onregelmatige tijden werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door annika, 21 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. annika

annika Actief lid

9 feb 2006
    243
    0
    0
    Ik heb een baan van 32 uur en eerlijk gezegd valt dat me best zwaar met het zwanger zijn. Het is geen zware baan (lichamelijk in ieder geval niet), het is een 'kantoor'baan, maar door vele veranderingen op de werkvloer is er een hoop stress bij iedereen. Er wordt veel van je verwacht en daar heb ik het best moeilijk mee. Ik heb wel vrij snel aangegeven dat ik zwanger ben omdat ik in de eerste periode ook aardig misselijk ben geweest. Hier werd in het begin dus wel rekening mee gehouden, maar het lijkt wel alsof het na een tijdje niet meer uitmaakt en men het weer vergeet? Ik heb soms hele goeie dagen maar soms ben ik ook doodmoe.... en de druk die op het werk heerst maakt het er niet beter op. Nu gaan we binnenkort met een nieuw soort rooster werken waardoor iedereen af en toe ook avonddiensten zou moeten gaan draaien. Ik zie hier zo ontzettend tegen op. Dan draai je dus geen overwerk, want je begint gewoon later. Ik heb al gezocht op internet over de rechten die je hebt wanneer je zwanger bent maar kan eigenlijk alleen iets vinden over overwerk wat je niet verplicht bent.
    Weet iemand hier meer over?

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Jeetje, dat is niet leuk zeg. Ik kan me goed voorstellen dat het zwaar is, want ik heb er nu ook al last van. Ik weet wel dat je nachtdiensten mag weigeren, maar hoe het zit met avondwerk, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

3. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Andere werktijden
    Lukt het niet om uw werk volledig uit te voeren? Maak dan met uw werkgever afspraken over aangepaste werk- en rusttijden.
    Hier heeft u recht op:

regelmatige werk- en rusttijden
    extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)
    een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)
    geen verplichting tot overwerk en nachtdiensten
    zwangerschapsonderzoek in werktijd.
    Tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).

Tijdelijk ander werk?
    Kunt u uw werk toch niet veilig en gezond uitvoeren, dan moet uw werkgever u tijdelijk ander werk aanbieden. U kunt worden vrijgesteld van werken, als blijkt dat dit ook dan niet mogelijk is. De (bedrijfs)arts dient te bevestigen dat uw werk inderdaad risico's houdt. Kunt u niet werken vanwege uw zwangerschap, dan heeft u recht op een Ziektewetuitkering ter hoogte van uw Ziektewetdagloon.

neem eens een kijkje op onderstaande site, mischien staat daar nog waardevolle info voor je tussen?

groetjes en succes

http://www.arbo-advies.nl/zwangerschap.htm#15

4. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    als het niet lukt gewoon aangeven!
    Heb hetzelfde gehad, werkte ook 32 uur en moest ook avond diensten (tot 1 of 2 uur snachts) of om half 6 smorgens beginnen dat was gewoon niet te doen, dus iom bedrijfarts hebben ze de tijden aangepast.

Gewoon aangeven dus, want ben het helemaal met je eens dat dat gewoon zwaar is nu.

5. annika

annika Actief lid

9 feb 2006
    243
    0
    0
    Dank jullie wel voor de antwoorden, en Smoekie dat is een handige site!

Ik vond zelf ook nog www.arbeidsrechter.nl Daar staat ook veel in uitgelegd.

Het vervelende blijf ik wel vinden dat ik het gevoel heb dat ik moet 'vechten' voor mijn rechten. De werkgever of mijn teamleider zal er zelf niet mee komen. Ik krijg daardoor het gevoel dat ze denken dat ik me aanstel.... Misschien is het wel een 'mannenmaatschappij' zo'n kantoorleven?

6. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Nou Annika, ik heb ook op het werk gevoel dat ik aanstel hoor.
    Dan zeggen ze oh je moet nog zo lang!!
    Maar ik voel mijn lichaam toch het beste.
    Ik heb het ook aangegeven hoor maar er word niets mee gedaan, ga je collega's maar om meer hulp vragen krijg ik als antwoord!
    Als ik niet zwanger was had ik vandaag nog ONTSLAG genomen!!!

Deel Deze Pagina