Tijdens ouderschapsverlof ziek of zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door sunshineS1976, 6 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Hallo,

Over enkele maanden loopt mijn betaald verlof af en wil ik mijn onbetaald ouderschapsverlof gaan opnemen. Ik wil dan drie dagen per week gaan werken gedurende een jaar ipv vijf.
    We hebben plannen voor nog een kindje en ik vroeg mij af:

- Als ik tijdens mijn ouderschapsverlof zwanger raak en beval: krijg ik dan een zwangerschapsuitkering over mijn salaris van drie dagen of over mijn fulltime contract?
    - Tijdens mijn vorige zwangerschap ben ik gedeeltelijk de ziektewet in gegaan. Als dit nu weer gebeurt tijdens ouderschapsverlof; krijg ik dan een heel salaris of ook alleen op het ouderschapsverlof gebaseerd?
    - En als laatst: Stel na 6 maanden ouderschapsverlof ga ik met weer met zwangerschapsverlof. Vervalt het ouderschapsverlof dan meteen of wordt het stopgezet en mag ik de resterende zes maanden verlof van kindje 1 dan weer verder laten in gaan ná mijn zwangerschapsverlof van kindje 2?

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Krullie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Krullie,

Ik ben bezig de antwoorden op je vragen uit te zoeken.
    Daardoor kan het iets langer duren dan je van ons gewend bent.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. sunshineS1976

Ok, ik wacht het af :)
    Alvast bedankt in ieder geval.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Krullie,

Je gaat met ouderschapsverlof en je hebt een aantal vragen.

Je raakt zwanger en bevalt tijdens je ouderschapsverlof.
    De zwangerschapsuitkering wordt berekend over het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof.

Tijdens ouderschapsverlof ga je gedeeltelijk de Ziektewet in.
    Wanneer je (gedeeltelijk) ziek wordt tijdens het ouderschapsverlof betaalt je werkgever alleen de uren door waarin je zou werken. Het ouderschapsverlof loopt gewoon door, ook als je ziek bent door zwangerschap of bevalling.
    UWV vergoedt jouw werkgever de Ziektewet-uitkering. Wanneer je door verlof niet het volledige loon krijgt uitbetaald, zou dit een negatief effect hebben op de hoogte van een Ziektewet-uitkering. Om dit te voorkomen kijkt UWV naar de een voorafgaande loonaangifte tijdvak waarin je geen ouderschapsverlof had. De gedeeltelijk gewerkte uren verrekent UWV met de Ziektewet-uitkering.

Over het ouderschapsverlof kan UWV geen uitspraak doen. Dit regel je met de werkgever en verdere informatie hierover vind je op de site van de Rijksoverheid.

Actuele informatie over het dagloonbesluit werknemersverzekeringen (Artikel 6) vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. sunshineS1976

Beste Yvonne,
    Bedankt voor de antwoorden. Het is me duidelijk zo!

Deel Deze Pagina