ww uitkering laten intrekken maar verlies nieuw baan?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Anoniemm, 8 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anoniemm

Anoniemm Lid

8 jul 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb destijds mijn ww uitkering laten intrekken ( dus nooit ontvangen ) Dit heb ik gedaan omdat ik zwanger ben en ik mijn ww uitkering op wil laten schuiven. Ik heb nu een nieuwe baan van 2 tot 12 uur op contract. Maar in werkelijkheid werk ik 32 uur (zoals ik met mij vorige baan ook deed waar ik nog recht op ww van heb) Nu is mijn vraag: in de tijd dat mijn proefperiode over is zien ze wel dat ik zwanger ben en verlies ik waarschijnlijk mijn baan.. Ik ben uitgerekend begin januari en als ik mijn baan verlies zit ik dus wel binnen de 10 weken nadat mijn ww afloopt. Van de medewerker bij het UWV kreeg ik te horen dat deze baan/ banen geen invloed op mijn ww hebben als ik mijn ww binnen een half jaar weer aanvraag. Is dit zo?? Dus zou ik dan voor 32 uur ww krijgen vanaf de dag dat ik mijn huidige baan verlies?

Mvg,
    Anoniemm

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 9 jul 2012
    Laatst bewerkt: 10 jul 2012
    Beste Anoniemm,

Je geeft aan dat je destijds je WW-uitkering hebt ingetrokken. Het is mij niet helemaal duidelijk wat je daarmee bedoelt.

Betekent dit dat je WW-uitkering destijds niet is beoordeeld en niet toegekend?
    Omdat de WW-uitkering nooit is beoordeeld is er ook geen sprake van een herlevingstermijn van een half jaar. Kom je de proeftijd niet door en word je werkloos?

Je zult dan een nieuwe WW-uitkering moeten aanvragen. Het aantal uren WW-recht wordt dan berekend door alle gewerkte uren in de 26 kalenderweken voor werkloosheid op te tellen en te delen door 26.

Is je WW-uitkering destijds wel beoordeeld en toegekend?
    Je WW-uitkering kan dan zijn gestopt omdat je je niet beschikbaar heb gesteld voor werk. Als je je binnen 6 maanden na deze beëindiging weer beschikbaar stelt, kan de WW-uitkering weer tot uitbetaling komen voor de resterende duur. Je valt dan terug in je ‘oude’ uitkering.

Recht op zwangerschapsuitkering (WAZO)

In beide gevallen krijg je een schriftelijke beslissing over je WW-aanvraag. Hierin staat ook de einddatum van de uitkering. Ligt de vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum tijdens je WW-uitkering of binnen 10 weken na de einddatum? Je hebt dan recht op een WAZO-uitkering.

Actuele informatie over de WW vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Anoniemm

Anoniemm Lid

8 jul 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Bedankt voor je antwoord. De ww was destijds wel toegekend maar het UWV zei tegen mij omdat ik alweer nieuw werk had deze kon laten vervallen zodat ik hem weer aan kon vragen wanneer ik mijn huidige baan eventueel zou verliezen ( ik heb dus ook geen eventuele aanvullende ww uitkering gekregen )Voor mij was het gewoon erg van belang dat ik ging werken zodat ik mijn ww op kon schuiven voor mijn zwangerschaps uitkering. Dus betekend het dan als ik mijn baan verlies de datum van mijn ww opschuift ( dus begint ) vanaf die datum?

Alvast bedankt!
    Mvg, anoniemm

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Anoniemm,

Dat klopt, je kunt de eerder toegekende WW-recht alsnog laten activeren als je stopt met werken. Dit moet dan wel binnen de termijn van 26 weken zijn. Daarna kan de WW niet meer herleven, omdat je dan een nieuw WW-recht hebt opgebouwd.

De exacte datum waarbinnen je WW kan herleven vind je in de beëindigingsbrief die je destijds hebt ontvangen.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Anoniemm

Anoniemm Lid

8 jul 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Bedankt voor reactie!
    Ik ga over een aantal weken op vakantie en ga dan waarschijnlijk vertellen dat ik zwanger ben.
    Zoals ik had vertelt heb ik een contract van 2-12 uur.
    Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen... Of ik het beter kan vertellen op de dag dat ik het laatst werk of dat ik het na een week vakantie vertel zodat mijn ww misschien nog wat doorschuift?
    Ik weet namelijk niet zeker of dit kan omdat ik een contract heb van 2-12 uur....
    Alvast bedankt!
    Groeten Anoniemm.

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Anoniemm,

Je vraagt wanneer je het beste aan je werkgever kunt melden dat je zwanger bent. Dit is een keuze die je zelf moet maken; UWV kan je hierin niet adviseren. Voor UWV is het alleen van belang dat je dat op tijd doet voor de aanvraag van je WAZO-uitkering: uiterlijk 3 weken voor je met verlof gaat.

Voor advies hierover verwijs ik je naar de website van de Rijksoverheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. Anoniemm

Anoniemm Lid

8 jul 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry maar dan heb je mijn vraag verkeerd begrepen.
    Als mijn contract beeindig met het zeggen dat ik zwanger ben op de laatste dag dat ik werk dan krijg ik als het goed is vanaf die dag ww uitkering. Ik wou hier ALLEEN mee wachten als het nog een doel had dat ik bijvoorbeeld het na mijn vakantie vertel.
    Mijn vraag is dus: Telt de vakantie periode mee als je een 2 -12 uur contract hebt?? Of maakt dat niet uit voor de ww en rekenen jullie de laatste gewerkte dag??

Mvg,
    Lyan

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lyan,

In je eerste bericht schreef je dat je een WW-recht hebt dat tijdelijk gestopt is, en dat je binnen 26 weken na beëindiging wilt laten herleven. Zodra je opnieuw werkloos wordt, zal dit WW-recht worden voortgezet. In de <26 weken die je daarna werkt, bouw je geen nieuw WW-recht op. Of je dus vakantie opneemt bij je huidige werkgever, is daarom niet relevant voor de hoogte van je WW-uitkering.

Deze uitkering kan herleven op de eerste dag dat je contract is beëindigt en je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

9. Anoniemm

Anoniemm Lid

8 jul 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke bedankt.
    Heeft het ook gevolgen dat ik het zelf ga zeggen??
    Want ik zit nu nog in de proefperiode van mijn werk.
    Dus eigenlijk weet ik wel dat ze me zo wie zo niet meer willen hebben maar ik had deze baan aangenomen omdat ik de ww uitkering wou opschuiven. Dus is het dan niet zo dat jullie het dan zien als zelf ontslag nemen?? Sorry maar zou dit erg graag willen weten want kreeg van familie te horen dat dit misschien ook meespeelt.

Mvg,
    Anoniemm

10. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Anoniem,

Als je zelf ontslag neemt in je proeftijd bij je werkgever kan het zijn dat UWV oordeelt dat je verwijtbaar werkloos bent.
    In deze situatie kun je geen WW-uitkering ontvangen.

Je geeft aan dat je nu in je proeftijd bij je werkgever zit.
    Je gaat je werkgever informeren dat je zwanger bent.
    Vindt de werkgever dit geen bezwaar en wil hij/zij je graag in dienst houden?
    Dan mag je dit niet weigeren.

Actuele informatie over verwijtbare werkloosheid vind je hier.

Ik wens je een fijne vakantie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina