Kinderbijslag.

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Missy29, 20 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Missy29

    Missy29 Bekend lid

    6 feb 2010
    729
    4
    18
    Naar boven verhuisd.
    Hallo allemaal.

    Ik heb een vraag namens een vriendin van mij. Zij en haar ex zijn al een paar jaar uit elkaar, ze hebben een zoontje samen. Nu heeft zij de kleine 3 dagen in de week en hij 4. Hij ontvangt de kinderbijslag voor hun zoon, maar geeft dus niks af aan mijn vriendin. Kan zij zelf kinderbijslag aanvragen voor kleding, voeding enz? Het kind staat bij vader op het adres ingeschreven.

    Hopelijk kunnen jullie antwoord geven, anders belt ze het SVB even.

    Groetjes!
     
  2. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.851
    5.520
    113
    Vrouw
    Co-ouderschap
    Als er wordt gekozen voor een co-ouderschapsregeling, kan dat tot gevolg hebben dat beide ouders een deel van de kinderbijslag ontvangen. Het is niet zo dat de SVB automatisch de kinderbijslag verdeelt. Hiervoor dienen ouders zelf actief te handelen en contact op te nemen met het SVB.

    Om als co-ouder door de SVB aangemerkt te worden, dient de zorg van het kind op basis van een overeenkomst of een rechterlijke uitspraak, in gelijke mate tussen beide ouders verdeeld te zijn.

    In dat geval wordt berekend hoeveel kinderbijslag iedere ouder krijgt. Hiervoor wordt gekeken naar de verdeling die is opgenomen in de rechterlijke uitspraak, overeenkomst of het ouderschapsplan. In het geval dat er geen verdeling is opgenomen, betaalt het SVB aan iedere ouder de helft van de kinderbijslag.


    Even SVB bellen dus.
     
    Missy29 vindt dit leuk.
  3. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het ligt er denk ik ook aan hoe het eea op papier staat. Wanneer zij van hem een bepaalde bijdrage ontvangt in de vorm van kinderalimentatie, dan kan de kinderbijslag hierin verrekend zijn.
     
  4. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Zou het in dit geval niet zo zijn dat zij hém alimentatie betaald? Aangezien de kinderen vaker bij hem zijn.

    Daarbij, maakt het toch ook niet uit wie de kinderbijslag ontvangt?

    Hier krijg ik de kinderbijslag. Maar die gaat meteen naar de kinderrekening. Als ik kleding oid koop haal ik het daar weer vanaf. En dit kan mijn ex ook.
    Dus wie het geld ontvangt is eigenlijk niet zo relevant.
    In mijn situatie dan.
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja daarom ook mijn vraag hoe de financiële afspraken zijn gemaakt. Het kan bijv ook zijn, wat jij schrijft Evanesco, dat zij hem alimentatie moet betalen. In dat geval zou bijv het te betalen alimentatie bedrag lager kunnen zijn, omdat hij in ruil daarvoor ook de KB ontvangt.

    De vraagstelling is op zich redelijk duidelijk, maar er ontbreekt heel veel achtergrondinformatie, waardoor we geen gefundeerd antwoord kunnen geven.
     
    Evanesco vindt dit leuk.
  6. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Geeft niet, TS heeft toch al niet meer gereageerd ;)
     
    Hopmarjanneke en Zoe123 vinden dit leuk.
  7. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Bijzonder altijd
     
    Evanesco en Hopmarjanneke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina