Borstvoeding en operatie

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Wenda, 12 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik heb even wat advies nodig. Ik word over 2 weken geopereerd en heb dan voedingen nodig voor 24uur want ik mag dan niet voeden.
    Ik ben begonnen met kolven nadat mn zoontje heeft gedronken, maar er komt dan in totaal nog geen 10cc uit:( zo ga ik nooit alle voedingen bij elkaar gekolfd krijgen.
    Zoontje is al een flinke kerel en dinkt ongeveer 180 cc per keer.
    Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen??

Ik wil hem zo min mogelijk kv geven. Ik voel me al zo schuldig dat ik hem niet gewoon kan voeden.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik weet niet hoe je nachten zijn, maar 's nachts voeden of kolven is erg goed voor de productie. Verder kun je nog clusterkolven, op internet zijn daar verschillende schema's voor te vinden. Kolf je na de ochtendvoeding ook maar zo weinig? Afhankelijk hoeveel tijd er ongeveer tussen de voedingen zit, zou je ipv meteen na de voeding ook wat langer kunnen wachten (wat meer richting halverwege tussen 2 voedingen), omdat je borsten dan minder "leeg" zijn, komt de toeschietreflex makkelijker (bij mij in ieder geval).

Voor als het niet lukt een wel kunstvoedingsoptie: Nu alvast 1 klein flesje op een dag kunstvoeding geven en die voeding kolven, dan hoef je met je operatie ook niet veel kunstvoeding te geven, is ook vriendelijker voor de darmpjes en heb je al wel de kunstvoeding geoefend.

3. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Ontspan zoveel mogelijk tijdens het kolven. Doe wat anders, ga appen of bellen, maar richt je niet op de hoeveelheid ml wat eruit komt. Dit werkt vaak averechts. Neem iets warms te drinken.
    Borstcompressie tijdens kolven helpt mij vaak goed.
    Krijg je wel een tsr tijdens kolven? Zo niet, dan kan je er een spray voor krijgen bij huisarts, sintocynon spray.

Je zou ook kunnen kijken of je donormelk van iemand kan krijgen.

Je zou kunnen kijken of je zoontje het die dag gewoon met minder voeding per keer wil doen. Hij haalt het na die 24 uur wel weer in.
    Wat gebeurt er bijvoorbeeld nu als je hem 100-150 ml geeft en daarna een speentje?
    Heb je nu wel de kleinste speen op de fles. Een fles drinkt vele male makkelijker dan de borst.

4. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.028
    457
    83
    Vrouw
    Groningen
    Ik kolf elke ochtend tijdens het voeden, baby aan 1 borst en andere borst kolven. Zo is mijn ochtend kolfopbrengst in het begin van 10/20 ml naar 120 ml per keer gegaan!

5. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Dankjulliewel!

Ik heb een paar weken terug ook moeten kolven ivm een scan met contrastvloeistof en toen kreeg ik er ongeveer 100 ml per keer uit. Dus snap niet helemaal waardoor het nu niet lukt.

Maar heb nu zelf koorts en ben helemaal niet fit dus kolven gaat hem nu even niet worden. Ik hwb al totaal geen energie. Hopelijk ben ik snel weer beter en kan ik zoveel mogelijk gaan kolven

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    De koorts is een logische verklaring voor je beduidend lagere kolf-opbrengst. Beterschap!

7. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Mag ik vragen wat de reden is dat je 24 uur niet mag voeden?
    Ik ben zelf ook geopereerd, nu alweer een jaar geleden, en mijn dochter is met mij opgenomen in het ziekenhuis zodat ik gewoon door kon blijven voeden (ik kan namelijk niet goed kolven, en had er ook geen zin in ;) ).
    Het ging niet vanzelf (regelwerk, verzekering, zorg enz.) maar we hebben het wel voor elkaar gekregen :)
    Een groot misverstand (zelfs onder artsen en sommige anaesthesisten) is dat je na narcose 24 uur niet mag voeden, terwijl dit niet waar is.

8. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik heb een cyste in mn hals en die word weggehaald. Het is vooral doordat er een grote kans is dat ik veel pijn heb, morfine achtige pijnstillers krijg en totaal geen energie. Dus ik ga ervan uit dat ik niet kan voeden. Als ik me wel goed voel kan mn zoontje altijd nog overdag bij me zijn.

9. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Laat je goed voorlichten, want ook met morfine is het mogelijk om gewoon zelf te voeden.
    Voordat ik geopereerd werd heb ik maanden morfine geslikt (pil en drankvorm) in combinatie met de borstvoeding. Ik heb hier natuurlijk wel contact over gehad met lll en diverse artsen & apothekers vwb veilige doseringen, en ook na de operatie terwijl ik op de morfinepomp was aangesloten heb ik gewoon kunnen voeden, maar doe waar jij je goed bij voelt, dat is het belangrijkste!

Ik kreeg (en krijg, want voed nog steeds) met geen mogelijkheid meer dan 10-30 cc per keer gekolfd, en had dus nooit de juiste hoeveelheid bij elkaar kunnen krijgen. Ik had ook niet de puf om te gaan powerkolven om mn productie te verhogen, en daarbij sliep mn dochter nergens anders dan aan de borst, dus heb noodzaak en gemakzucht gecombineerd ;)

Hopelijk verloopt je operatie voorspoedig, heb helaas geen kolftips voor je, maar er zijn een heel aantal kolfexperts hier op het forum, dus hopelijk komt er nog iets :)

10. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Na mijn operatie, baby was toen zes weken, stopte m'n voeding helemaal uit zichzelf. Vooraf mocht ik niet voeden een paar dagen dus wel blijven kolven om productie op gang te houden. Operatie was een dagopname. Geen medicijnen meer mee naar huis etc. Thuis nog een dag gekolft voor de zekerheid, maar dat was zo weinig. Het lukte gewoon niet meer. Moet zeggen dat ik onder algehele narcose was en ik wil je niet bang maken maar dit kan gebeuren en dan is het maar wat fijn dat er kv is...

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik zou eens contact zoeken met la leche league. Zij hebben mij een aantal maanden terug ook heel goed geadviseerd toen ik geopereerd werd. Zh zei 24 uur afkolven en weggooien vanwege antibiotica maar bleek dat ik gewoon door kon voeden!
    Voor m'n eigen gevoel 1e voeding weggedaan.

Je zou verder eens oxytocine neusspray kunnen vragen aan je huisarts. Helpt enorm goed bij het uit blijven van de tsr tijdens het kolven. Sterkte!

Deel Deze Pagina