Goedemiddag, Aangezien ik per 1 november ontslagen ben, heb ik een WW uitkering aangevraagd. Echter, ik denk er steeds meer over na om een eigen bedrijf te gaan starten. Vandaar mijn volgende 2 vragen m.b.t. de ww-startersregeling. 1. Op welk moment gaat de startersregeling van start? Is dit al direct bij het inschrijven bij de KvK en het registreren van een domeinnaam? Of vallen deze zaken onder 'voorbereidende werkzaamheden'? 2. Op basis van mijn opgebouwde arbeidsverleden, heb ik recht op 12 maanden WW uitkering. Echter, als ik gebruik zou maken van de ww-startersregeling gedurende de maximale termijn van 26 weken (=6 maanden) wat gebeurt er dan met mijn overige maanden? 'Bewaar' ik deze als vangnet voor als mijn bedrijf niet slaagt en ik weer terugval in de WW (met sollicitatieplicht)? 3. Ik las pas ergens dat het recht op kinderopvangtoeslag vervalt als iemand 3 maanden in de ww zit. Is dit anders zodra je gebruik maakt van de startersregeling? Mijn man heeft (ook) een eigen bedrijf en is daarin fulltime werkzaam. Alvast bedankt voor jullie reactie!!
Beste Croissantje, Je vraagt je werkcoach om toestemming om van de startersregling gebruik te maken. Hij beoordeelt of je plannen voor zelfstandige arbeid realistisch zijn. In te beslissing van de werkcoach staat wanneer de startersregeling begint. Als je na de startersregeling niet doorgaat als zelfstandige, kan het resterend deel van je uitkering worden voortgezet. Ook als je op een later moment stopt met je onderneming, kun je soms nog gebruik maken van je oude WW-uitkering. UWV kan je vragen over de kinderopvangtoeslag niet beantwoorden. Dit is een regeling die door de Belastingdienst wordt uitgevoerd. Ik adviseer je contact op te nemen met de Belastingtelefoon (0800 - 0543). Op onze website vind je actuele informatie over het beginnen en beëindigen van een onderneming met de startersregeling. Ik wens je veel succes met je bedrijf. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare