wat eten jullie op een dag?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door yaika, 21 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    Ik at eerder altijd heel slecht. Geen ontbijt, soms ook geen lunch wel avond eten en dan 's avonds vaak nog wat lekkers.

Nu ik zwanger ben probeer ik echt te letten op wat ik eet. Ik weet alleen niet zo goed hoeveel ik nu moet eten aangezien ik niet echt iets heb om te vergelijken.
    Daarom vroeg ik me af wat jullie op een dag eten zodat ik een beetje kan vergelijken of ik te veel of te weinig eet.

Dit is wat ik eet op een dag:

's ochtends een bakje kwark met banaan een creusli.

tussen de middag 2 bruine boterhammen met kipfilet of stroop

4 uur een appel of een stukje ontbijtkoek

's avonds 1 bord warm eten (met veel groente want dat vindt ik nu eenmaal lekker)

als ik dan daarna nog trek heb eet ik een rijstenwafel ofzo.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik eet slecht ik ben nog altijd misselijk dus ik kan weinig eten.

ik eet.

ochtend 2 crackers
    middag 2 crackers
    avond kleinbeetje warm eten (kinder portie)

tussen door een appel en een peer.

3. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    ik at in het begin vd zwangerschap ook slecht vanwege de misselijkheid gepaard met 3 tot 4 keer per dag overgeven..dus ik at alleen dingen die ik binnen hield en lekker vond..dat was voornamelijk fruit, snoeptomaatjes en komkommer en af en toe een boterham...wel altijd gewoon een prakkie met groente..
    daarna at ik meer op een dag..en nu ook..voor de zwangerschap sloeg ik ook vaak het ontbijt over of at ik later..maar nu kan ik dat gewoon echt niet meer! dan ga ik me raar voelen..
    nu eet ik 7 tot 10 boterhammen per dag..tussendoor een appel of 2, een banaan, een hoop manderijnen, heel af en toe als ik me niet in kan houden een hamburger van de mac haha, drink heel veel, avond eten en daarna vaak nog een tosti of vla of wat anders lekkers..maar over het algemeen niet echt elke dag snoepen ofzo..maar ben toch 20 kilo aangekomen...ook door vocht vasthouden..

4. pijman

pijman Niet meer actief

De onderstaande basisvoeding is gemiddeld per dag nodig tijdens de zwangerschap:

Brood: 6 sneetjes (210 gram)
    Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten: 4 opscheplepels (200 gram)
    Groente: 4 opscheplepels (200 gram)
    Fruit: 2 stuks (200 gram)
    Zuivel: 450 ml melkproducten en 30 gram (1 1/2 plak) kaas
    Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: 125-150 gram (gaar gewicht)
    Halvarine, margarine, bak- en braadproducten: 30 gram halvarine (5 gram per sneetje brood), 15 gram bak-, braad- en frituurproducten of olie (1 eetlepel)
    Dranken: 1,5-2 liter (inclusief melk)

dit is wat je volgens het voedingscentrum per dag moet/mag hebben.

Het ligt er maar net aan hoe je je voelt en wat je kan eten. Bovenstaande is natuurlijk in de ideale situatie. Het ligt eraan of je niet kunt eten vanwege misselijkheid of dat het bijvoorbeeld je gewoonte is om jezelf een beetje te verwaarlozen wat voeding betreft. In het laatste geval zou je kunnen proberen om vaker wat kleine porties tussendoor te eten om toch aan je zuivel/fruit/groente etc te komen. Bijvoorbeeld een schaaltje rauwkost met radijsjes, komkommer en wortel mee naar je werk nemen of thuis neerzetten zodat je af en toe wat kan pakken. Of je maaltijd uitbreiden door een zuivelproduct erbij te nemen als een yoghurtje of een glas melk.

