Hellup! Wel of niet minder werken tot verlof??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door matara, 3 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. matara

matara Nieuw lid

3 feb 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik heb advies nodig en hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ben 19 weken zwanger en heb een jaarcontract dat afloopt op 14 juni. Ik zit dan al in mijn verlof. Het contract wordt wrs niet verlengd door de crisis. Dit is al heel vervelend, ik pieker me suf over hoe ik dit moet gaan oplossen! Daarbij komt dat ik door mijn zwangerschap heel veel pijn aan mijn onderrug heb. Ik heb bijna iedere avond harde buik en snachts lig ik wakker van de pijn in mn rug en buik. Ik ga vlg week naar de fysiotherapeut en dan kijken ze gelijk of het geen bekkeninstabiliteit is. Ik twijfel nu heel erg of ik niet minder uren moet werken (werk er nu gemiddeld 42) maar ben bang dat ik hierdoor sowieso geen contractverlenging krijg. Al met al pieker ik me suf en maak me nu zorgen om mn kindje. Wie heeft er een advies??
    Alvast bedankt!!

2. MamaMiaatje

MamaMiaatje Bekend lid

11 feb 2008
    887
    0
    0
    Ten alle tijden voor je kindje kiezen vind ik! En dus minder gaan werken. 42 uur is veel als je al last hebt van je rug en buik. Je kindje en eigen lichaam zijn nu het belangrijste. Ik snap dat financieën ook belangrijk zijn, maar naar mijn mening is je zwangerschap nu het allerbelangrijkste! En het klinkt wat cru, maar je contract wordt waarschijnlijk sowiezo toch niet verlengd en dan zou je nu 42 uur blijven werken, alleen maar omdat er dan misschien een hele kleine kans is dat je contract toch verlengd wordt?
    En dan iedere dag buikpijn/rugpijn, etc. hebben? Je moet wat meer rust houden denk ik, voor je kindje en jezelf, want je lichaam vraagt daar op dit moment om.
    Succes, want ik snap best wel dat het niet makkelijk is. Je moet zelf bepalen wat je doet natuurlijk, dit is enkel een advies/mening van mij.

3. Pasja83

Pasja83 Fanatiek lid

12 mrt 2009
    1.061
    1
    0
    Lekker minder gaan werken. BI wordt namelijk niet minder. Alleen maar erger of het blijft het zelfde als je mazzel hebt.

Ik heb ook minder uren gewerkt vanaf dat ik last van mijn rug had. Ik heb in overleg met de fysio en mijn werk afgesproken dat ik 2 tot 4 uur minder per dag ging werken.

Die uren zit je dan in de ziektewet. Maar dit kost je werkgever niks. Als je namelijk ziek bent door je zwangerschap krijgt je werkgever het 100% vergoed.

Dus kies lekker voor jezelf en je kind en ga minder werken. En kijk gewoon in je verlof voor een andere baan. Probeer je niet te druk erom te maken en GENIET van je zwangerschap.

4. matara

matara Nieuw lid

3 feb 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goodmorning ladies,

Nou ik ga zo maar het gesprek aan. De vk net gebeld en ze adviseerde ook te minderen. Hoorde net wel van een collega dat de hr functionaris weinig begrip toont voor dit soort situaties! :( Wish me luck!

5. Rosado

Rosado Niet meer actief

Zeker weten minder gaan werken. Je bent "pas" 19 weken zwanger en het wordt alleen nog maar zwaarder. Als je jezelf nu voorbij loopt dan heb je daar straks alleen maar meer last van. En tja, als ze om zo'n reden je contract niet zouden willen verlengen dan zou ik al genoeg weten. Bij zo'n bedrijf wil ik niet eens werken. Mijn contract wordt per 1 juli 2010 ook niet verlengd (ivm een integratie in een ander bedrijf), maar ik maak me er maar niet te veel zorgen om. Ik ga ervan uit dat ik wel weer wat anders vind en dat alles op zijn pootjes terecht zal komen.

6. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    heel veel succes. Ik hoop dat het allemaal mee zal vallen.

één voordeel: je werkgever krijgt je loon doorbetaald vanuit het UWV.

7. SaschaH

SaschaH Actief lid

13 aug 2009
    461
    0
    0
    Poeh, dat is wel vervelend allemaal. Ben benieuwd hoe je gesprek dan verlopen is, met de Personeelsfunctionaris die niet zo veel begrip heeft...

Over het algemeen is mijn ervaring dat een personeelsfunctionaris pas aan een situatie iets kan doen als die er van weet. Ik hoop dan ook dat je gewoon eerlijk je verhaal verteld hebt, je zorgen uitgesproken hebt. En ook ik zou kiezen voor mijn en mijn kindjes gezondheid, die is namelijk onbetaalbaar!

8. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    gewoon naar je leidinggevende gaan en zeggen dat je het niet meer trekt zoveel uren te werken.
    Waarschijnlijk zul je eerst een paar uur per dag minder gaan werken en die uren in de ziektewet gaan.
    Maar houd er rekening mee dat ze ook wel eens passend werk kunnen aanbieden want je nog wel kan doen.
    Veel suc6 met het gesprek

9. matara

matara Nieuw lid

3 feb 2010
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hey,

Het was gelukkig een normaal gesprek! Ik moet donderdag naar de arboarts. We hebben zelf al een plan gemaakt dus ben benieuwd. In ieder geval probeer ik de di en do vrij te krijgen, dan kan ik na ieder werkdag een dag bijtrekken. Ben ieder geval wel opgelucht dat ik toch aan de bel heb getrokken! Thanks ladies!

Groetjes

Deel Deze Pagina