Tijdens zwangerschapsverlof van baan wisselen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Aster14, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Wie heeft dit ooit gedaan? Had het consequenties voor je bevallingsverlof of je ouderschapsverlof?
    En hoe zwaar is het om als nieuwbakken mama te beginnen aan een nieuwe baan? Waarbij ik er graag bij wil zeggen dat mijn huidige baan me veel stress bezorgt en echt verschrikkelijk is. Zit dankzij collega's thuis met harde buiken nu..

2. ijsbeer

ijsbeer Actief lid

14 feb 2014
    387
    0
    16
    Op zwangerschaps- en bevallingsverlof heeft het volgens mij geen invloed. Ouderschapsverlof heb je meestal pas recht op als je een jaar in dienst bent.

3. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Oeh, is dat echt zo? Dat zou wel goed balen zijn namelijk! Ook een beetje krom. Ik werk in het onderwijs en ik val dus gewoon onder dezelfde CAO..

4. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Inderdaad op ouderschapsverlof heb je pas recht als je bij de werkgever waar je dan werkt 1 jaar in dienst bent. Heeft eigenlijk niets met CAO te maken voor zover ik weet. Is gewoon algemeen wettelijk zo geregeld.

Zie site rijksoverheid: Ouderschapsverlof | Verlof en vakantie | Rijksoverheid.nl

>>>>
    Voorwaarden ouderschapsverlof
    U kunt ouderschapsverlof opnemen voor kinderen tot 8 jaar. Ook moet u ten minste 1 jaar bij dezelfde werkgever werken. Dit hoeft geen aaneengesloten jaar te zijn. De verschillende periodes kunnen worden opgeteld. De onderbreking tussen deze periodes mag niet meer dan 3 maanden zijn.
    >>>>>>

Dat is wel even balen als je daar wel op gerekend had inderdaad

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik zit nu nog in mijn bevallingsverlof, maar ben inderdaad gewisseld van baan. Tijdens mijn zwangerschapsverlof heb ik gesolliciteerd naar een nieuwe baan en ik ben aangenomen. Dat betekent in de praktijk dat ik na mijn verlof direct start in mijn nieuwe functie. Inderdaad heb ik geen recht ouderschapsverlof, dit kan ik eventueel opnemen nadat ik één jaar in dienst ben.

Mogelijk kan je dit wel zelf overleggen met je nieuwe werkgever, en wil hij je hierin tegemoet komen.

6. MariaP86

MariaP86 Bekend lid

10 dec 2013
    644
    0
    16
    O Aster wat naar! :(
    Hopelijk vind je snel wat anders.

7. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Waar je ook rekening mee moet houden eventueel, is als je ouderschapsverlof op gaat nemen in je huidige functie en je wisselt binnen een jaar van baan, dan moet je het ouderschapsverlof terug betalen. Tenminste het verschilt per cao, bij ons is dit namelijk wel het geval! Moet je even checken!

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mbt ouderschapsverlof is het inderdaad goed om je CAO te checken. Wettelijk gezien heb je namelijk geen recht op een vergoeding voor de ouderschapsverlofuren die je opneemt. (Behalve dat je nog in het jaar 2014 via de belastingdienst ouderschapsverlofkorting kan aanvragen, maar dat staat hier los van.)

Bij mijn vorige werkgever zou ik dan ook niets ontvangen, en is ieder uur gewoon onbetaald verlof. Bij mijn nieuwe werkgever hebben ze wel een vergoeding rondom ouderschapsverlof geregeld. Hier ga ik dus op vooruit, ook al kan ik het pas na één jaar opnemen (wettelijke termijn). Dit zijn regels die per CAO flink verschillen.

9. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Ik blijf sowieso in dezelfde CAO zitten, dus dezelfde regels gaan gelden. Ik heb morgen een gesprek bij mijn potentiële nieuwe werkgever.
    Maar als ik een goeie slag kan maken qua salaris is geen ouderschapsverlof niet zo heel erg. Daarnaast heb ik nu 50 minuten woon-werkverkeer en straks 10 minuten. Is ook wat waard.

Maar genoeg nog om uit te zoeken en rekening mee te houden! Dank jullie wel! Ik kan me, dankzij jullie, nu goed voorbereiden!

10. Tralala89

Tralala89 Bekend lid

18 sep 2013
    750
    1
    0
    Ooh Aster wat spannend! En wat vervelend dat je huidige collega's het je zo zuur maken zeg! Ik duim voor je gesprek morgen, laat je weten hoe het ging?

11. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Ja, doe ik! Ik mag om half 12. Best spannend! Maar ga er open in. Ik moet niet per se een nieuwe baan, maar het zou wel fijn zijn.
    En mijn collega's.. Ach, ik heb meer medelijden met hun partners. Zij zitten de rest van hun leven met ze opgescheept!

Deel Deze Pagina