Hi ladies, Ik heb een tijdelijk contract (vervalt 1 augustus). Bedrijf heeft al aangegeven straks te willen verlengen ondanks zwangerschap. Ben maar eerlijk geweest. Verlof zou ergens begin augustus ingaan. Maar eigenlijk wi ik stoppen met werken 1 Augustus. Kan ik vragen of ze mijn contract niet willen verlengen? Heb ik dan nog wel recht op zwangerschapsverlof via UWV en daarna recht op ww?
Als jij niet met ze verder wilt, dan is het gewoon einde contract en heb je nergens recht op. Ik zou wel je werk aanhouden en eerst kijken hoe het gaat. Je kan altijd nog aangeven dat je na afloop van het contract stopt. Het duurt nog best even voordat het eind juli is. Als je er blijft werken, dan krijg je gewoon doorbetaald en verlof.
Recht op zwangerschapsverlof is er wel, omdat je eigenlijk meteen aansluitend aan je contract met zwangerschapsverlof gaat. Nee, je hebt geen recht op WW omdat je niet beschikbaar zult zijn voor werk + je bent op eigen initiatief werkloos.
Als je wil stoppen met werken zou ik dat pas na je bevalling doen. Neem aan dat je wil stoppen met werken omdat je dan een kindje hebt? Stel in het ergste geval je kindje overlijdt (ben geen doemdenker, maar ken iemand die het is overkomen), heb je en geen kindje om voor te zorgen en geen werk. Dus daarom zou het altijd pas na de bevalling doen. En misschien wil je juist wel blijven werken. Recht op ww heb je niet, want je wil juist niet aan het werk, en je zegt zelf op.
Ik zou zeker niet opzeggen. Recht op verlof heb je volgens mij wel, maar WW krijg je alleen als ze jou geen nieuw contract geven terwijl je wel wilt werken. Ook moet je dan beschikbaar zijn voor een nieuwe baan en heb je een sollicitatieplicht. Verder kan ik mij heel goed voorstellen dat het fijn is om bij je kindje te zijn. Maar op een gegeven moment gaat ook jouw leven door. Ik zou toch ook nog wel behoefte hebben aan een leven buiten mijn partner en gezin denk ik, anders krijg je denk ik een heel klein wereldje.
Recht op zwangerschapsverlof heeft iedere zwangere vrouw. Alleen dat stukje erna... Je wil niet werken en wel ww.. Dat gaat niet. Ww is er voor degene die wel willen werken maar door ontslag ( daar zijn ook weer uitzonderingen op) noodgedwongen thuis zitten. Als je ervoor kiest om te stoppen met werken zul je het zonder salaris moeten doen..
Volgens mij wil je de werkgever gewoon vragen om je contract niet te verlengen zodat je wel recht hebt op ww? Maar misschien heb ik het mis hoor. Ik weet niet of de werkgever dat zal doen. Het is op die manier wel echt misbruik maken van de sociale voorzieningen van NL. De ww is niet bedoeld als huismoeder-subsidie of zo. Daar is de ww niet voor bedoeld. En na je bevalling heb je dan ook weer een sollicitatieplicht en moet je beschikbaar zijn voor werk.
Je kan 'met wederzijds goedkeuring' vragen aan je werkgever, dan heb je volgens mij nog recht op WW. Maar hier hoeven ze niet aan mee te werken en als ze verstandig zijn, zullen ze dat in dit geval ook niet doen. Maar, zoals inderdaad al gezegd is.. als je niet wil werken, maar wel WW wil trekken.. Zo werkt het natuurlijk niet. Je hebt sowieso je sollicitatieplicht, moet verplicht mee doen aan cursussen vanuit het UWV en meer van dat soort dingen. Als je een baan aangeboden krijgt ben je verplicht die te accepteren. Ook vanuit werkplein (zo heet dat hier) zullen ze je proberen te koppelen aan werk. Dat kan dus ook een grootschalige zoekactie zijn, zoals destijds hier met de Primark. Die hebben in een keer 100 man personeel aangenomen. Dat kun je dan niet weigeren.