Hallo, ik lees al een poosje met jullie mee, maar heb nu zelf een vraag. Ik moet over een maandje bevallen en wil na mijn zwangerschapsverlof mijn ouderschapsverlof meteen opnemen. Werk is al op de hoogte gesteld, ik moet van hen alleen nog een verklaring hebben. Maar hoe doe je dat in vredesnaam bij de belastingdienst met ouderschapsverlofkorting? Ik weet dat je het via een voorlopige teruggaaf moet doen. Maar op de site van de belastingdienst staan alleen de opties 'Voorlopige aanslag 2011'. Alleen gaat mijn ouderschapsverlof dus in vanaf februari 2012. Welke gegevens heb je verder nodig? Iemand tips?? Ik kan het heel goed gebruiken!!
Je kunt het op 2 manieren aanvragen. Jaarlijks achteraf, dus in april 2013 aanvragen over 2012 (bij je aangifte 2012) Of je kunt het begin volgend jaar aanvragen om het maandelijks te ontvangen. Die aanvraagformulieren voor VT 2012 komen meestal heel laat pas beschikbaar.
gegevens: inschatting van je bruto jaarinkomen over 2012 Wanneer je een vast inkomen hebt is het niet zo heel moeilijk te berekenen. 12 maal je maandsalaris + 8% vakantiegeld Weet je al wat je nieuwe maandsalaris zal zijn tijdens je OV?
Oke, dank je. Nee, wat mijn nieuwe maandsalaris zal zijn weet ik niet precies. Wel ongeveer uit eigen berekening, maar rond het eind van mijn verlof heb ik een gesprek met de baas. Ik wil heel graag maandelijks mijn ouderschapsverlofkorting uitbetaald krijgen, compenseert toch het verlies van inkomen een beetje. Wel balen dat je de voorlopige teruggave voor 2012 pas zo laat kunt aanvragen... Maar even een belletje naar de belastingdienst wanneer ik bevallen ben dan.
Hoelang van tevoren moet je normaal gesproken de aanvraag bij de Belastingdienst doen, of is daar geen termijn voor? Wordt ook nogal lastig als je de VT pas rond april kunt gaan invullen.
Mbt je inkomen: je kunt op termijn gewoon een pro-forma berekening laten maken door Personeelszaken of de salarisadministrateur. Je zou evt ook nog kunnen vragen om berekeningen bij verschillende aantallen uren. Dan weet je ook of het veel/weinig scheelt. Het kan nl ook zijn dat je, door je urenvermindering, in een lagere belastingschijf terechtkomt waardoor je per saldo eigenlijk meer overhoudt. Nee, je hoeft niet te wachten tot aan april hoor voor je voorlopige teruggave. Meestal komt het formulier voor 2012 wel ergens in november beschikbaar. Ze hebben nog wel wat verwerkingstijd nodig uiteraard. Dus wanneer je het een maand van tevoren aanvraagt, kom je een heel eind lijkt me.