uit dienst

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MariekeRox, 29 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Hoi,

ik zit in de volgende situatie.

Ik ben sinds janauri 2009 in dienst bij mijn werkgever. Dit jaar heeft mijn werkgever aangegeven niet meer met mij verder te willen.
    ik was nog niet zwanger.

nu hebben we vandaag besloten om door een beeindigingsovereenkomst uit elkaar te gaan.
    ik ben uit gerekend op 14 april en ze houden rekening met het verbod op ontslaan van een zwangere medewerker van 6 weken. Dit betekend dat ik per 1 sept niet meer werkzaam ben voor mijn werkgever. Krijg ik hierna gewoon een WW uitkering?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hai Marieke,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik begrijp het volgende uit je verhaal: Je bent zwanger en na je zwangerschap ben je nog tot 1 september 2017 in dienst van je werkgever. Je vraagt je nu af of je na 1 september 2017 een WW-uitkering kunt krijgen.

Als je met een beëindigingsovereenkomst (ook wel vaststellingsovereenkomst genoemd) uit dienst gaat, kun je een WW-uitkering aanvragen. De hoogte van je WW wordt dan berekend over het sociaal verzekeringsloon uit werk en uit je WAZO uitkering (de uitkering voor je zwangerschap/bevallingsverlof). Voor het aantal uren dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, zou je dan een WW uitkering kunnen krijgen. Zie hier voor de voorwaarden voor een WW-uitkering.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV Webcare

3. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Petra , bedankt voor je antwoord betekend dit dat ik de beeindingingsoverkomst gewoon kan tekenen tijdens mijn zwangerschap. Omdat de datum van uit elkaar gaan ligt na het bevallingsverlof en 6 weken dat er sprake is van verbod op opzeggen

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Marieke,

Je zou wel eerder kunnen tekenen, maar ik raad je aan dit niet te doen. De reden hiervoor is, dat je ook niet mag worden ontslagen als je arbeidsongeschikt bent als gevolg van zwangerschap of bevalling en de eerste 6 weken na deze arbeidsongeschiktheid.

Ik hoop het natuurlijk niet voor je maar dit zou ook bij jou kunnen gebeuren. Dan zou je hierdoor mogelijk het recht op een WW-uitkering kunnen verspelen en dat lijkt me een risico dat je niet wilt lopen.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare

5. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Hoi Yvonne,

deze tekst heb ik ook gevonden op deze website:
    Begrijp ik nu uit jou tekst dat dit niet waar is?
    Mijn werkgever heeft wel in de overeenkomst opgenomen dat als ik ziek ben na mijn zwangerschapsverlof en de 6 weken die daarop volgen mij in dienst te houden tot dat ik beter ben.

Het aangaan van een vaststellingsovereenkomst bij ziekte is in het algemeen niet aan te raden. Indien werknemer bij einde dienstverband nog ziek is, kan hij/zij niet solliciteren naar ander werk en komt werknemer niet in aanmerking voor een ww-uitkering, maar ook niet voor een Ziektewet-uitkering.
    Bij zwangerschap kan wel ww-veilig een vaststellingsovereenkomst worden aangegaan, mits aan de hierboven beschreven voorwaarden is voldaan en geen sprake is van ziekte

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marieke,

Je kan de beëindigingsovereenkomst tekenen tijdens je zwangerschap zonder je recht op WW te verspelen. Als de datum waarop je uit dienst gaat maar na afloop van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering ligt, dan kan je een WW-uitkering krijgen na beëindigen van je contract. Mits je aan alle voorwaarden voldoet natuurlijk.

Mocht je toch ziek worden, dan is er in deze situatie geen recht op een Ziektewet-uitkering van UWV. Maar dat is zo te lezen al ondervangen doordat er in de beëindigingsovereenkomst wordt opgenomen dat je, mocht je ziek worden, in dienst blijft zo lang je ziek bent.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina