ze is het oudste meisje.
    Ze komt bij haar broer in de klas (combiklas) en weet dat als er een kindje jarig is, deze op de verjaardagsstoel mag. Daar kijkt ze enorm naar uit.

18. missmariska01

missmariska01 Fanatiek lid

Onze zoon werd 3 mei 4 en is toen na de zomervakantie naar school gegaan.

19. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Mijn dochter ging vanaf haar vierde verjaardag naar school. Op de dag zelf. Mijn zoontje is van eind juli en zal, wanneer hij vier wordt, moeten wachten tot na de zomervakantie.

20. penseel

penseel Niet meer actief

Hier ook hoor het is meteen groep 1/2 maar wel die net beginnen en zeker in april beginnen in de zogenaamde groep 0

Je moet doen wat jij het beste vind maar. Ook al heb je al wat dingen opstapel staan dat het verstandiger is om hem met april te laten wennen.

De meeste kinderen van net vier zijn wel toe aan school. Hun moeder vaak ook;).

Het is toch een soort voorwennen als hij gewoon in april naar school gaat. Al zou je hem alleen een paar ochtenden brengen. Scheelt toch wennen met na de vakantie want hoe je het wend of keert er is een tijd dat ze vijf dagen in de week naar school moeten.

En ja zeker geef ik je gelijk als je nog plannen hebt die uitvoeren maar ook in groep(0) leren ze al zo veel.

zijn toch drie maanden die je hem thuis wilt gaan houden. In drie maanden kun je veel leren.;)

Deel Deze Pagina