Hallo, Het bedrijf waarin ik werk zal op 1 januari 2015 ophouden met bestaan, Mijn zwangerschapsverlof gaat eind november in. Wat gaat dat voor mij betekenen? Krijg ik gewoon mijn zwangerschapsuitkering? tot de 10 weken na de bevalling? of gaat mijn ww ook meteen in op 1 januari? En vanaf wanneer ben ik verplicht tot solliciteren? Alvast bedankt! Ellen
Beste Ellen, Je werk houdt op te bestaan tijdens je verlof. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om je zwangerschapsuitkering en je WW-uitkering. Ik help je graag door antwoord te geven op je vragen. Zwangerschapsuitkering (WAZO) Je hebt recht op minimaal 16 weken WAZO, ook al eindigt tussentijds je contract. Je werkgever vraagt de WAZO-uitkering voor je aan. Het is verstandig om met je werkgever te overleggen hoe de betalingen gaan verlopen. Je kan er voor kiezen om doorbetaald te krijgen van je werkgever tot einde contract, maar laat je werkgever dan wel tijdig aan UWV doorgeven dat je uit dienst gaat. Je kunt hierop ook zelf actie ondernemen door een wijzingsformulier in te vullen waarin je aangeeft aan dat je zelf de uitkering wilt ontvangen. Een andere mogelijkheid is dat je de WAZO al vanaf het begin van je verlof rechtstreeks aan jou laat uitbetalen. Je werkgever kan dit bij de aanvraag aangeven. WW-uitkering De WW-uitkering krijg je na het einde van je verlof. Je kunt WW aanvragen vanaf 1 maand voor het einde van je zwangerschapsuitkering. En maximaal binnen twee dagen na einde van je verlof. Je hoeft tijdens je verlof niet te solliciteren. Je sollicitatieverplichting begint dus als je zwangerschapsuitkering is geëindigd. Wil je meer informatie over de WAZO? Klik dan hier. Actuele informatie over de aanvraag WW kun je het beste hier vinden. Ik wens je ondanks de zorgen toch een fijn verlof toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare