tijdelijk contract loopt af tijdens zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Moos87, 23 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moos87

    Moos87 Actief lid

    17 apr 2012
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben uitgerekend op 27 december. Mijn contract loopt zo goed als zeker ten einde. Mijn contract loopt tot 1 november.
    Ik zou per 16 november met verlof kunnen. Hoe zit dat in mijn situatie.
    Ik heb wel eens iets gelezen over een bepaalde regel wanneer je contract afloopt binnen 10 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum.

    Mij is het alleen niet helemaal duidelijk.
    Ga ik voor 2 weken de ww in waarbij solliciteren verplicht is? Waarna ik via het uwv met verlof ga? Of gaat mijn verlof direct in na mijn laatste werkdag?
    En hoe hoog zal mijn inkomen dan zijn gedurende mijn verlof?

    Alvast bedankt!
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Moos87,

    Of je direct na afloop van je contract recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO), hangt af van je uitgerekende datum. De WAZO kan namelijk op zijn vroegst 6 weken (en uiterlijk 4 weken) voor de dag na je uitgerekende datum beginnen. Ligt deze vroegste ingangsdatum voor of op de eerste werkloosheidsdag? Dan kun je inderdaad direct met verlof.

    Ligt de vroegst mogelijke verlofdatum ná je eerste werkloosheidsdag? Dan kun je eerst WW aanvragen. Vanuit de WW heb je alsnog recht op 16 weken WAZO.

    De hoogte van de WAZO is gebaseerd op het SV-loon van de laatste loonaangifteperiode. Dat is de maandelijkse of vierwekelijkse periode waarover je werkgever loonaangifte doet. Tijdens het verlof krijg je 100% van dit loon uitbetaald. De WAZO wordt per week en inclusief vakantiegeld aan je overgemaakt. Hierdoor kan het bedrag afwijken van je loon.

    Of je recht op WW hebt, hangt af van je arbeidsverleden. In je bericht geef je niet aan hoe lang je hebt gewerkt. Werkte je minstens 26 weken in de periode van 36 weken voordat je contact eindigde? En ben je niet door eigen toedoen werkloos geworden? Dan heb je in principe recht op WW. Tegenover het recht op WW staat de plicht om actief op zoek te gaan naar werk, en aangeboden passend werk te accepteren. Hoe vaak je moet solliciteren en welk werk passend is, bepaalt je werkcoach. Die kan je ook tijdelijk vrijstelling van je sollicitatieplicht geven.

    De 10 weken-regeling gaat over je recht op WAZO, niet over de ingangsdatum. Eindigt je verzekeringsgrond voor de WAZO (zijnde een dienstverband of een WW-, ZW- of LGU-uitkering) binnen 10 weken voor je uitgerekende datum? Dan heb je op basis van deze verzekeringsgrond alsnog recht op WAZO.

    Actuele informatie over de WAZO vind je hier.


    Met vriendelijke groet,

    Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. Moos87

    Moos87 Actief lid

    17 apr 2012
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

    Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

    De afgelopen drie jaar heb ik fulltime gewerkt. Volgens een contactpersoon bij het UWV heb ik recht op WW omdat ik voldoe aan de 26-36 eis.

    Ik ben op 27 december uitgerekend. Mijn contract loopt tot 1 november. Dat zal dus betekenen dat ik voor twee weken WW ga krijgen en daarna de WAZO in ga.

    Is het zo dat ik zelf bij mijn aanvraag van de WW ook verlof moet aanvragen met een zwangerschapsverklaring, of gaat dit nog via mijn huidige werkgever?
    Bij mijn werkgever is de regel dat 3 maanden voor de uitgerekende datum de werknemer moet aangeven wanneer zij met verlof wil.

    Maar aangezien ik pas met verlof kan twee weken na afloop van mijn contract, lijkt het mij logischer dat ik dit zelf moet doen.


    Mvg
    Moos87
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Moos87,

    Zoals Robert al aangaf in zijn antwoord wordt de hoogte van je zwangerschapsuitkering gebaseerd op de laatste volledige loonaangifteperiode.

    Ga je 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met verlof?
    Dan is dit in jouw situatie nog bij je werkgever.
    De werkgever vraagt daarom de zwangerschaps- en bevallingsuitkering voor je aan.
    Hij geeft op de aanvraag aan dat je per 01-11-2012 uit dienst gaat en dat de uitkering rechtstreeks aan jou betaald moet worden.

    Ga je 4 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum met verlof?
    Dan is er in jou situatie sprake van een volledige aangifteperiode (4weken) van de WW-uitkering.
    Je neemt dan zelf 8 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum contact op met UWV (0900-9294) om je verlof aan te vragen.

    Met vriendelijke groet,

    Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  5. Moos87

    Moos87 Actief lid

    17 apr 2012
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

    Bedankt voor je antwoorden. Het is mij nu helemaal duidelijk.
    Ik zal gaan bekijken wat voor mij het handigst is wanneer ik met verlof zal gaan.

    Heb jij daar nog een idee over?

    Groeten, Moos87
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Moos87,

    Wanneer je met verlof gaat, mag je zelf beslissen. Als je echter 6 weken voor je uitgerekende datum met verlof gaat, verloopt de aanvraag via je werkgever. De beoordeling van de WAZO kan dan al beginnen, terwijl je WW-uitkering misschien nog niet is beoordeeld (dit duurt maximaal 4 weken, gerekend vanaf de ingangsdatum). Zou je op basis van de WW met verlof gaan, dan kan de WAZO niet worden vastgesteld zolang de WW nog niet is beoordeeld.

    Houd er bij je keuze wel rekening mee dat de einddatum van het verlof afhangt van de ingangsdatum. Ga je 6 weken voor je uitgerekende datum met zwangerschapsverlof, dan eindigt het bevallingsverlof 10 weken na je bevallingsdatum. Neem je 4 weken zwangerschapsverlof, dan heb je 12 weken bevallingsverlof (het totaal is altijd 16 weken).

    Er is één situatie waarin je niet zelf mag beslissen wanneer het verlof begint: Als je ziek bent in de 6 tot 4 weken voor het verlof, worden deze ziekteperiode bij het verlof gerekend. Dit komt erop neer dat je dan 6 weken zwangerschapsverlof hebt en 10 weken bevallingsverlof.

    Actuele informatie vind je hier.


    Met vriendelijke groet,

    Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  7. Moos87

    Moos87 Actief lid

    17 apr 2012
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle informatie.
    Ik zal bij mijn werkgever aangeven dat hij het verlof dient aan te vragen.
    Het is in mijn situatie prettiger om dan 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan.

    Mijn eigen aanvraag voor de WW loopt dan gewoon daarnaast.
     

Deel Deze Pagina