Zelf ben ik erg ziek geweest en maakte ik zoveel mogelijk milkshakes. Bijvoorbeeld melk en vruchtenyoghurt in de blender en daar dan fruit bij, ik koos voor doosjes diepvriesfruit (AH) zodat het altijd 'vers' was en nooit lag te stinken in huis ;) Je kan er ook muesli enzo doorheen blenderen, net wat je wilt. Zo krijg je toch wat gezonds binnen ;)

Zelf kwam/kom ik nooit aan het lijstje van het voedingscentrum, vooral kwa vlees/vis niet. Een aanvulling met een goed vitamine preparaat kan dan verstandig zijn, maar zie dat dan niet als een vrijbriefje om dan maar helemaal niets gezonds te eten ! :D !

5. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    In de eerste maanden hoef je het niet zo heel nou te nemen met de richtlijnen.
    Ik weet sinds vorige week dat ik HG heb.
    Alles wat er in gaat komt er weer uit.
    Mijn dietiste zij: Eet waar je zin in hebt! Als je maar eet.
    Aankomen is tot 4mnd helemaal niet belangrijk.
    Daarna dan moet je echt aankomen en ook mee proberen te eten.

dit is wat ik eet:
    2bruine broodjes
    1 sinasappel
    1 handje snoep (gewoon voor de smaak)
    2 eetlepels avond eten
    En met een beetje geluk een een koekje bij de koffie
    en daarbij geef ik dus ook nog over!
    Ik ben nu 4kilo afgevallen dus dat valt nog wel mee :D

6. dolfijn1982

dolfijn1982 VIP lid

1 apr 2010
    7.023
    0
    0
    NULL
    Flevoland
    Wat een kleine beetjes als ik jullie maaltijden vergelijk met de mijne ;)
    Wat ik eet op een dag:
    7.30u 3a'4 broodjes met glas melk,
    rond half 11 thee met ontbijtkoek,
    12u 4 broodjes met glas melk,
    15u beker chocomel met koekje,
    17.30u bord warm eten,
    19u thee met koekje,
    22u 2 broodjes met glas limonade

Tussendoor drink ik veel thee en limonade en eet ik ook nog wat fruit (meestal na avond eten)

Brood heb ik altijd al erg lekker gevonden en vind het dus ook geen straf om een broodje extra te eten :D

7. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Weinig eten door zwangerschapsmisselijheid of omdat je gewoon weinig eet is wel een heel verschil natuurlijk. Ik begrijp uit het verhaal van TS dat zij altijd weinig eet en dat het niet specifiek met de zwangerschap of misselijkheid te maken heeft.

Yaika: je kan vragen om een verwijzing naar een dietiste, die kan samen met jou je voedingspatroon bekijken en je helpen goed te eten.

Zelf kan ik gewoon moeilijk eten, had ik al voor de zwangerschap en heb ik nu ook. Ik ben verwezen naar een dietiste voor begeleiding tijdens de zwangerschap. Vaak mag je zelf een dietist uitzoeken. Ik zou dan wel goed rondkijken en rondvragen of iemand je echt kan begeleiden en kijken naar jouw patroon en behoeften. Mijn huidige dietiste ben ik niet tevreden over, dus ben nu op zoek naar een andere.

Een steuntje in de rug voor een goed eetpatroon is gewoon erg fijn!

8. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Verschillend. Momenteel weinig omdat ik erg misselijk ben.

Vandaag gegeten:
    Appel
    Cup a soep
    Chips :p
    macaronie

9. Chai

Chai Niet meer actief

Ontbijt: 2 bruine boterhammen en een banaan, halve liter drinken erbij.

Smiddags: Vaak iets van een snack, muesli reep vandaag.
    En ik pak weer me mega halve liter glas erbij.

Savonds: Ik haat koken sinds ik zwanger ben dus dat wil ik nog al eens overslaan. Dan eet ik meestal 3 bruine boterhammen, halve liter drinken weer en wat kwark, gedroogt fruit.
    Als ik wel de moeite neem om te koken (om de dag ofzo) dan maak ik vaak, spagethie, boerenkool met worst, soep etc..

Tussendoor: Snoep ik van alles, negerzoenen, chippies, appelmoes, kitkat, en me halve liter glas staat altijd op tafel gevult.

Ik ben maar 2,5 kg aangekomen tot nu toe.
    Was wel eerst 3kg afgevallen hoor, dus officieel ben ik eigenlijk 5,5 kg aangekomen. :)
    Ik eet heeel erg gevarieerd maar overdrijf met niks, van alles een klein beetje neem ik. En ik zou wel wat vaker avond eten moeten maken.

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

toevallig dat ik dit vandaag besproken heb met de gyn aangezien ik al 11 kilo af gevallen ben en 16 weken zwanger ben. de gyn gaf aan dat ik niet perse hoe aan te komen als de baby maar goed groeit.
    ik mag ook gewoon afvallen mits ik niet dastisch ga lijnen. ik word niet verplicht te eten. met HG is dat gewoon heel moeilijk.

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hier:

Ontbijt met:
    Glas Jus d'orange met Floradix (laag HB)
    Kop koffie

Half uur later:
    2 bruine boterhammen

2 uur later:
    2 bruine boterhammen

2 uur later:
    Gekookt ei, 1 a 2 boterhammen, fruit, karnemelk

2 uur later:
    Appel

Rond 16 uur/17 uur:
    Thee met koekjes, dropjes, gewoon wat lekkers

Avondeten:
    Gewoon aardappels, groente, vlees, vis of past

Daarna: Chocola (vooral M&M's ;)) of nog een appeltje, maar net waar ik zin in heb.
    Tussendoor vooral veel limonade, heerlijk!

12. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Is er nog verschil tussen iemand met overgewicht en gezond gewicht qua voedingspatroon tijdens de zwangerschap?
    Als ik dat schema van het voedingscentrum zie kom ik daar nooit aan, maar dat kwam ik sowieso al niet aan voor de zwangerschap.

Over het algemeen eet ik nu dit op een dag:

Ontbijt:
    2 boterhammen met hartig beleg en thee of melk

Tussendoor:
    Koekje (sultana o.i.d.) of fruit

Lunch:
    2 boterhammen met hartig beleg en thee of melk

Tussendoor:
    Niets of fruit

Avondeten:
    Gewoon een bord eten, soms twee als het heul lekker is :) :D

Heel soms snaai ik 's avonds chips maar eigenlijk vrijwel nooit. In het weekend nemen we wel altijd lekkers 's avonds.

Als ik de rest van jullie schema's zie krijg ik de indruk dat ik te weinig eet?
    Edit: ik moet er wel bij zeggen dat ik door bekkeninstabiliteit niet meer werk en dus ook veel thuis ben. Denk dat mijn behoefte daardoor sowieso minder is, ik verbruik immers minder energie..?

13. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    @NooNoo: als alles goed gaat en de baby groeit goed....is er niks aan de hand toch?

Ik ben nou eenmaal gek op brood! Hoe donkerder hoe beter en dan vooral met pindakaas :D

14. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Nee dat zou je inderdaad verwachten... en de baby groeit volgens de VK goed en volgens schema en ik zelf kom ook 'gewoon' aan.

Oh, ik hou ook ontzettend van brood, kan de hele dag wel brood eten. En wat je zegt, mmmm... ik krijg honger van je laatste zin, zou nu wel wat lusten :D

15. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    Dat heb ik vandaag ook ondervonden........
    Ik had het advies opgevolgd om te eten waar ik zin in had, nou was dat alleen al een hele opgave omdat ik nergens zin in had.
    Maar goed ik had vandaag van alles gegeten waarvan ik dacht dat het lekker was, conclussie: Dat doe ik nooit meer! Ik heb me in mijn hele zwangerschap niet zo broerd gevoeld.
    Ik ga gewoon weer eten wat ik kan eten.

Maar waar ligt de grens in dastisch lijnen en gewoon niet kunnen eten?
    Dat vraag ik me ook wel eens af. Ik heb wel wat reserve (weeg nu 69kilo met 1.73) ik kan nog wel wat missen, maar 11kilo zou voor mij toch echt heel ernstig zijn.
    Waar ligt die grens?

16. pijman

pijman Niet meer actief

Dat bereken je niet in kilo's maar in procenten. 5% van je startgewicht afvallen is nog net acceptabel, 10% afvallen dan heb je het echt over hyperemesis indien je van de misselijkheid afvalt of over onverstandig lijnen. Ik viel door de HG in mijn eerste 10 weken zwangerschap meer af als in 10 weken Sonja Bakkeren wat ik voordat ik zwanger werd had gedaan!

In zulke gevallen is eten en drinken waar je zin in hebt, wat het dan ook is, beter als maar af blijven vallen. Maar ik herken het wel hoor dat helemaal geen zin hebben of kunnen denken aan eten. Als ik mijn man de vaatwasser hoorde uitruimen was ik al bang dat hij met een bord boven zou komen ;) En vaak zat stuurde ik manlief weg om iets te kopen voor me en spuugde ik het met hetzelfde gemak weer uit, maar ja dan had ik het wel geprobeerd.

17. sloppyslayer

sloppyslayer VIP lid

10 feb 2007
    10.549
    0
    0
    zandvoort
    @bloeme: mijn diëtiste houd de ondergrens van 5% aan voor de diagnose HG. Daar zit ik sinds vandaag psis op, straks weer naar de huisarts.
    Afvallen wilde bij mij ook niet lukken, maar nu helaas wel.
    Ik zit ophet moment op bijna 500gram per dag dat ik afval! Die kleine eet dusgoed van me ;)

Een collega van mijn zus heeft gewoon gesonja bakkerd tijdens haar zwangerschap! Echt heel fout!

18. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    Als ik zo jullie reacties lees valt het eigenlijk nog wel mee. Ik ben nu 23 wkn zwanger en 6 kilo aangekomen.
    Voor mij is dat heel veel aangezien ik altijd heel dun was maar ik eet dan voor mijn doen ook heel veel.

Ik zal idd vandaag eens even op zoek gaan naar een diëtiste, dat kan nooit kwaad. Kan je daar zomaar naar toe of heb ik daar een verwijzing voor nodig?

19. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Uhmm... 2 broodjes bij het ontbijt met een groot glas melk.
    Tussendoor vaak een stuk fruit.
    Tussen de middag 2 of 3 broodjes met weer een groot glas melk of yoki.
    's Middags verschilt, soms melk, soms een koekje of fruit, soms foute dingen als snoep enzo ;)
    's Avonds gewoon avondeten en later op de avond vaak nog fruit of yoghurt met muesli ofzo.
    En drink de hele dag door veel melk en water, soms cola.

20. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

30 dec 2010
    1.585
    1
    0
    Den Haag
    Hmmm ik ben vorige week ook naar de dieetiste geweest in het ziekenhuis met verwijzing van mijn gyn. Maar die gaf aan mij aan je mag wel wat afvallen maar echt niet teveel is niet goed voor de baby die afvalstoffen die je dan verliest.

Dit is wat ik eet :)

Ontbijt: 2 danoontje en een snelle jelle
    Tussendoor: banaan of appel
    Lunch: 2 bruine boterhammen met kaas en glas melk
    Tussendoor: fruit, danoontje en waterijsje
    DIner: brood of salade of bamisoep met ei en champignons.

Ik ben een hele hele moeilijke avondeter ik vind het echt VIES en nu ik zwanger ben helemaal maar slik ook vitaminen en volgens de dieetiste krijg ik zo vanalles wat mijn baby nodig heeft genoeg binnen. Ik zorg er namelijk wel voor als ik in de avond brood eet wel een tomaat ofzo erbij pak.

Deel Deze Pagina