Beste, Ik werk als uitzendkracht sinds maart 2015 fulltime, aaneengesloten. nu ben ik 28 weken zwanger en heb ik dusdanig klachten dat ik overweeg te stoppen met werken. eigenlijk zou mijn verlof 4 jan. in gaan. Hoe gaat dat nu? Begint dat nu al? of ga ik eerst de ziekte wet in? en in hoeverre heb ik daar recht op? hoor het graag
Beste Lizsett, Je vraagt op wat voor uitkering je recht hebt als je nu door de klachten veroorzaakt door je zwangerschap moet stoppen met werken. Je meldt je dan ziek bij je werkgever. De werkgever vraagt dan een Ziektewet-uitkering voor je aan. Je werkgever vult op de ziekmelding in of de uitkering aan jou of via de werkgever betaald wordt. Deze uitkering loopt door tot 6 weken voor je uitgerekende datum. Vanaf 6 weken voor je verlof gaan de ziektedagen als verlofdagen tellen. Ben je uit dienst bij het uitzendbureau tegen die tijd dan vraag je de zwangerschapsuitkering zelf aan via UWV telefoon werknemers (0900-9294). Dat kan vanaf 8 weken voor je uitgerekende datum. Ben je nog in dienst bij het uitzendbureau? Dan regelt je werkgever de aanvraag. Actuele informatie over ziek door zwangerschap vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare UWV Webcare Team