Hallo, ik geef volgende week een jaar borstvoeding aan mijn kleine meisje en dat gaat heel goed. Ik ben inmiddels begonnen met afbouwen en gaf tot gisteren nog maar 2 keer op een dag bv, 's ochtends en 's avonds. Vandaag zijn we begonnen met het afbouwen van de avondvoeding, ipv bv heeft mijn vriend een flesje gegeven met kv. Ze ging vrij makkelijk slapen maar werd na uur ofzo wel wakker en was toen moeilijk in slaap te krijgen. Kan toeval zijn of slechte droom natuurlijk. Mijn vraag is wat nu verstandig is. Ik wil ongeveer een week aanhouden voor het laten vallen van de avondvoeding en als dat goed gaat de ochtendvoeding laten vallen en vervangen door of broodje met drinken of een papje. Maar ze drinkt maar 1 borst per voeding. Dat betekent met 1 voeding per dag dat het de ene dag de ene borst is en de andere dag de andere. Gaat dat wel goed of kan ik beter ' s ochtends dan ook de 2 e borst aanbieden? Ze heeft min 300 ml zuivel nodig per dag toch? Als ik straks helemaal gestopt ben met bv dan krijgt ze kv (lijkt op koemelk te reageren nl dus we geven hypoallergene melk voorlopig). Maar ze drinkt nooit veel tegelijk, vandaag voor het eerst 2 x een flesje met 100 ml. Ze krijgt wel ook een toetje van ca. 100 ml soja yoghurt. Verder eet en drinkt ze heel goed dus ze komt wel aan haar dagelijkse drinken. Is het dan nog nodig om haar voor het slapen gaan een flesje te geven met melk? Of kan ze ook na het avondeten gaan slapen zonder dat? Maakt mij verder niet uit maar wil haar niet overvoeden natuurlijk.
hoi wat mooi dat je haar een jaar lang hebt gevoed! Op zich ben je prima bezig zo. Je mag bij het afbouwen 1 borst per keer geven, je merkt snel genoeg of je lichaam dat aankan. Als je merkt dat er teveel spanning op komt te staan, of een harde plek, dan kolf je af (mag ook met de hand). Dan kolf je alleen de spanning eraf of tot de harde plek weg is. Het idee is inderdaad 300 ml zuivel per dag. Als je met 2 flesjes en een soja-toetje daaraan komt is het prima. Dat avondflesje hoeft dan niet per se, maar mag wel. Je merkt wel of ze daar behoefte aan heeft, of misschien wil ze gewoon een kleinere hoeveelheid dan, bijv. 50 ml? Sommige kinderen vinden het nog wel heel fijn om even iets te drinken voor het slapen gaan. Denk er wel aan dat je na het geven van een fles moet tandenpoetsen. Bij borstvoeding is dit niet nodig, maar bij flesvoeding heb je eerder kans op tandbederf. Succes en bij vragen hoor ik het graag weer. Mirjam