Hoi allemaal, Op dit moment loop ik stage in het buitenland voor mijn afstuderen. Tegen de tijd dat ik weer in Nederland ben, zal ik 6 maanden zwanger zijn. Ik verwacht niet dat ik nog een baan vind of iemand mij aanneemt als hoogzwangere vrouw. Daarom ben ik van plan om, nadat de kleine is geboren op zoek te gaan naar een baan. Heeft iemand ervaring met werken/werk zoeken vlak na de bevalling? Is het zwaar, valt het mee, hoe is het jullie bevallen? Ik ben benieuwd.
Ik zag een hele leuke vacature voorbij komen toen ik twee weken met zwangerschapsverlof was. Daar heb ik een week voor mijn bevalling op gesolliciteerd, want ondanks mijn zwangerschap wilde ik die kans niet mislopen. 4 weken na mijn bevalling werd ik gebeld en uitgenodigd voor een gesprek. 5,5 week na de bevalling had ik het gesprek, en ik heb de baan gekregen! Tijdens het sollicitaitegesprek heb ik overigens wel tussen neus en lippen door genoemd dat ik dat ik een paar weken daarvoor een zoontje had gekregen. Voornamelijk omdat ik nog een ietwat bolle buik had, en ik niet wilde dat ze hier zelf een verklaring voor zouden bedenken. Praktisch was het wel even puzzelen met de startdatum. Maar ik begin meteen na mijn zwangerschapsverlof met mijn nieuwe (fulltime) functie, en kijk er erg naar uit. Of het straks zwaar is? Dat weet ik nog niet Het zal vast even wennen zijn, een nieuw ritme met een kindje, en ook een nieuwe baan. Maar ik ben erg blij dat ik die stap genomen heb en mezelf kan gaan ontplooien in een nieuwe uitdagende baan.
Hier momenteel bijna 34 weken zwanger. Vorige week ben ik afgestudeerd als maatschappelijk werker. Ik zou dan ook liefst zo snel mogelijk met dit diploma aan de slag willen gaan. Mijn huidige job is parttime begeleidster in een voor en naschoolse kinderopvang. Een ideale job voor tijdens mijn studies, maar ik wil uiteraard meer na jarenlang studeren. Vanaf januari zou ik terug moeten beginnen werken. Ik ben dan ook van plan om vanaf oktober ongeveer te beginnen solliciteren om eventueel in januari op een fulltime job te kunnen beginnen. Ik ben dus ook heel benieuwd naar hoe dit wordt ervaren. Het lijkt me zeker wel zwaar, je kindje naar de crèche of onthaalmoeder brengen, volledige dagen weg van thuis,... Maar dat hoort er nu eenmaal bij zeker he!
Overigens heeft een nieuwe baan wel invloed op de mogelijkheid van ouderschapsverlof. Dit kan pas worden opgenomen vanaf het moment dat je 1 jaar in dienst bent.
Per 1 juli loopt mijn contract af en begin augustus ga ik met verlof. Ik ben nu wel aan het solliciteren maar merk dat het lastig is omdat bijna alle vacatures per direct zijn en ik natuurlijk pas per december/januari beschikbaar ben. Ik heb wel al wat lijntjes uitstaan in mijn netwerk en te horen gekregen dat ik ''in oktober even moet bellen''. Als ik nu leuke banen zie reageer ik wel maar ik verwacht er nog niet veel van (maar je weet het nooit) mijn idee is om per oktober weer te solliciteren. Ik zorg er wel voor dat vooraf alle job alerts aan staan, CV up tot date is, ik een linkedin statusupdate kan doen en de bureaus waar ik sta ingeschreven weten dat ik per oktober toch weer gesprekken kan voeren Ongetwijfeld is het pittig. Maar dat is werken daarna ook natuurlijk. En veel van solliciteren kun je gewoon doen door een uurtje als de kleine slaapt te reageren op vacatures. Voor een gesprek moet je natuurlijk wel even tijd maken. Maar komt vast goed!
@Micera Wat goed zeg! Super! Ik hoop dat ik ook zoveel geluk heb. De vacatures zijn op dit moment zo schaars.. @Vrolijkheid Ja dat heb ik ook gemerkt, alles per direct. Ik heb afgelopen weken gereageerd op vacatures (nu mijn buik nog niet zo groot is), maar heb daar of geen antwoord op gekregen, of ik werd afgewezen..maar ik geef niet op! Ik denk dat het ook zwaar wordt, zeker als nieuwe moeder, maar mijn ouders en familie kunnen opvangen, en ik ga ook de kinderopvang inschakelen.
Als je een leuke vacature tegenkomt, zou ik het zeker proberen! Zelfs al ben je nog niet bevallen (zeg ik uit ervaring ). Dat er per direct bij staat is logisch, dat schrijven veel werkgevers. Maar de praktijk zal toch zijn dat veel sollicitanten een opzeg termijn van twee maanden hebben(per eind van de maand). Dan is het verschil met jou opeens niet zo groot meer, of gaat het zelfs om dezelfde termijn. Heel veel succes met solliciteren!
Dat hoeft niet hoor. Het is zo dat de werkgever wettelijk pas na 1 jaar ouderschapspverlof hoeft te geven, maar het direct bij in dienst treding. Heb ik ook bij mijn huidige baan, direct ouderschapsverlof ondanks dat ik net in dienst ben.
Ik beviel in september, vond in november een nieuwe baan en begon in januari. Lekker vier maanden thuis geweest en toen weer aan de slag. Ging prima!
Ik heb destijds gesolliciteerd toen ik 8 maand zwanger was, een eerste gesprek gehad een week voor mijn uitgerekende datum, tweede gesprek moeten annuleren omdat ik de dag ervoor bevallen was, uiteindelijk tweede gesprek gehad toen dochter 2 weken oud was, en contract gaan tekenen met 3 weken oude baby in de maxi cosi. Nieuwe job begonnen toen ze 3 maand oud was. Het kán dus wel Veel succes!
Sorry lees het nu pas Ik zoek in de (commerciële) Recruitment/Werving & Selectie/HR/Mobiliteit & Outplacement. Is wel het één en ander in te vinden dus moet wel goed komen geloof ik
Ik ben 5 november bevallen van mijn jongste zoon. Eind december gesolliciteerd. Medio februari gesprekken gehad (procedure liep vertraging op door omstandigheden bij werkgever). Ik ben gestart eind maart, zoon was toen 4,5 mnd