Katten en reizen en oud&nieuw

Discussion in 'De lounge' started by ShampooL, Nov 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Dag dames,

Ik heb een dilemma en ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken :)

Wij wonen in het buitenland en dit jaar zullen wij de laatste twee weken van december in Nederland zijn.
    Nu twijfel ik of ik onze twee katten mee wil nemen of dat ik ze thuis wil laten.

Thuisblijven voordelen:
    - Geen (reis)stress voor katten
    - Geen oud en nieuw knallen
    - Vertrouwde omgeving
    Thuisblijven nadelen:
    - 1 van de katten raakt (zeer) gestrest als wij er niet zijn. Dit resulteert in niet eten en dus afvallen. De vorige keer dat wij 12 dagen weg waren had ik mij eigenlijk voorgenomen om niet meer weg te gaan omdat onze poes zo mager en zwak was geworden.
    - We moeten een oppas inhuren. Dit kost geld + we moeten erop vertrouwen dat hij/zij zich aan zijn/haar woord houdt en goed en regelmatig voor ze zorgt.
    - Wij wonen best klein, de katten gaan normaliter naar buiten, maar dit kan dan 2 weken lang niet. De plek waar we naar toe gaan is een heel stuk groter. Ik kan daar ook met ze spelen.

Meenemen voordelen:
    - Geen kosten
    - Geen stress voor mij
    - Katten hoeven ons niet te missen
    - Geen stress voor 1 van de katten
    Meenemen nadelen:
    - De andere kat is juist meer gehecht aan zijn omgeving. Hij is ook gehecht aan ons, maar kan voor een periode prima zonder ons.
    - Oud en Nieuw. Ze hebben nog nooit vuurwerk gezien of gehoord.

Voor de ene kat is het beter om ze mee te nemen, voor de andere kat is het beter om ze thuis te laten. Uit elkaar halen is geen optie, ze zijn erg aan elkaar gehecht.

Wat feitjes:
    -De katten hebben 3x gereisd. (treinreis van 5 uur.) Dit ging prima zolang wij maar in zicht waren.
    -De katten vinden het geen probleem om in een bench te zitten. De bench is zelfs de favoriete slaapplek van 1 van onze katten.
    -Katten zijn in bezit van een Europees paspoort.
    -De (auto)reis zal ongeveer 6 uur duren.
    -Beide katten zijn sociaal en niet bang aangelegd.

Wat denken jullie?
    Alvast bedankt!

2. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik zou ze meenemen.
    De voornaamste reden is dat 1 van de katten zo afzwakt als jullie zo lang van huis zijn. Ik zou dan niet lekker zitten als ik weet dat iemand anders mijn zieke/zwakke kat zou moeten verzorgen.

De andere kat zou zich makkelijker aan kunnen passen aan een andere omgeving dan de zwakke kat kan zonder jullie.

Onze kat is echt een bange poeperd. Met oud en nieuw gaat ze niet naar buiten, maar we houden haar ook bewust binnen ivm enge berichten. Dat doen we eigenlijk al 2 dagen van tevoren en 2 dagen erna.
    Ze kruipt graag onder de bank als de knallen te erg worden. Daar zou ik dus rekening mee houden en hun mandjes ergens neerzetten waar jullie zijn, maar wel op een beschut plekje.
    Of juist ergens boven weg van iedereen, als ze dat willen. Maar geef ze wel een eigen rustig plekje. Veel beestjes eten niet als ze angstig zijn, dus daar zou ik me niet te druk om maken. Desnoods geef je ze iets meer de dag ervoor zodat ze een beetje extra hebben.

Ik zou wel zorgen dat je ze goed in de gaten houd dat ze niet ontsnappen. als ze geen vuurwerk gewend zijn en je weet niet hoe ze reageren kunnen ze best alle kanten opvliegen zodra de ellende losbarst en er staat een deur open. Dat is nogal eens gebruikelijk, dat iedereen de buren gaat feliciteren e.d.

3. Mithay

Mithay Actief lid

Feb 10, 2016
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou ze ook meenemen. Wel goed opletten hoe ze op het vuurwerk reageren en ze goed binnen houden. Je moet er niet aan denken dat ze in hun angst weglopen..

4. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Ik zou ze ook meenemen. En muziek aanzetten met de jaarwisseling.

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou ze ook meenemen. .
    Zorg dat je ze dan met oud en nieuw in een kamerndoet eaaruit ze niet kunnen ontsnappen. Muziek aan of liefst een tv en sowieso licht aan. Dan horen en zien ze veel minder.

6. yenolah

yenolah Fanatiek lid

Dec 12, 2008
    4,038
    83
    48
    Female
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik zou ze meenemen.
    Wij hebben onze katten ook vanuit NL mee naar Portugal genomen. Dat was een reis van 2,5 dagen per auto. Dat ging ook goed.
    6 uurtjes is appeltje eitje.
    En dan bij ze blijven tijdens het vuurwerk op een rustig plekje.

7. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Duidelijk! :)
    Is het een idee om halverwege een kleine kattenbak op te maken zodat ze hun behoeftes kunnen doen? Of kunnen katten het prima ophouden? (+/- 6 uur).

8. Mamalon

Mamalon Actief lid

Feb 27, 2015
    217
    50
    28
    Ik zou ze ook meenemen!

Kattenbak onderweg is misschien wel een goed idee, je wil niet dat er eentje het niet meer op kan houden onderweg en je alles moet schoonmaken.

9. AngelSterre

AngelSterre Actief lid

Mar 29, 2016
    354
    142
    43
    Ik denk dat ik zou neigen naar thuis laten. Ondanks alle bezwaren.
    Het adres waar jullie verblijven, hebben ze daar ook katten/honden?
    Zijn ze bereid om echt op te letten bij het openen van deuren/ramen? Sluiswerking mogelijk? Zo niet zou ik het risico niet willen nemen. Mensen zonder huisdieren letten/denken daar toch niet echt op/bij na, zeker bij drukte zoals de jaarwisseling.;)
    Stel dat ze ontsnappen, in een vreemd land, vreemde omgeving en dan dat vuurwerkgeweld er nog bovenop?
    Als je ze meeneemt zou ik proberen ze in een kamer die afgesloten kan worden, te houden met oud en nieuw.
    Misschien klink ik wat overbezorgd haha :cool: maar goed ik leef al 13 jaar met een dove poes in huis en dan is opletten zo enorm belangrijk. En helaas uit ervaring weet ik dat andere mensen het niet zo serieus nemen als dat ikzelf doe..Met als gevolg dat onze dove poes wel eens ontsnapt is dankzij m'n bezoek.:x Ik kan honderd x zeggen: Let op die deuren vanwege de kat! maar als mensen zelf geen huisdieren hebben (of katten die wel buiten komen) dan dringt het echt niet bij ze door.

Onderweg zou ik geen kattenbak opmaken voor ze, die 6 uurtjes houden ze wel vol. Als je ze vervoerd in een grotere bench dan kan je wel een kattenbakje erbij doen..Maar ook hier zou ik geen risico nemen door onderweg te stoppen om ze op de bak te laten gaan.

Voor die stresskip zou ik de komende weken gewoon wat meer voeren zodat ie dan wat reserves heeft tijdens jullie vakantie..
    Maar dat is wat ik zou doen.:)

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik zou ook geen bak opmaken tussendoor. Dalijk ontsnappen ze.

Dat kunnen ze wel even ophouden. En als je een grote bench als vervoermiddel hebt kun je er een kattenbak bij in zetten.

11. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik zou er net zo over denken als AngelSterre: neigen naar thuishouden, tenzij ik zeker zou weten dat iedereen op dat andere adres zich bewust is van katten in een vreemde omgeving. Buitenlaten zou ik zelf sowieso niet aandurven met 1 angstige kat in een stressvolle periode met vuurwerk en in een vreemde omgeving (tenzij het een echt afgesloten omgeving is ;)).

12. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Tip voor onderweg. Dikke laag kranten en incontinentie matjes. En dat onderweg eventueel verschonen.
    Je kan eventueel de katten al een tuigje thuis om doen, als je moet verschonen onderweg, klik je het riemje er aan. Dan kunnen ze in ieder geval er niet van door.
    En zou ze dus meenemen :)

Ik heb binnenkatten maar met oud en nieuw mogen ze overal in huis. En ik reageer juist niet op ze. Want dan bevestig je de angst. Gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is. En anders wat druppeltjes valeriaan in het water.

13. McDsee

McDsee Niet meer actief

Ik zou ze thuis laten.
    Wij hebben 2 katten en een treinreis is voor de één geen probleem,maar de auto wel en voor de ander is de auto geen probleem en de trein wel.
    Een andere locatie kan voor die kat ook stress geven, ze mogen ook echt niet ontsnappen en het vuurwerk kan heel slecht vallen voor sommige. Dagenlang heb je al die rotjes.
    Maar bij thuis laten zou ik wel een professionele oppas regelen. Voor onze katten hebben we een kattenoppas die 12 euro per dag kost. Ze blijft dan dik een uur in huis en gaat met de katten spelen, geeft ze goed eten, drinken en verzorging. Ze houdt ons ook per app of telefonisch op de hoogte. Als we na vakantie thuis komen kijken de katten ons niet eens aan wat voor ons een teken is dat ze ons niet gemist hebben, iets wat ze voor de oppas wel duidelijk lieten weten. Maarja kost dus wel geld. Anders dan toch maar meenemen en kan je altijd nog voor een volgende keer besluiten ze toch beter betaald thuis te laten.

Share This Page