Tijdelijk stoppen met shoppen en/ of verminderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Alizee, 5 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Theedoek

Theedoek Actief lid

5 jul 2016
    380
    8
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Best herkenbaar. Ik ben z8 verslaafd en wil nu heel graag voor m'n dochter minder dure kleren kopen. Maar vind dat zó moeilijk! Alle goedkope spul springt er niet uit
    Voor jongens overigens vind ik het aanbod goedkope en dure kleren zo op elkaar lijken dat ik de goedkopere kleertjes ook prima vind voor onze (nog ongeboren) zoon

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik vind z8 ook erg mooi, maar combineer het dan bijvoorbeeld met een hema broekje ofzo! Dat scheelt toch.

Oh en ik koop in de uitverkoop :)

3. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Ik koop eigenlijk alles tweedehands voor mijn zoontje (kleding en speelgoed). Ik heb mezelf een budget van 0 euro gegeven en ik moet eerst iets verkopen voor ik weer wat mag kopen. En ik mag dan ook niet meer geld uitgeven dan wat ik heb verdiend met de verkoop. Dat werkt voor mij :)

4. Ik lees mee!!
    Koop ook eigenlijk zoveel onnodige prulletjes🙊🙈

5. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik weet niet of ik t al geplaatst had. Maar ik koop teveel kinderkleding. En dan telkens verder vooruit. Inmiddels weer even een stop erop. Maar toch te vaak van die dingen die ik volgend jaar nog in de uitverkoop zou kunnen halen. Financieel is het even onzeker geweest. Nu zit ik in de hamster modus en ik kom er niet uit. Echt nutteloos shop ik bijna nooit. Maar de kasten zijn op een gegeven moment ook vol he :p

6. jongmama

jongmama Fanatiek lid

1 jun 2008
    1.476
    0
    36
    Ik was zwaar shopverslaafd en elke maand ging mijn volledige salaris er doorheen.
    Sinds vorigjaar oktober de knop om proberen te zetten met als doel : de kosten koper voor ons eigen huis bij elkaar sparen.

In het begin was het best moeilijk om minder te shoppen maar bij elke 'bijna' aankoop stelde ik mezelf de vraag heb ik dit echt nodig? of ligt er nog genoeg in de kast? word ik er minder van als ik het niet koop? vaak was het antwoord NEE dus kocht ik het gewoon niet. Op de boodschappen heb ik ook bespaard. we eten de koopjes wat op dat moment in de folder staan. Ik zet papier wat we elke dag eten zodat me ook duidelijk is wat ik eventueel nog moet kopen. het geld wat ik over hou stop ik in een pot en spaar ik op voor als we bijv. op vakantie willen.

Ik koop overigens nog wel kleding maar ik wacht tot het 50 procent is. Ik ben gek op merkkleding voor de kinderen van mimpi maar ik moet geduld hebben nu en dat is best lastig!

Het resultaat was uiteindelijk wel dat ik in 14 maanden ruim 12.000 bij elkaar heb weten te sparen! compleet verbaasd dat ik dit dus anders in andere 'zooi' heb gestopt al die jaren.

Ik heb de smaak nu te pakken en ga lekker zo door.
    We zijn er hier allemaal niet minder door geworden en ik moet zeggen het gelukkige gevoel van iets NIET weten te kopen is nog veel groter dan dat ik iets wel koop.

7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hier nog een koop gek. Ik ben verslaafd aan z8 en B.nosy. Vooral met de nieuwe collectief. Voor de jongste is tweedehands veel te krijgen. Maar voor de oudste is dat echt lastig. Ik wil echt minder kopen. Zeker online met Afterpay. Begin de maand all met 200 euro rekeningen. Echt zo zonde. En is het echt nodig nee. Nou is December altijd een lange maand. Ik wil dus echt meer primark en H&m kopen. Zeker shirts en boekjes voor straks op de camping in italië. Dochter heeft ook 6 paar schoenen. Slaat nergens op. Ik ga nu pas nieuwe kopen als ze allemaal niet meer passen.

8. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ik ben wel goed gestart na mijn laatste bericht.
    Nog geen kleding gekocht voor mezelf.
    Wat ik wel heel moeilijk vind is nu bij kruidvat bijvoorbeeld de knutselspullen voor de meiden en dat heb ik dus ook meegenomen...:) stiften 25 cent en kleurboeken 50 cent
    En bij hema schoolbekers 2 Euro...

Dat blijf ik moeilijk vinden

9. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Hier nog iemand die zichzelf vanaf nu een koop-stop heeft toegezegd.
    Bij mij zijn de boosdoeners ook vooral (kinder)kleding. Ik vind alles leuk, en het hebben van 6 paar schoenen is herkenbaar. Terwijl ze er vaak maar 1 of 2 aan hebben. Zo zonde....
    Ik heb ook wel eens shirts met kaartjes uit de kast gehaald die al te klein waren..... Zo zonde!
    En verder bestelde ik de laatste tijd veel op Ali Express. Met mijn creditcard dus je merkt er niet gelijk veel van......maarja de rekening komt toch wel. En het zijn kleine bedragen, maar alles bij elkaar tikt het toch aan.
    De reden dat ik minder wil kopen is voornamelijk dat ik eigenlijk meer wil sparen, en me dat nu niet lukt.
    Ik heb nu weer een goed inkomsten en uitgaven overzicht gemaakt en ik hou een kasboekje bij van mijn uitgaven, en te verwachten uitgaven die maand. Het zorgt bij mij al voor meer overzicht en inzicht. Met alle kosten die ik deze maand heb, heb ik bv al geen eens geld meer om nog te shoppen. (tenminste, niet als ik wil sparen zoals ik wil).
    Ik heb vanaf 1 januari niks meer gekocht. Best trots op mezelf....haha.

10. pietje1987

Hier gaat het redelijk goed :). Heb wel vast het verjaardagscadeau voor onze dochter gekocht. Verder een keer gezwicht voor een boek en versiersels gekocht voor de verjaardag van man

M'n kruisjeskalender helpt wel 😂

11. manoontje

manoontje Bekend lid

13 jan 2011
    839
    10
    18
    Noord-holland
    Wat bij mij ook wel helpt is alle nieuwsbrieven die ik krijg (van bv H&M, HEMA, Kruidvat...etc) niet te openen en gelijk weggooien. Kan ik ook niet verleid worden.
    En ik vermijd momenteel gewoon alle winkels....haha En vooral de Action en de Kruidvat, want die zijn altijd zo aantrekkelijk.
    En als ik dan nu bij mezelf denk of ik wat nodig heb, dan is het antwoord: NEE.
    Alleen zaterdag moet ik wel naar de winkels voor een cadeautje voor een partijtje...Eens kijken of ik het dan kan weerstaan...

12. Hommeltje

Hommeltje Niet meer actief

Ik ben echt shop verslaafd en het is eigenlijk niet leuk meer...Sta alweer 600 in de min (gelukkig kan het niet verder) en manlief weet het niet en dat gaat al jaren zo :( Ik koop wel nuttige dingen maar wel onnodig, sieraden meestal van goud.

13. pietje1987

Misschien beginnen met ervoor zorgen dat je niet meer in de min kunt staan?

Mijn man weet dat ik graag spullen koop. Sinds een tijdje maak ik elke maand automatische geld over naar onze gezamenlijke spaarrekening (waar ik zonder pas niet bij kan). Dat helpt

14. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Ik moet ook echt minderen met het kopen van onnodige dingen. Vooral voor de kinderen koop ik geregeld iets. Ik ga proberen dat te minderen. Hier staan goede tips tussen.

15. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hier vandaag niks gekocht! Trots!!

16. Sue87

Sue87 Niet meer actief

#56 Sue87, 20 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2017
    Ik ben tegenwoordig bijna trots als ik wel wat koop.
    Ik heb ook in jullie schoenen gestaan, heel wat jaartjes terug. Echter is het bij mij omgeslagen uit noodzaak.
    Ik heb het nu nog steeds heel krap, dus nee.. ik ben overigens wel heel blij wanneer ik een nuttige deal heb kunnen maken. Zo heb ik vd week in de sale shirtjes voor zoonlief gekocht; 4 shirt voor 8 euro bij hema en h&m. Alvast een maat groter, zodat ik al wat heb voor de zomer.
    Maar die geweldige leren jurk met 50% korting die nog maat 60 euro kost, laat ik wel hangen

-gebruik een nee/nee sticker
    - vraag jezelf voor elke aankoop of of je het nodig hebt, of je het geld er voor hebt en of je een ander product al thuis hebt, waarmee je het ook kan? Wees hierbij heeeel streng voor jezelf.
    Maak visueel hoeveel je al hebt kunnen sparen/aflossen. Ik had in mn slaapkamer een groot a1 blad hangen met staafdiagrammen die ik inkleurde, naar mate ik meer gespaard had.

17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zou het dan toch maar eens gaan opbiechten...

Je hebt gewoon schulden....

Als dit ooit nog verder uit de hand loopt is heel je gezin naar de klote

En zet het uit zodat je niet meer in de min kan...

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Inderdaad zorgen dat je niet rood kunt staan. Ik weiger dat in te stellen op mijn rekening, omdat ik er niet van houd om meer uit te geven dan ik heb (behalve voor een huis dan, dat is dan toch anders...) en dat makkelijker is als het ook gewoon niet kan. Daarnaast hebben we automatische overschrijvingen ingesteld naar de gezamelijke rekening en de spaarrekening ed, zodat ook dat gewoon standaard geregeld is. Het geld wat 'overblijft' is 'vrij besteedbaar'. Voor ons/mij werkt dat prima. De laatste tijd probeer ik van dat 'vrij besteedbare' bedrag ook nog wat extra's over te maken naar de spaarrekening.

19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier gaat ook het meeste geld naar kinderkleding. Soms vind ik het wel eens zonde, aan de andere kant geniet ik enorm van mooie jurkjes ed (die soms overigens ook van de Wibra kunnen komen ;)) en dan vind ik het juist weer zonde als ze in iets flodderigs rondlopen wat ik eigenlijk niet zo mooi vind. Ik heb me er dus in zekere zin bij neergelegd dat ik daar veel geld aan uit geef, zie het als een hobby. ;) Maar ik heb wel besloten dat ze het aantal setjes beperkt kan blijven. Het wordt toch altijd meer dan in van plan was, ook als ik me inhoud. Vroeger kocht ik ook enorm veel 'frutsels' en dingen in de vooruit ed. Dat probeer ik niet/zo min mogelijk te doen, omdat dingen soms blijven liggen of je later nog iets mooiers/beters/fijners/... tegen komt, enz. En ik haal vaak broodjes of wat te drinken tijdens de lunch...bewust wel in de supermarkt en niet in een lunchzaak of in het restaurant op mijn werk, maar het kost natuurlijk wel meer dan een paar boterhammen van thuis en een kopje thee.

20. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Ben gezwicht voor de sale van z8 maar wel veel minder gekocht dan normaal.

Deel Deze Pagina