Beste UWV, Ik zit nu sinds 1 juli in de ziektewet 100% (ziek door zwangerschap) En ga 4 weken voor mijn bevaldatum (4 oktober)met zwangerschap verlof. Nu krijg ik van jullie elke week netjes een betaling. Alleen zit ik nu een beetje te lezen en zie ik dus dat jullie voor de aanvraag zwangerschaps verlof/uitkering weer 4 weken de tijd nemen om de hoogte van betaling te bepalen. Lijkt me een beetje raar want jullie zien toch wat jullie mij moeten uitbetalen. Omdat ik nu wekelijks geld krijg, en jullie dus straks 4 weken de tijd gaan nemen om te berekenen, heb ik dus straks 4 weken geen geld?! Dit kan toch niet? Snap dat het terug werkende kracht is, maar in die 4 weken heb ik daar weinig aan... Ik hoop dat ik het allemaal verkeerd heb gelezen, en ik straks niet een maand zonder geld zit... Lekker die stress
Beste boogschutter88, Je wilt weten waarom UWV vier weken de tijd nodig heeft voor de beoordeling van het recht, duur en hoogte van jouw zwangerschapsuitkering. Ben je ziek ten gevolge van zwangerschap en ga je aansluitend met verlof? Dan wordt het dagloon op afwijkende wijze vastgesteld. Het dagloon van de zwangerschapsuitkering is dus niet altijd even hoog als het dagloon van je Ziektewet-uitkering. Overigens beslist UWV binnen vier weken. Het hoeft geen vier weken te duren. Heb je de beslissing ontvangen? Dan betaalt UWV jou met terugwerkende kracht uit. Het kan dus zomaar zijn dat je binnen een week na ingang van je verlof al de beslissing ontvangt en tevens de betaling. Daarnaast schrijf je dat je vier weken voor je uitgerekende datum met verlof wilt. Vaak houdt UWV een ingangsdatum van zes weken voor ingang van je uitgerekende datum aan. Ik adviseer je om contact op te nemen met UWV Telefoon Werknemers (0900-9294) om de ingangsdatum te laten controleren. Actuele informatie over zwanger zijn met een Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare