ik ben in mei aangenomen voor de verpleegkundige opleiding bbl verkort. in juli onverwachts zwanger geraakt. Nu heb ik 30 augustus me eerste echo en start mijn contract in het ziekenhuis 1 september de eerste 2 weken heb ik nog vakantie. Maar wil zodra ik begin het toch gaan vertellen omdat je in een ziekenhuis natuurlijk met stoffen werkt waar zwangere vrouwen niet mee mogen werken. nu ben ik bang dat als ik het vertel ze me ontslaan omdat ik dan nog in mijn proeftijd zit. deze loopt tot 1 oktober is het wijzer om tot 1 oktober wachten of gewoon vertellen zodra ik start? Zover ik weet mogen ze me niet ontslaan in me proeftijd vanwege zwangerschap toch?
Beste Wendy1988, Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap. Je wilt weten wanneer je de werkgever het best kunt vertellen dat je zwanger bent. UWV kan je hierover niet anders adviseren, behalve dat je je werkgever ten minste drie weken voor de ingangsdatum van het zwangerschaps- en bevallingsverlof moet informeren. Op deze internetpagina van de Rijksoverheid wordt echter het advies gegeven je werkgever zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk na drie maanden zwangerschap te informeren. Hiermee geef je een werkgever de gelegenheid om jou en je ongeboren kindje te beschermen tijdens de zwangerschap. Zoals met betrekking tot de stoffen in het ziekenhuis, uit je vraag. Wat het voor jou moeilijk maakt, is dat je nog in de proeftijd zit. De werkgever mag je in deze proeftijd ontslaan. Hij hoeft geen reden voor het ontslag op te geven. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel sterkte met je beslissing. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare www.uwv.nl/webcare