Heeft ziek zijn invloed op de verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mamavanjuul, 20 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik snap er even helemaal niks meer van.

Ik ga pas over 9 weken officieel met verlof. Dat is dan 4 weken voor de uitgerekende datum.
    Maar nu zit ik voor 50% in de ziektewet. De bedoeling is, om straks wel weer volledig te gaan werken.

Dit heeft toch helemaal geen invloed op hoeveel weken ik van te voren verlof opneem, of toch wel.

Ik dacht dat als je in de 6 weken voor je bevaldatum ziek wordt, je dan verplicht 6 weken van te voren met verlof moet gaan.
    Maar dat speelt nu toch helemaal niet?

Of is het zo, dat omdat ik nu al 50% ziek ben ik ook zo wie zo 6 weken van te voren er uit moet, terwijl ik volgende week weer volledig aan het werk ga...

Kortom..ik snap er niks meer van!

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wanneer je in de ziektewet zit, maakt niet uit voor welk percentage en dat is zes weken voor je uitgerekende datum nog steeds zo, dan MOET je inderdaad zes weken van te voren stoppen.
    En wordt in de periode tussen 6 en 4 weken ziek, dan gaat ook automatisch je verlof in.

In jouw geval dus wanneer je gewoon 50% ziek blijft, dan gaat je verlof 6 weken vooraf in. En heb je na de bevalling nog recht op 10 weken bevallingsverlof.

Wanneer je over 2 weken bijvoorbeeld weer volledig gaat werken en je weer volledig bent beter gemeld, dan kun je er inderdaad nog voor kiezen om 4 weken vooraf met verlof te gaan.

Ter verduidelijking: ze kijken dus op 6 weken vooraf of je in de ziektewet zit of niet...

3. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    klopt, als je 50% ziekgemeld blijft MOET je 6 weken van tevoren stoppen.

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar als ik dus bij wijze van over 2 weken weer volledig ga werken, dan zou ik alsnog 4 weken van te voren verlof mogen opnemen?

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja, mits je werkgever je weer 100% beter heeft gemeld!!!

6. Annie24

Annie24 Fanatiek lid

2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Hoe het in jouw situatie is weet ik niet, maar ik had het volgende:

Mijn verlof zou ingaan op 3-1. Helaas kreeg ik met kerst de griep waardoor ik op 27 en 28 december ziek thuis zat. Dinsdag de 28e zou mijn laatste werkdag zijn omdat we de andere dagen verplicht dicht waren (kantoor)
    Mijn baas had contact gehad met het UWV en die kreeg te horen dat mijn verlof dus inging op 27-12 en ik dus 5 weken van tevoren met verlof zou gaan ipv 4 doordat ik me ziek had gemeld met griepklachten.

Op 28-12 belde het UWV mij op om te vragen waardoor ik thuis zat. Ik gaf dus netjes aan dat ik griep had en dat ik mij 29-12 weer beter zou melden. Toen die meneer dat hoorde gaf hij aan dat mijn verlof gewoon 3-1 in zou gaan omdat ik me niet ziekmeldde met zwangerschapsklachten, maar gewoon de griep. Heb nog aan die man gevraagd of dat écht zo was omdat mijn baas wat anders zei, maar het was echt zo. Mijn baas belde 's middags op dat ook zij gebeld waren door het UWV met de mededeling dat mijn verlof gewoon op 3-1 in zou gaan.

Op internet staat het trouwens anders dan hoe het bij mij gelopen is, dus eigenlijk snap ik zelf ook weinig van de regels die het UWV hanteert, maar het heb hier in een brief toch echt zwart op wit staan dat mijn verlof 3-1 is ingegaan.

Anders bel je het UWV zelf even op?

7. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Beste Annie,

Het heeft te maken of je ziekte zwangerschapsgerelateerd/ of langdurig is ;) In jou geval dus niet en ga je gewoon weer aan het werk. En kun je dus gewoon 4 weken voor bevaldatum met verlof.

Voor ts ga ik er vanuit dat ze zwangerschapsgerelateerd ziek is, omdat ze 50% ziek is. Dan gaat je verlof 6 weken voor bevaldatum in. Mocht je nu voor die tijd 100% beter gemeld zijn door je werkgever dan kan je inderdaad doorwerken tot 4 weken voor verlofdatum.

8. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Ja inderdaad 6 weken van te voren.
    Met mijn eerste zwschap werkte ik ft. En vanaf week 30 ben ik 2 uur per dag minder gaan werken.
    Logisch dat je dan 6 weken van te voren verlof op moet nemen, want als je al minder gaat werken zal je dat eerder verlof ook niet erg moeten vinden.

Nu heb ik al met 21 weken helemaal moeten stoppen met werken ivm bloeding en dan dus ook 6 weken met verlof. Maar helemaal niet erg, want het wordt steeds zwaarder..

Dus of je nu 1 uur per dag minder werkt of de hele zwangerschap ziek bent het is en blijft 6 weken van te voren verlof.

9. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ging 4 weken vantevoren met verlof en ik kreeg een brief dat mijn ziektedagen van mijn verlof afgingen.

Ik was gelukkig niet ziek geweest,maar ik dacht nog: Wat vals om dat dan pas te melden

Je kan het beste UWV even bellen

10. Bri

Bri Niet meer actief

Waarom zou je tot 4 weken wíllen doorwerken, als je nu 50% ziek bent?
    De kans dat je je veel beter/fitter gaat voelen bij deze termijn, lijkt mij niet zo heel erg groot. Neem rust, bereid je voor op de bevalling.
    En idd ben je bij (gedeeltelijke) ziekte in de laatste 6 weken, verplicht om 6 weken van tevoren met verlof te gaan.

Deel Deze Pagina