Beste UWV team, Ik zit met een paar vragen. En zal hieronder mijn situatie uitleggen. Werk momenteel 38 uur in de week en heb een tijdelijk contract dat loopt tot 11 februari 2015. Ik voer nu ook een baan uit voor 38 uur. Nu ben ik 22 weken zwanger en zal 20 september met verlof gaan. Wat moet mijn werkgever daarvoor doen? Moet hij in mijn verlof iets regelen of moet het voor mijn verlof al geregeld zijn? En ook nog een vraag hoe het na mijn verlof zou gaan. Ik heb aangegeven om 25/26uur willen te gaan werken na mijn verlof. Verdeeld over 3 dagen. Ik zou rond 9 januari 2015 weer moeten beginnen met werken. Maar aangezien mijn contract van 38 uur loopt tot 11 februari 2015 wat kunnen hun dan doen? Er bestaat namelijk een kans dat ik niet parttime kan blijven, kunnen hun dan verlangen van mij dat ik vanaf 9 januari tot 11 februari 2015 full time werk? Ik heb nog wel verlofuren dan staan, dus die zou ik kunnen opnemen, maar niet voor 4 weken. Ik hoop dat jullie het een beetje snappen, anders hoor ik het wel. Met vriendelijke groet, Armanda
Beste Armanda, Je bent zwanger en hebt een aantal vragen. Wat moet mijn werkgever doen om mijn zwangerschapsverlof te regelen? Je werkgever vraagt de zwangerschapsuitkering aan bij UWV. Dit kan tussen 4 en 2 weken voor de ingangsdatum van het verlof. Na je verlof wil je parttime gaan werken. Je contract van 38 uur loopt tot 11 februari terwijl je verlof op 9 januari is afgelopen. Kan de werkgever van je eisen dat je 38 uur gaat werken? Probeer met je werkgever te overleggen wat de mogelijkheden zijn. Kom je er met de werkgever niet uit, dan kan je advies vragen aan bijvoorbeeld het Juridisch Loket, telefoonnummer 0900-8020. Ik wens je een goede zwangerschap verder. Actuele informatie over het aanvragen van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Yvonne, Bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga het zo doorgeven aan mijn werkgever. En met het parttime werken wacht ik even wat vanuit hun kant wat er te bespreken valt. Anders ga ik zeker naar het Juridisch Loket! MVG Armanda
Beste Yvonne, Ik heb gisteren vernomen dat ze nu nog geen uitspraak gaan doen over mijn contract tot 1 maand voor de einddatum van 11 februari 2015. Aangezien ik rond 10 januari 2015 weer aan het werk ga weet ik dus niet of ik parttime kan gaan werken. Wat kan ik nu doen? Moet ik even wachten en gewoon de maandag na mijn verlof full time gaan werken? Ze hebben wel aangegeven dat ze in mijn verlof hier op terug komen. Ik wacht je reactie af. Alvast bedankt! MVG Armanda
Beste Amanda, Het aantal uren dat je na je verlof weer wilt of moet gaan werken is iets tussen jou en je werkgever. UWV is daar geen partij in. Ik kan je vraag daarom niet beantwoorden. Zoals Yvonne al aangaf, probeer samen met je werkgever eruit te komen. Lukt dit niet en wil je weten wat je rechten en plichten zijn? Neem dan contact op met bijvoorbeeld je vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare