Vriend veel thuis

Discussie in 'De lounge' gestart door LW85, 1 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Ik irriteer me enorm en vraag me af of het mijn hormonen zijn die nu spreken of niet..

Ik ben druk bezig met het afronden van mij studie, het gaat hierbij om mijn scriptie en een eindportfolio. Dit betekend veel uren achter de pc, uitwerken/transcriberen van interviews en verwerken van enquetes.

Mijn vriend werkt normaal gesproken de hele dag, en is dan van 7 tot 18.30 weg, wat betekend dat ik als zoontje naar de opvang is ik tot ongeveer 17.30 de tijd heb. Echter, omdat vriend zulke lange dagen werkt, doe ik ook de boodschappen, het huishouden en zorg ik voor het eten.

Nu komt mijn vriend de afgelopen 2 maanden elke keer smiddags naar huis of hij besluit thuis te gaan werken. Met als resultaat dat ik me echt totaal niet kan concentreren. Hij loopt door het huis (stampt eigenlijk mee) besluit op de raarste momenten dat hij wil opruimen of schoonmaken, gaat stofzuigen terwijl ik een interview aan het terugluisteren ben, dat soort dingen.
    Ook wil hij perse aan tafel werken, maar daar zit ik dan, wat betekend dat we recht naast elkaar of tegenover elkaar aan het werk zijn, nou, mijn concentratie is al niet zo geweldig, laat staan als hij er nog ff naast zit te typen, bellen, lunchen.

Als ik zeg dat ik liever heb dat hij op kantoor of desnoods een flexplek werkt wordt hij boos.
    Voor mij is het alleen maar een last als hij overdag thuis is, hij zal niet zelf zoontje aankleden, wassen en laten ontbijten en dan wegbrengen naar de opvang, en koken of zelf boodschappen halen doet hij op zo'n dag ook niet, dus daar win ik ook geen tijd op.

Vanaf maart zal mijn zoontje ook nog maar 2 dagen naar de opvang gaan ipv de 4 die hij nu gaat, wat betekend dat ik dan nog maar 2 dagen in de week heb om echt zelf aan mijn werk te kunnen besteden. Dit was ook een keuze van mijn vriend, om geld te besparen.
    Op deze manier ga ik het niet redden om alles voor april af te hebben. Dit is mijn eigen gestelde deadline, omdat ik nog tijd heb eventueel iets te verbeteren voordat de tweeling wordt geboren. Na de geboorte zal het er echt niet meer van komen, dus NU moet het gebeuren.

Ben ik nou zo en aansteller dat ik niet wil dat mijn vriend thuis werkt?

2. Ballon

Ballon Niet meer actief

Uh ja.. hoe zou je het omgekeerd vinden? Het is ook zijn huis. Waarom zou jij meer rechthebbende om daar te zijn dan hem? Je kunt toch gewoon duidelijke afspraken maken? Of doe oordoppen in.

3. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik begrijp je irritatie, maar het is ook zijn huis.
    Hij kan zich blijkbaar goed afsluiten en heeft er geen last van als jij naast hem zit te werken. Jij kan je daar niet voor afsluiten en hebt dus last van zijn geluiden.
    Heb je de mogelijkheid om ergens anders in huis een werkplek te creëren? Als je dan last van hem hebt kan je daar gaan zitten en zitten jullie elkaar niet in de weg.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bekend, mijn man kan zich ook heel goed afsluiten en ik niet. Wij hebben geen ruimte voor een tweede werkplek en dus zitten we beide aan tafel met onze laptops. Op slechte dagen kan ik er ook niet zo goed tegen, maar ik ga er altijd vanuit dat het aan mij ligt. Ik ga ook weleens gewoon naar kantoor als hij besluit thuis te willen werken.

Maar hij haalt dan wel boodschappen hoor. Of hij doet de kinderen weg. Als hij meer thuis is, mag hij ook meer thuis doen.

5. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ik ben het hier niet mee eens.

Ja het is hun huis, maar zij is bezig met het afronden van haar studie voordat hun kinderen worden geboren.
    Dit is dus van invloed op hun leven.
    Ik vind het al knap zat, een kleine en tweeling op komst en studeren en het huishouden.
    Dan is het imo een kleine moeite voor hem, om tot april ook mee te helpen door zijn vriendin de tijd en rust te geven om dit ook daadwerkelijk af te kunnen maken.
    Of de zorgtaken betreffende hun zoon over te nemen en mee te helpen in hun huishouden.
    Wil hij dat niet (zo nu blijkt) tja ga dan lekker naar kantoor.

6. Ballon

Ballon Niet meer actief

Je kunt toch duidelijke afspraken maken. Waarom mag de een wel en de ander niet. Ongeacht de omstandigheden?

7. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik denk dat het echte pijnpunt zit dat hij niet meehelpt. Want jij bent zwanger van een tweeling, moet alles in en om huis regelen, zorgt voor jullie kind en moet afstuderen. Als degene die je niet helpt en je 2 opvangdagen ontneemt naast je zit te scharrelen ga je je irriteren. Lijkt mij heel logisch. Dus daar zou ik het gesprek over aangaan.

8. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Nee, ik vind je geen aansteller! Wat knap dat je je scriptie zo serieus neemt en alles toch maar mooi voor elkaar krijgt! Ik denk ook dat dat straks met de tweeling nog een stuk ingewikkelder wordt, dus het zou wel erg fijn zijn als het voor de bevalling af is..
    Heb je al met je vriend besproken hoe veel last je ervan hebt? Wat is de reden dat hij nu ineens thuis komt? En begrijpt hij dat hij je zo steeds uit je concentratie haalt? Misschien doet hij erg zijn best om nog wat tijd samen te hebben zonder kind/kinderen om jullie heen en mist hij dat op andere momenten... Kun je afspraken maken over dat jullie misschien samen de klusjes en boodschappen doen (dus tegelijk), zodat jullie daarna allebei rustig kunnen werken? En is er een andere werkruimte in huis waar een van jullie dan kan zitten?

9. jeshh

jeshh Niet meer actief

Ik lees eigenlijk alleen een hoop irritatie, zonder communicatie (behalve dan "Als ik zeg dat hij weg moet wordt hij boos", tja, dat is ook niet zo effectief lijkt me). Ga met hem in gesprek, en kom samen tot een oplossing.

10. Ansji

Ansji Niet meer actief

Geloof me, ook ik begrijp je irritatie, maar probeer het te negeren. Hij mag net zo goed in jullie huis werken als jij. Qua huishouden verzorging kinderen, maak andere afspraken, dat scheelt een hoop irritatie naar elkaar toe.

Ik werk thuis en mijn man werkt onregelmatige uren, als hij ook thuis is zet ik vaak een koptelefoon op met muziek (niet gezellig maar het is dan ook werk) en las pauzes in om te lunchen samen of even te praten. Is ook goed om af en toe even afgeleid te zijn van je pc/laptop/mac.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Hier mee eens. Waarom kookt hij niet en doet hij geen bood schappen? Waarom maakt hij je zoontje niet klaar en moet je straks alledrie in je eentje klaar gaan maken?

12. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Ik begrijp je helemaal, zou daar ook niet blij van worden.
    Hij kan makkelijk op kantoor werken dus als jij er last van hebt kan hij best terug naar kantoor.
    Maar ja het is idd ook zijn huis dus maakt het lastig maar als jij dit hebt aangegeven kan hij best rekening houden met je of anders meer helpen met de overige zaken zodat jij nog kunt afstuderen.

13. Vlinder84

Omdat hij blijkbaar niet mee wil helpen en denken? Ooit een scriptie geschreven? Ik deed het ook tijdens mijn zwangerschap en het was vreselijk. En dan was het er maar 1 en had ik geen andere kinderen rondlopen. Vind je heel onbegripvol overkomen.

14. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Ja en dat werkt dus blijkbaar niet zoals te lezen in de openingspost.
    En tot april rekening houden met je vriendin gezien de situatie die beschreven word vind ik niet zo'n grote opgaaf.

Maar ik denk dat ts en haar vriend hier het beste een rustig gesprek over kunnen voeren om te zien wat voor hun allebei werkt.
    Desnoods 2 dagen thuis werken op de dagen dat vriendin dat niet of minder doet oid.
    Communicatie hierin is denk ik het belangrijkste.

15. Ballon

Ballon Niet meer actief

Dat mag je vinden. Ik vind het onzin dat hij maar vanzelfsprekend plaats moet maken. Ik heb 2 scripties geschreven en een opleiding gevolgd tijdens mijn zwangerschap ja. Ik weet dus dat het zwaar is. Waar lees jij dat hij niet mee wilt helpen? Dat lees ik nergens. Hij stofzuigt, is ook niet goed omdat het niet op het juiste moment is.
    Waarom niet beide thuis werken en de juiste afspraken maken. Zij boodschappen doen, hij dan even stofzuigen of andersom. Je kunt beter je krachten bundelen om zo de tijd van beide zo effectief mogelijk te benutten. Ik ging beneden zitten en mijn vriend was boven aan het werk. Als hij lawaai maakt, dan kun je dat normaal met elkaar bespreken ipv zeggen dat hij weg moet, ik zou serieus mezelf niet serieus genomen voelen wanneer ik uit mijn eigen huis wordt "gezet"

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

TS schrijft dat hij als hij thuis is, geen boodschappen doet, zoontje niet klaarmaakt voor de kinderopvang en hem ook niet ophaalt. Hij verlicht de lasten voor haar dus niet. Hij is eigenlijk met zijn onnodige aanwezigheid een extra last.

Willen stofzuigen als ik net in mijn concentratie zit zou ik ook bloedirritant vinden. Laat mij gewoon werken, dat stofzuigen komt vanavond wel.

Gewoon goede afspraken maken TS. Leg uit hoe jij je voelt, leg het niet bij hem maar zeg dat je nu je concentratie nodig hebt, dat je het wil afronden voor de tweeling er is, dat hij ook beseft dat het met 3 kinderen totaal anders is dan met 1 nu, en dat je gewoon je ruimte en stilte nodig hebt :) Daar kan toch niemand tegenin gaan?

17. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ik lees nergens dat er geprobeerd is daadwerkelijk afspraken te maken. Ik lees alleen maar dat ts het irritant vindt dat hij thuis werkt en dat zij voorstelt dat hij naar een flexplek of kantoor gaat. Dat is toch geen afspraken maken mi?

18. Ballon

Ballon Niet meer actief

Ja maar ze schrijft ook dat hij wel schoonmaakt en stofzuigt? En waarom is zijn aanwezigheid onnodig? Ik vind dat echt heel naar en denigrerend klinken, ongeacht welke reden dan ook. Je bent toch gelijkwaardig in een relatie. Maak afspraken. Spreek uit wat je van ELKAAR verwacht en wat je zelf nodig hebt. Zo kom je er echt wel uit dan.

19. jeshh

jeshh Niet meer actief

Eens!

20. Vlinder84

Dat zou de ideale oplossing zijn idd. Maar ts en haar vriend lijken er niet uit te komen. Dan komt haar partner best vervelend over.

Deel Deze Pagina