wazo zez of enige uitkering zwanger tijdens 0-urencontract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lauraloe, 19 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lauraloe

Lauraloe Nieuw lid

19 dec 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi UWV Webteam,

Allereerst wil ik even kwijt dat dit een heel fijn initiatief is, het UWV webteam.

Ik heb jaren gewerkt, toen een tijd ww gehad, die liep af en heb toen een 0-urencontract als huishoudelijke hulp aangenomen. In het kader beter iets dan niets. Dat is 2 maanden geleden. Ik werk nu elke week wel een uur of 10-15. Nu ben ik ook zwanger en uitgerekend op 27 maart 2012. Ik weet nog niet tot wanneer ik door kan blijven gaan met werken, aangezien het nogal lichamelijk belastend is, maar kan het zijn dat ik toch een vorm van een uitkering kan krijgen? Omdat ik nog maar kort aan het werk ben... Maar goed, ik vraag het maar. Alvast bedankt voor jullie reactie!

Lauraloe

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lauraloe,

Je vraagt je af of je recht op een uitkering hebt, omdat je nog maar kort weer aan het werk bent. Voor sommige uitkering moet je een bepaalde tijd hebben gewerkt, zoals voor de WW. Voor de ziektewet-uitkering (ZW) of het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) maakt het niet uit hoelang je hebt gewerkt.

Je hebt recht op WAZO als je in de 10 weken voor je (vermoedelijke) bevallingsdatum hebt gewerkt, met andere woorden, als je na 17 januari nog hebt gewerkt. De WAZO duurt 16 weken en begint 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum.

Met deze website kun je uitrekenen wanneer je met verlof kunt, wanneer het eindigt, en wanneer je het bij je werkgever moet aanvragen.

Kun je voordat het verlof begonnen is door zwangerschapsklachten niet meer werken? Dan kan je werkgever een ziektewet-uitkering voor je aanvragen. Als je tot de bevalling ziek bent, mag je niet meer kiezen wanneer je met verlof wilt, het moet dan 6 weken voor de uitgerekende datum beginnen.

Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lauraloe

Lauraloe Nieuw lid

19 dec 2011
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    #3 Lauraloe, 21 dec 2011
    Laatst bewerkt: 21 dec 2011
    Hoi Robert,

Bedankt voor de snelle reactie.

Geldt deze zwangerschapsuitkering ook als ik na de zwangerschap hier niet meer zal werken? En moet ik het altijd via de werkgever doen?

Groetjes,
    Laura

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Lauraloe,

Als je een werkgever hebt dan vraagt deze de zwangerschapsuitkering voor je aan.
    Alleen als je een uitkering van UWV ontvangt en er geen dienstverband is dan vraag je het zelf aan.

Het is voor de zwangerschapsuitkering en de aanvraag ervan niet van belang of je na het verlof bij dezelfde werkgever blijft werken.

Ik wens je een fijne kerst.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina