Hoi Dames, ik heb een vraagje. Ik ben nu net een jaar afgestudeerd aan de PABO. Ik heb dit jaar op basis van tijdelijke contracten gewerkt. Daarnaast nog een opleiding gedaan en nu ben ik helemaal klaar met alle opleidingen. Ik ga nu fulltime werken op een nieuwe school, maar weer een tijdelijk contract. Nu willen wij al 2 jaar heel graag kinderen. Maar het kan zo nog wel 3 jaar duren voordat ik een vast contract krijg. En eigelijk willen we daar niet op wachten. Want ik heb zojuist meegemaakt dat collega's met een vast contract (al 3 jaar) wegmoesten. Toch vind ik het een moeilijk situatie. Wat vinden jullie hiervan? Alvast bedankt!
Ik zit ook in een tijdelijk contract (zelfs net een nieuwe baan toen ik zwanger raakte) maar wij wilden toch graag voor de 2e. Ik heb een prima CV, goede opleiding etc. dus wij hebben het gewoon op zijn beloop gelaten. Op mijn werk is er hartstikke leuk gereageerd en als het goed is krijg ik in januari zelf gewoon mijn contract voor onbepaalde tijd ivm goed functioneren. Dus persoonlijk alleen maar enthousiaste verhalen.
gewoon er voor gaan joh, er is werk zat in het onderwijs! Ik heb overigens in het onderwijs nog nooit meegemaakt dat iemand niet mocht blijven omdat ze zwanger was, vervanging zoeken is ook weer niet zo moeilijk...
Dat ligt er maar net aan in welke regio je werkt! In mijn regio is namelijk nauwelijks werk. Het merendeel van de lichtingen van de laatste 3 jaar heeft nog steeds geen baan maar moet rondkomen van invalwerk. En zodra je een bepaald aantal uren hebt gemaakt, wordt je een tijd aan de kant geschoven omdat schoolbesturen anders verplichtingen aan je krijgen. Voor jou 3 anderen. Ik denk dat je zelf het beste weet hoe het gesteld is met de werkgelegenheid in jouw regio. Ga van het ergste uit; stel dat je contract niet wordt verlengd. Heb je dan makkelijk een andere baan? Zou je het een tijdje zonder jouw inkomen kunnen stellen? Ik denk dat dat allemaal dingen zijn om rekening mee te houden. Valt het mee, dan is dat mooi meegenomen. Maar mocht het tegenvallen dan ben je in ieder geval voorbereid.
Ik heb er nooit op gewacht...met een vast contract kunnen ze je tegenwoordig ook makkelijk ontslaan, heb t zelf meegemaakt. Ik ben er toen toch voor gegaan, voor een 3e kindje, en uiteindelijk na 3x werd ie alsnog niet verlengd. Ik was toen al zwanger, dus voor mn verlof eindigde het contract. Ik heb toen op een uitkering gezeten en omdat t wel lastig was werk te vinden, heb ik nu sinds een maand pas werk. Maar ik heb er GEEN spijt van en zou t zelfs zo overdoen
He dames, dank je wel voor al jullie berichtjes. Ik woon in de Randstad en dat is anders dan bv in brabant wat betreft werk in het onderwijs. Maar ik heb het ook meegemaakt met collega's van mij zelfs als je 5 jaar een vast contracht hebt kan je nog worden ontslagen. Dus wij gaan er gewoon voor en we zien het wel, want anders moeten we nog een aantal jaar wachten...
Mijn motto is altijd: je moet niet wachten tot je leven begint, je leven is al begonnen! Leef en doe wat je wilt doen. Meestal komt alles wel op zn pootjes terecht. Zeker als je al wel je opleiding hebt afgerond. Qua ontslaan na 5 jaar vast contract: dat kan echt niet zomaar. Er is iets grondigs mis als je dat vaak ziet gebeuren....
Ik zat met dat ook al af te vragen, hoe het kan dat mensen met een vast contract 'makkelijk' ontslagen worden. Er zijn binnen ons bestuur echt een aantal collega's die totaal niet meer functioneren, maar ze buiten werken?? Pffff... Dat kan echt jaren duren! Je moet een enorm dossier hebben, functioneringsgesprekken, afspraken over verbetering, hulp aanbieden, voortgangsgesprekken, beoordelingsgesprek enzovoorts. Ik heb absoluut niet de ervaring dat mensen in het onderwijs 'zomaar' ontslagen kunnen worden! Misschien dat het makkelijker gaat als er een enorme terugloop in leerlingaantal is waardoor minder personeel nodig is. Maar dan nog zullen de bonden er altijd op staan dat het bestuur eerst andere oplossingen zoekt en eventueel financiële reserves aanspreekt om mensen in dienst te houden tot er bijv. natuurlijke afvloeing is.
Ik zat al 5 jaar in vaste dienst, en kreeg achter elkaar 2 miskramen wat ik ook eerlijk vertelde. Nou, ik had ineens de ene klacht na de andere, in 1 maand al 3 stuks! Wel erg toevallig hoor! Ik ben dan niet ontslagen, heb de eer aan mezelf gehouden en zelf wat anders gezocht. Maar ze waren t wel van plan Tja...alleenstaand en kinderen kan ook niet he voor een werkgever...zo denken ze eenmaal.
Dat is gewoon belachelijk. Ik snap sowieso niet hoe sommige werkgevers kunnen omgaan met hun zwangere werknemers/moeders/vrouwen met kinderwens. Als mij het een keer gebeurt, zal ik volhouden en het voor de rechter laten komen. Maar ja, daar ben je jurist voor
hihi, wat een uiteenlopende reacties allemaal, maar het is idd zo dat er mensen waren ontslagen die al 5 jaar een vast contract hadden binnen de stichting omdat er een basisschool in de buurt ging sluiten en door de terugloop van t aantal lln. Maar veel scholen hier in de buurt lopen terug en er is kans dat t bij nog wel meer scholen kan gebeuren, dus hoe zeker ben ik dan van werk? Vooral als ze de last in, first out regeling hanteren... Sommige werkgevers zien moeders volgens mij liever gaan dan blijven en dat vind ik ook echt heel vreemd. Jammer dat het zo moet zijn dan!
Als er mensen terugmoeten vanwege terugloop in leerlingaantal, dan moet het bestuur een lijst(je) met criteria hebben om te motiveren welke mensen ze ontslaan. "Last in, first out" is daarbij altijd een veel gehanteerde norm geweest. Tegenwoordig zie je nog wel eens dat mensen in bijv. de eerste en de laatste 5 jaar van hun carrière 'beschermd' worden. Of dat mensen met bepaalde diploma's of bepaalde ervaring buiten die groep worden gehouden. (Bij een tekort aan gediplomeerd IB-ers, kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden om hen in een beschermde groep te plaatsen en bij de rest te gaan kijken wie er als laatste bij zijn gekomen.) Maar een bestuur kan ècht niet op die lijst zetten dat mensen die zwanger zijn of mensen met een kinderwens eerder in aanmerking komen voor ontslag. Ik denk dat jij je wat dat betreft geen zorgen hoeft te maken. Àls je je baan verliest, dan heeft dat te maken met 'last in, first out' of (maar dat mag ik niet hopen) omdat je structureel je werk niet doet en je niet aan afspraken houdt.
Ja en bij ons zijn alle mensen die t laatst gekomen zijn ontslagen of in de rddf geplaatst wat de gemiddelde leeftijd van de teamleden binnen de stichting op rond de 40 zet. Belachelijk! Maar goed, zelfs dus met een vast contract weet je het niet...