paroxetine en zwanger worden

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door sabrinab1986, 10 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabrinab1986

sabrinab1986 Fanatiek lid

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    zijn hier meer vrouwen die dit medicijn gebruiken en proberen zwanger te worden of zijn!
    heb al gegoogle maar daar kom ik niet verder mee!
    heb volgende week een afspraak met mijn dokter maar kijk zie mijn banner!! gebruikt 20 mg per dag.
    of zijn er vrouwen overgestapt na een ander medicijn ivm zwanger worden?

hoor graag wat verhalen ervaringen

2. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

22 mrt 2013
    3.793
    0
    0
    ergens in nederland!
    volgens mijn kan het wel,
    weet niet zeker maar zoek effe in forum er is al vaker er iets over gevraagd.

20mg valt nog mee volgens mij, wellicht kan je als je eventueel zwanger bent gaan verlagen

of het medicijn je vruchtbaarheid vermindert geen idee..mischien staat er iets over in bijsluiter?

3. sabrinab1986

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    bedankt zal even zoeken op het forum.
    minder kan niet ben donderdag net begonnen met 10 mg aankomende donderdag na 20 mg en wil dan niet hoger gaan hoop dat het mogelijk is.

4. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

22 mrt 2013
    3.793
    0
    0
    ergens in nederland!
    je heb een best lage dosis...
    meestal beginnen ze bij 50mg

verhogen naar 20 kan altijd en zodra je zwanger bent overleggen wat het beste is.mischien overstappen naar lichtere anti depressiva die minder risiscos met zich meebrengen dat kan je beter aan je arts over laten

5. LizzyWizzy

4 feb 2012
    85
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bel even met je apotheek en vraag naar de apotheker - die kan je hier het beste antwoord op geven.

Vaak zullen ze vragen of je dit middel al eerder hebt gebruikt, of je er toen goede resultaten mee had, hoe lang je het al gebruikt, of je wel eens andere antidepressiva gebruikt hebt, etc.

Paroxetine is wel een van de voorkeursmiddelen uit de groep SSRIs tijdens zwangerschap. Echter wat kan gebeuren is dat je kindje toch wat meekrijgt ervan, en dat het daarom wat minder alert is tijdens de bevalling. Vandaar dat je het altijd moet melden aan de verloskundige en je dan waarschijnlijk onder toezicht van een gynaecoloog zal moeten bevallen (als je het dan nog gebruikt).
    Er zijn al duizenden zwangerschappen gedocumenteerd waarvan de moeders paroxetine gebruikt hebben en daar kwamen niet hele schokkende dingen uit.

Afbouwen tijdens de zwangerschap kan soms een optie zijn, maar bedenk wel dat je door de zwangerschap toch al gevoeliger bent voor dezelfde klachten als waarvoor je het voorgeschreven krijgt. Vaak wordt er dus een afweging gemaakt wat schadelijker is; klachten die terugkomen of het gebruik van het geneesmiddel (in dit geval paroxetine).
    Overstappen geeft hetzelfde verhaal.
    Belangrijkste is eigenlijk of je er eerder baat bij hebt gehad (aangezien je het pas net gebruikt kun je dat van deze periode nu nog niet zeggen denk ik).

20mg is trouwens een normale dosering, niet hoog en niet laag.
    50mg is absoluut GEEN begindosering, dit is nl de max dosering en wordt alleen in bijzondere situaties gegeven.

Oh, en mocht je borstvoeding gaan geven, laat dit dan ook uitzoeken.
    Uit mijn hoofd is paroxetine geen voorkeursmiddel en wordt er dan geadviseerd liever geen borstvoeding te geven, terwijl er andere SSRIs zijn waarbij dat wel mag.

6. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

22 mrt 2013
    3.793
    0
    0
    ergens in nederland!
    over je laatste zin ben ik het niet mee eens..
    zie nl veel (mischien dat het komt omdat het mannen zijn maar ken er een aantal die begonnen met 50 en zitten nu op 100

gelukkig geen ervaring mee maar zeker als je in opbouw fase zit zou ik in overleg niet te snel gaan verhogen als je zwanger wilt worden.

7. LizzyWizzy

4 feb 2012
    85
    0
    6
    NULL
    NULL
    Sorry maar als professional blijf ik toch echter achter de zin staan dat 50mg de max dosering is :)
    Bedoel je niet amitriptyline of sertraline??
    Paroxetine heeft nl echt 50mg als maximale dosering.

8. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

22 mrt 2013
    3.793
    0
    0
    ergens in nederland!
    bedoel echt paroxentine

heb er verders geen verstand van heb vele al gezien met beginnend 50 en vehoogd naar 100 maar daar gaat dit topic niet over over de dosering .. gelukkig;)

9. sabrinab1986

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    ik kan niet stoppen heb eerder citalopram gebruikt was depressief geworden in de eerste en tweede zwangerschap maar nu heb ik zins een jaar een paniekstoornis en wou niet aan de medicijnen maar afgelopen donderdag avond is de dokter hier thuis geweest ging zo slecht dat hij mij nu echt de medicatie wou geven maar ben al anderhalf jaar bezig om zwanger te worden en krijg er nu nog 30 mg oxopam bij tot de paroxetine werkt

10. sabrinab1986

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    sorry oxazepam

11. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Idd ik denk ook al iemand zomaar gelijk start op 50 dan familie je out volgens mij?
    Mijn.man heeft op 20 gezeten jaren en nu alweer 2 jaar op 10 mg. Het stelt bijna niets meer voor maar het is zijn steuntje in de rug. Mss kun je ook naar 10 mg ter ondersteuning?

Succes

12. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Heb je dit al eerder gehad?? Zo niet zou ik er radicaal mee stoppen. Ik ben geen arts maar de gevolgen die deze troep heeft gehad voor mijn man wegen absoluut niet op tegen de voordelen. Pb maar als je meer wil weten

Groetjes

13. smiley3

smiley3 Fanatiek lid

22 mrt 2013
    3.793
    0
    0
    ergens in nederland!
    zolang de paroxentine nog niet werkt zou ik zeker niet met oxazepam stoppen en al helemaal niet omdat je 30mg slikt

het is valium en valium doet rare dingen zeker als je stopt.
    mischien wel in overleg als je eenmaal zwanger bent om het af te bouwen maar stoppen nee zou ik niet doen

14. Amelle

Amelle Actief lid

13 dec 2010
    463
    0
    0
    Ik moest stoppen met Paroxetine. Ik moest binnen een maand afbouwen, dan nog een maand rust houden dat het helemaal uit je lichaam is en toen kregen we groen licht dat we er voor konden gaan.

15. sabrinab1986

9 okt 2012
    1.180
    278
    83
    NULL
    NULL
    ik ben er net mee begonnen omdat ik een paniekstoornis met wat ze in gewone term noemen pleinvrees heb mijn wereld word steeds kleiner dus kan niet zonder meer kan niet eens alleen thuis zijn meer zonder medicatie. maar volgende week mijn gesprek maar even afwachten.

Deel Deze Pagina