allergie en bijvoeding..handen in het haar

Discussion in 'Voeding' started by Ise, Mar 12, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ise

Ise VIP lid

Oct 28, 2007
    5,163
    436
    83
    mijn zoon krijgt de friso intensief h.a. voeding. dat ging prima totdat we geprovoceerd hebben. hij zit helemaal onder de eczeem, maar dat kan ook toevallig zijn natuurlijk, want hij krijgt ook meer verschillende dingen te eten. ik maak meestal fruit en groenten zelf, maar in nood of naar het kdv geef ik weleens een potje. daar zitten vaak veel verschillende voedingsmiddelen in, wat het moeilijk maakt te achterhalen wat nou een reactie geeft. hoe hebben de moeders met een allergisch kind dat gedaan met bijvoeding? echt alle voedingsmiddelen drie of vier dagen achter elkaar gegeven?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

toch alles apart proberen ben ik bang...

vriendin van mij had het ook
    en bij haar zoontje wisselde het regelmatig ook

dan schrapte ze weer "alles" uit zn dieet.. en begon weer bij het begin met testen wat wel/niet lukte

3. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    Wij hebben de eerste weken ook 3 dagen zelfde dingen te eten gegeven. En eerst een maand groente eten en daarna pas fruit geintoduceerd. Daarna zijn we gemengde potjes gaan geven en dat ging eigenlijk meteen helemaal goed.... Ze krijgt nu zelfs yoghurt, dus ze is voor een groot deel over de allergie heen gegroeid denk ik :) .

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Altijd zelfgekookt, altijd een ding tegelijk, zo deden we het hier.
    Maar omdat ze alleen maar grote stukken wilden eten en niet van puree hielden was het niet veel werk.

Overigens zou ik nu je kindje zo onder het eczeem zit van de provocatie, gewoon even alle bijvoeding achterwege laten, alleen melk geven en pas weer gaan bijvoeden als alles rustig is.

5. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Ik zou niet zomaar alle bijvoeding schrappen, dat zou ik even in overleg met de arts doen.
    Vanaf 6 maanden begin je met bijvoeding, omdat je kindje dan meer voedingsstoffen nodig heeft dan melk kan bieden.
    Misschien is het dan wel beter om even alleen flesvoeding te geven, maar misschien moet je dan wel bepaalde vitamines en/of mineralen erbij gaan geven.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je een week of korter alleen maar kunstvoeding geeft, zodat je kinds huid tot rust kan komen dan is suppletie echt niet nodig. Je zult wel wat meer melk moeten geven dan met bijvoeding.
    Is hetzelfde als wanneer ze ziek zijn, dan geef je vaak ook een paar dagen geen 'moeilijk' eten, maar alleen melk. Daarmee komen ze echt niet tekort hoor!

7. pooh76

pooh76 Fanatiek lid

Jan 2, 2007
    1,984
    0
    0
    Hoi Ise,

hier ook een mama van een allergiekindje.

Sebas heeft koemelkeiwitallergie, dus krijgt hij nu speciale voeding via de apotheek. Ook bleek hij allergisch voor rijstebloem, dus byebye papflessen.

Sinds een paar weken zijn we met bijvoeding aan de slag. Via het CB hebben we een verwijzing gekregen voor een dietiste, eentje die ervaring heeft met allergiekindjes en het opbouwen van bijvoeding. Kan ik je echt aanraden, want ff klankborden met iemand is best fijn als alles moet gaan uitproberen met een allergiekindje.

Wij doen het hier alsvolgt (op haar advies dus):
    dag 1 van iets nieuws: hoeveelheid ter grootte van ongeveer 1 ijsblokje
    dag 2: hoeveelheid ongeveer 2 ijsblokjes
    dag 3: hoeveelheid ongeveer 3 a 4 ijsblokjes
    dag 4: zelfde hoeveelheid als op dag 3 (rustdag)
    pas op dag 5 het volgende nieuwe voedingsmiddel introduceren

Dag 5 is gelijk aan dag 1 van het schema. Bij een reactie gelijk stoppen en weer een rustdag inbouwen. Je kunt je kindje dan wel de dingen geven waar hij goed op gereageert heeft.

Een hoop gedoe zul je misschien zeggen, maar dit is echt de enige manier om uit te vinden waar hij goed op reageert.

Wist je overigens dat in de potjes ook rijstebloem zit? Vers maken is daarom beter. Je weet zeker dat je kindje zo geen toegevoegde stoffen binnen krijgt.

Sebastiaan kreeg overigens in het begin Pepti van Nutrilon. Na de provocatietest merkte ik dat hij hier meer op reageerde dan in het begin. Volgens het CB was dat ook niet vreemd. Nu krijgt hij Nutramigen en gaat het stukken beter.

Ook niet onbelangrijk: wat zegt je CB hiervan?

Succes en als je wat wilt weten, je mag me gerust PB-en.

groetjes,
    pooh

8. Ise

Ise VIP lid

Oct 28, 2007
    5,163
    436
    83
    herkenbaar! na de provocatie zie ik meer reactie op de friso intensief ha. helaas voel ik mij niet echt gesteund door het cb, de machtiging kon ik komen afhalen volgens de wijkverpleegkundige die ik aan de telefoon had gesproken en toen ik kwam lag het niet klaar en werd mij gevraagd hoe ik er in hemelsnaam bijkwam dat mijn zoon een kma zou hebben, omdat dat maar bij 2% van de kinderen werkelijk zo is. ik heb het verhaal voor de zoveelste keer (na alle telefoontjes) moeten vertellen en kreeg met veel moeite een machtiging mee. ik vrees dus dat een dietiste of nutramigen er niet zo makkelijk van zal komen, maar ga er uiteraard voor staan! het lijkt me inderdaad fijn even met iemand (dietist) te kunnen kijken naar voeding, aangezien hij dus duidelijk ook reageert op andere voedingsmiddelen.

9. pooh76

pooh76 Fanatiek lid

Jan 2, 2007
    1,984
    0
    0
    Gewoon je poot stijf houden hoor. Eventueel kan je huisarts je ook verder helpen, wanneer het CB niet meewerkt.

Kijk het hoeft niet direct een allergie te zijn, dat komt inderdaad weinig voor. Maar een intollerantie voor koemelk geeft zeker zo veel ellende. Ze moeten je gewoon serieus nemen!

Wat ik mij verder nog bedacht: als je nieuwe voedingsmiddelen introduceert kun je dat het beste 's morgens doen. Je kunt dan gedurende de dag goed in de gaten houden of er een reactie komt. En bovendien: wanneer het een hele heftige reactie is dan is niet gelijk je nachtrust weg ;)

Om je wat moed in te praten: van mijn dietiste begreep ik dat kindjes met koemelkallergie (of intollerantie) vaak op nog 1 of 2 andere middelen reageren. Reageren ze op meer dan is een verwijzing naar de kinderarts een goede stap omdat er dan misschien meer aan de hand kan zijn.

Succes!

10. makey

makey Fanatiek lid

Feb 16, 2006
    1,999
    0
    0
    Idd je poot stijf houden en er gewoon boven gaan zitten. hey is helaas nodig in de zorg anders gebeurt er niks!

mijn zoontje heeft ook kma ,en heb toen gewoon zelf het formulier uitgeprint en afgegeven en gezegd dat hun het dezelfde dag moesten faxen naar de firma (sorgente)waar ik mijn voeding vandaan haal (ligt aan je verzekering waar en hoe )
    het formulier kun je zo downloaden

Heb deze week geprovoceerd maar helass zat na 1 dag weer onder de exzeem dus dat wordt nog steeds friso intensief ha

Het is goed te doen ook met bijvoeding mgoed lezen op verpakkingen bij ah is dat bijv. allemaal heel goed vermeld.

En voro een dietist heb je het cb helemaal niet nodig gewoon via je
    huisarts!

Ik bespreek niks meer met dat cb!1 "u mag uw zoontje een broodje smeer kaas gaan geven :confused: :confused: , ze kunnen echt niet lezen daar,dat dossier ligt er dus voor de sier 8)

11. Ise

Ise VIP lid

Oct 28, 2007
    5,163
    436
    83
    haha, wat erg.smeerkaas.. ik heb er al over nagedacht wat ik eventueel kan gaan geven op brood. tja, smeerworst, appelstroop..verder kom ik niet. wat doen jullie op brood? ik wil hem niet iedere dag worst gaan geven. en ik weet niet vanaf wanneer je appelstroop kan gaan geven.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou smeerworst kun je so wie so beter achterwege laten, ook als je kind geen allergie heeft, dat zit vol met afvalstoffen. Echt onbegrijpelijk dat dat nog steeds in het groeiboekje genoemd wordt! De meeste merken bevatten trouwens ook koemelkbestanddelen.

Gewoon brood met boter (koemelkvrij) is prima, en als beleg is appelstroop natuurlijk goed, maar ook plakjes tomaat, komkommer, appel, peer, banaan, fruitmoes, gekookte kipfilet, vis, allemaal prima, zolang je kind er maar niet allergisch voor is.

13. Ise

Ise VIP lid

Oct 28, 2007
    5,163
    436
    83
    ja, ik vind dat ook vies, smeerworst. kipfilet oid mag je al meteen op de boterham doen? ik ga denk ik over een week of 2 de eerste boterham geven, hij eet al wel korstjes.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou ja kipfilet geeft je pas als je kind al vlees eet natuurlijk. Mijn kinderen kregen pas na hun verjaardag vlees.
    En als je kind hypo-allergeen moet eten, moet je eerst overleggen, omdat sommige hypo-allergene dieten ook kippeneiwit, kippenvlees en vis en schelpdieren mijden.

Share This Page