Levensloop en ouderschapsverlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Cellie, 16 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cellie

    Cellie Fanatiek lid

    23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Ik heb even een vraag, ik neem nu al ouderschapsverlof op en doe niet mee aan levensloop sparen. Ben ik nu te laat?

    Het gaat om heel weinig uur, maar kwam net met een rekenmodule erachter dat het wel de moeite waard is.

    Geen idee hoe dit werkt?

    Krijg je dit dan jaarlijks terug of per maand? (Van de belasting bedoel ik?)

    Moet je zelf een rekening openen of doet de werkgever dit ?


    Gr. Cellie.
     
  2. Cellie

    Cellie Fanatiek lid

    23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Moet je al deelnemen vanaf 1-1-2007 om nu mee te doen...ook weer zo'n vraag waar ik op stuit?
     
  3. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.294
    477
    83
    near rotterdam
    nee je hoeft niet vanaf 1 januari mee te doen, maar of het met terugwerkende kracht kan weet ik niet. misschien moet je even bellen met degene die bij jullie de levensloop realiseert
     
  4. Cellie

    Cellie Fanatiek lid

    23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Pakket inmiddels in huis, alles over de levensloop, kan nu gewoon instappen idd.

    Maar hoe het zit belastingtechinisch mbt ouderschapsverlof kan ik niet vinden.
     
  5. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Blij met je vraag Cellie. Vergeet het zelf steeds te regelen. Heb wel een levenslooprekening maar nog geen inleg. En ben erg benieuwd hoe het nu met de belasting zit.
     
  6. Vennetje

    Vennetje Actief lid

    3 aug 2006
    261
    0
    0
    las je ouderschapsverlof opneemt en deelneemt aan de levensloopregeling dan krijg je een extra belastingvoordeel.
    Dit kan je via de belastingdienst regelen, ik dacht achteraf, maar misschien kan het ook wel met een voorlopige teruggaaf.
    Succes!
     
  7. Cellie

    Cellie Fanatiek lid

    23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Achteraf is voor mij prima, als het dan maar niet te laat is....liever achteraf terug krijgen als achteraf terug betalen! ;o)

    Ik wil het minimale bedrag storten, maar wat is dat mimimale bedrag?
     
  8. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.294
    477
    83
    near rotterdam
    15.00 is het minimum bedrag
     
  9. Cellie

    Cellie Fanatiek lid

    23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Aha, dank je!
     
  10. Chiena

    Chiena Lid

    8 jul 2007
    41
    0
    0
    Volgens mij is het minimum inleg afhankelijk van waar je de levenslooprekening geopend hebt of van je werkgever. Bij mijn werkgever moet ik minimaal 1 % sparen (alhoewel dit laatste volgens mij niet wettelijk af te dwingen is).
     
  11. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nee dat is inderdaad waar... al spaar je maar € 1,00 per maand... Je krijgt dat toch al het belastingvoordeel. Dus het is altijd zinvol als je van plan bent om ouderschapsverlof op te nemen om dan meteen te gaan levenslopen...

    Groetjes,
    Josien
     
  12. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Maar welk voordeel heb ik dan bij de belastingen?
     
  13. Chiena

    Chiena Lid

    8 jul 2007
    41
    0
    0
    Bij ouderschapsverlof is je voordeel tweeldig. Je hebt recht op ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting

    Ouderschapsverlofkorting.
    Dit is een directe korting op je te betalen loonbelasting. Per opgenomen uur ouderschapsverlof kun je ca. 3,76 euro aftrekken van je te betalen loonbelasting. Het is mogelijk om hiervoor een voorlopige teruggave aan te vragen.

    Levensloopverlofkorting
    Hierbij betaal je over een kleiner bedrag loonbelasting. Als je geld stort gaat dit van je brutoloon af en betaal je hier dus geen loonbelasting over. Als je vervolgens besluit om geld op te nemen van de rekeningen dan moet je dat alsnog doen. Per gespaard jaar hoef je echter over 188 euro geen loonbelasting te betalen. Stel dat je al twee jaar gespaard hebt dan hoef je dus over 376 euro geen loonbelasting te betalen. Over de rest wel.

    De enige voorwaarden voor bovenstaande zijn:
    - je betaalt belasting,
    - je maakt gebruik van ouderschapsverlof, en
    - je spaart in het kader van de levensloopregeling (ongeacht de hoogte van het bedrag)

    De bedragen van 3,76 euro en 188 euro gelden voor 2007. Deze worden jaarlijks aangepast.
    Verder kan je voordeel nooit groter zijn dan het bedrag wat je aan loonbelasting betaalt.
    De levensloopverlofkorting geldt ook als je voor andere doelen dan ouderschapsverlof geld opneemt, bijvoorbeeld voor een sabbatical.
     
  14. Pendrag

    Pendrag VIP lid

    26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Dank voor je uitleg!
     
  15. Cellie

    Cellie Fanatiek lid

    23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Dank je Chiena!

    Uiteindelijk scheelt het mij dus geen geld dat ik minder ben gaan werken....geen kdv kosten en nu ook een belastingvoordeel.
     

Deel Deze Pagina