ziekgemeld maar werkgever verlengd het contract niet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door tijjani85, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tijjani85

tijjani85 Actief lid

22 nov 2011
    160
    0
    0
    mama
    gelderland
    Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op 16 december dit jaar ziekgemeld vanwege extreem veel overgeven in mijn zwangerschap. Daardoor heb ik totaal geen energie meer over en heb van de verloskundige ook totale rust voorgeschreven gekregen.
    Ik was in dienst van payroll select maar werkte voor een ander bedrijf. Nu werd ik vandaag gebeld door mijn werkgever dat ze de werkrelatie met mij gaan beeindigen met ingang van 5 dagen. Dat is dus aankomende maandag. Maar ik ben wel ziekgemeld!!
    Hoe gaat dit nu in zijn werk. Ik weet het even helemaal niet meer.

Graag hulp hierbij.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tijjani85,

Wat jammer dat je je werk verliest. Als je door zwangerschap ziek bent heb je meestal wel recht op een ziektewet-uitkering van UWV.

Ontslag bij zwangerschap of ziekte
    Je zegt dat de werkrelatie wordt beëindigd. Bedoel je daarmee dat je niet meer voor de inlener, het bedrijf waar je werkte, hoeft te werken? Dan blijf je in principe gewoon in dienst van het payrollbedrijf. Overleg met het payrollbedrijf wat er verder met je contract gebeurt.

Of bedoel je dat jouw contract met het payrollbedrijf wordt opgezegd? Tijdens zwangerschap heb je ontslagbescherming. Dat houdt in dat een contract meestal niet tussentijds beëindigd mag worden als je zwanger bent. Ik raad je aan om juridisch advies in te schakelen om te controleren of het ontslag wel rechtsgeldig is. Dat kan via je rechtsbijstandverzekering of je vakbond. Heb je die niet, dan kun je contact opnemen met het Juridisch Loket.

Ziek door zwangerschap
    Kun je door zwangerschapsgerelateerde klachten je werk niet meer doen? Dan meld je je ziek bij de werkgever (het payrollbedrijf). De werkgever kan een ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen. Een van onze verzekeringsartsen beoordeelt vervolgens of je klachten het gevolg van je zwangerschap zijn. In dat geval betaalt UWV de ziektewet-uitkering.

Heb je nog een werkgever en heb je recht op een ziektewetuitkering? Dan betalen wij die meestal aan je werkgever en betaalt hij je loon door. Als jij of je werkgever dit niet wil, kunnen we de uitkering direct aan jou betalen. Je werkgever moet dit dan op de ziekmelding vermelden.

Heb je geen werkgever meer? Of eindigt je tijdelijke contract automatisch eindigt bij ziekte? Dan moet je werkgever je ziek uit dienst melden bij UWV. Ook dan heb je meestal recht op ziektewet-uitkering. In dat geval betalen we de uitkering direct aan jou.

Actuele informatie ziekte bij zwangerschap vind je hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina