Werken tijdens ziektewet en WW

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Anita Molenaar, 26 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anita Molenaar

10 jan 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik zit op het moment in de ziektewet en zit te denken om weer opnieuw voorzichtig opbouwend het arbeidsproces te betreden.
    Ik zit te kijken naar inval/uitzendwerk.
    Mijn laatste werk was dertig uur per week.

Ik vraag me af, als ik de ene week 5 uur werk en de andere week bijvoorbeeld 20. Hoe wordt er dan berekend hoeveel uur/salaris je verdiend?
    Ik heb wel eens gehoord van iemand dat als je de ene week 5 en de andere week 20 uur werkt je het UWV uitgaat van het hoogste uren wat je hebt gewerkt en dat deze op je uitkering worden gekort.
    Dit zou dus betekenen dat ik mezelf in mijn vingers zou snijden als ik in een week bijvoorbeeld maar opgeroepen wordt voor 5 uur en de andere week voor 20 uur?
    Klopt dit?
    Hoe geef ik dit door aan uwv? Wekelijks?
    En hoe zit hetzelfde bovenstaande verhaal als je in de WW zit?

Ik hoop dat u me verder kunt helpen.

Met vriendelijke groet,

Anita

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Anita Molenaar,

Je wilt weten wat er gebeurt met jouw Ziektewet-uitkering (en eventuele WW-uitkering) wanneer je (gedeeltelijk) aan het werk gaat.

Ziektewet:

In principe ga je er met je totale inkomen op vooruit als je tijdens een Ziektewet-uitkering (gedeeltelijk) werkt. Je Ziektewet-uitkering wordt vanzelfsprekend wel wat lager, maar het loon dat je verdient compenseert dit voldoende. Als je gedeeltelijk gaat werken wordt 70% van je inkomsten gekort. Het loont dus om te werken.

Wanneer je passend werk hebt gevonden kun je beginnen met je werkzaamheden. Houd er rekening mee dat UWV jou nog een keer kan oproepen voor een spreekuur om na te gaan of de werkzaamheden niet schadelijk zijn voor jouw gezondheid.

Ga je daadwerkelijk beginnen? Je geeft dit door met een wijzigingsformulier en voegt een kopie van je arbeidsovereenkomst toe. Wanneer je variabele uren per week werkt kun je vervolgens deze uren doorgeven door elke vrijdag UWV Telefoon Werknemers te bellen op 0900-9294.

Hier lees je een voorbeeldje wat er gebeurt met je Ziektewet-uitkering wanneer je (gedeeltelijk) gaat werken en hier kun je na invullen van jouw gegevens een indicatie krijgen wat er gebeurt met jouw Ziektewet-uitkering.

WW:

Meld je jezelf beter en heb je geen werkgever? Dan heb je mogelijk recht op een WW-uitkering. Wanneer je tijdens het eerste jaar van een WW-uitkering (gedeeltelijk) aan het werk gaat kort UWV de uren die je werkt. Blijf je minimaal vijf uur per week werkloos? Dan vult UWV de uren aan tot het gemiddelde aantal arbeidsuren waarvoor jij een WW-uitkering gaat ontvangen (vermoedelijk dus 30).

Het hoogst aantal uren zou alleen gekort worden tijdens WW wanneer je als zelfstandige begint.

Actuele informatie over werken tijdens een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel beterschap en succes in je eventuele werkzaamheden!

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#3 UWV, 27 aug 2014
    Laatst bewerkt: 27 aug 2014
    Beste Anita Molenaar,

Excuus, na het lezen van jouw oude berichten lees ik dat je ziek bent ten gevolge van zwangerschap. Daarvoor geldt de rekenhulp niet. Toch laat ik het staan voor andere mensen die dit topic ook kunnen lezen.

Ik ga voor jou uitzoeken wat er gebeurt met jouw Ziektewet-uitkering als je gedeeltelijk weer aan het werk gaat. Ik kom hier nog op terug.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

4. Anita Molenaar

10 jan 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Martijn,

Bedankt alvast voor je reactie.

Ik lees graag nog wat je verder hebt gevonden.

Groeten Anita

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Anita,

Het is inmiddels duidelijk geworden wat er met je ziektewet-uitkering gebeurt als je gaat werken.

De verrekening die je zelf beschrijft, dat het hoogste aantal uren blijvend wordt gekort, is hier niet van toepassing. Dit is alleen bij bepaalde zelfstandigen met een WW-uitkering. Als je een ziektewet-uitkering hebt vanwege je zwangerschap, wordt je volledige loon gekort op de uitkering. Je totale inkomen blijft dus even hoog als je gaat werken naast de uitkering.

Om je uitkering te kunnen aanpassen en tijdig uit te betalen, geef je zoals gezegd iedere week door hoeveel uur je hebt gewerkt. Daartoe kun je iedere vrijdag even bellen met UWV Telefoon (0900-9294). We berekenen op basis daarvan je voorlopige ziektewet-uitkering, en betalen die op de vaste datum uit. Achteraf wordt je uitkering definitief vastgesteld. Daar gebruikt UWV de loongegevens van de Belastingdienst voor.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

6. Anita Molenaar

10 jan 2014
    11
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Robert,