Tijdsbeeld - hoe stel jij je de tijd voor?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vulpen, 11 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.748
    113
    zuid-holland zuid
    Het waarnemen van tijd staat los van de tijd zelf en ook los van of je een visualisatie maakt van een kalender. Dat zijn eigenlijk 3 verschillende onderwerpen :D

Over het waarnemen van tijd:
    Hebben jullie weleens “het leven uit een dag” gelezen? Waarin mensen in 1 dag geboren worden, een partner zoeken, een kind krijgen en doodgaan. Als tiener vond ik dat echt totaal fascinerend. Zouden dieren die korter leven de tijd hetzelfde waarnemen, of gaat dat bij hen langzamer? Een muis zijn hart klopt veel sneller dan die van ons, maar hij leeft veel korter, zou een muizenleven voor de muis net zo lang voelen als een mensenleven voor ons? En wat betekent dat voor hun verdere waarneming? Zien zij ons heel langzaam door de kamer bewegen en horen ze ons langzaam praten, wat wij zien als we naar een slow motion film kijken?
    En dieren die langer leven dan wij, hoe nemen die de tijd waar?

Over de visualisatie:
    Ik zie het jaar ook als een klok. Bij mn zoontje in de kleuterklas staat precies zo’n soort houten klok met kleurtjes die ik voor me zie. Dus ik denk eingelijk dat ik die gewoon uit mijn kleutertijd altijd met me mee genomen heb.
    De week is bij mij een agenda, wel eentje die begint op maandag.
    Vroeger hadden we thuis een soort kastje met knopjes waar je aan kon draaien (jaar, maand, dag, weekdag).. een oranje jaren ‘70 kantooritem... die zie ik ook weleens voor me, aan het eind van de maand dat ik dan zo aan dat knopje draai en dat de volgende maand dan komt.

Manque en HooyoShimbir vinden dit leuk.
  2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.301
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hoe kan iemand de tijd nou als cirkel zien? :pDe tijd die is geweest komt nooit terug, zoals een cirkel voor mij lijkt te zeggen. Bij mij is alles gewoon een rechte lijn.
    Ik heb agenda's die op zondag beginnen nooit begrepen. De week begint op maandag.

fafa vindt dit leuk.
  3. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Maar het wordt wel elke keer weer maandag. En de maanden komen ook telkens weer terug.

4. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik heb hier serieus nog nooit over nagedacht..

SDonya, HooyoShimbir en Nonja vinden dit leuk.
  5. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Maar die anologie heb ik al wel vaker gehoord. En ook de wetenschap houdt zich daarmee bezig in het snaartheorie/meerdere dimensies/multiversum verhaal. En in sommige religies komt dat ook terug in de een of andere manier als het gaat over karma, lotsbestemming etc. Leuke stof voor nadenken en filosoferen.

Nimue en HooyoShimbir vinden dit leuk.
  6. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    IMG_20181012_125118.jpg IMG_20181012_125215.jpg
    Ja ik snap de cirkel ook niet helemaal. De maand februari 2018 komt echt nooit meer terug.. volgend jaar is het 2019.. is het dan een nieuwe cirkel?

Mijn tijd is ook gewoon een rechte lijn. Aan het begin wordt je geboren en aan het eind ga je dood. De lijn daartussen is jou tijd.

Ik heb even getekend hoe ik de circels dan voor me zie (en m'n eigen visualtie haha) klopt dat dan?

7. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

19 mei 2017
    3.608
    4.024
    113
    Vrouw
    Goeie tekenskills! Vergelijkbaar met de mijne :)

8. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    en dan heb ik de cirkels ook nog 3x opnieuw getekend hé :roflmao::roflmao:

Tuttebelleke vindt dit leuk.
  9. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.180
    3.822
    113

Maar eigenlijk stelde ik geen filosofische vraag in eerste instantie. Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe je je geen enkele voorstelling kan hebben. Als ik dan aan jou vraag welke dag het over 5 dagen is, of welke maand over 7 maanden, hoe zou jij dan aan het antwoord komen?

Ik heb géén idee! Kan me niet herinneren dat ik er ooit anders over nagedacht heb.

Ja, daarom is het - bij mij althans - een soort tegengestelde spiraal. Maar ik kan dan ook niets met vragen als 'hoeveel jaar werk je hier al?' Ik heb geen idee, maar weet dan wel dat het linksboven op de cirkel was:roflmao: En ik vraag me inderdaad af of je daar nog verdere conclusies over iemands manier van leven zou kunnen trekken.

Verdere leestips voor mensen:

- Zeeën van tijd/ Aan de andere kant van de deur van Tonke Dragt (of eigenlijk heel haar oeuvre)
    - Ik van Margaretha van Andel
    - De filosoof die ik bedoelde is Bergson

10. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.034
    6.135
    113
    Happyland
    Dit dus.
    Bij het lezen van de intro hoorde ik krekels in mijn hoofd. :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:

fafa vindt dit leuk.
  11. fafa

fafa Niet meer actief

De vraag was niet direct aan mij, maar ik heb ook geen echte visualisatie, dus ik beantwoord hem toch:
    Ik ga dan op mn vingers tellen: november, december, januari... mei.
    Ik zie de woorden dan hooguit heel simpel in een zwart-op-wit schreefloos lettertje opdoemen en weer verdwijnen, om de beurt, in het centrum van mn blikveld. Maar meer ook niet. En zelfs dat misschien niet? (moeilijk om daar over na te denken zonder je eigen gedachten te sturen)

Maar ik heb laatst ook ontdekt dat ik veel meer een auditief persoon ben dan een visueel persoon. (wat mij eigenlijk heel erg verbaasde) Dus misschien dat ik er daarom geen beeld bij heb?

Vulpen vindt dit leuk.
  12. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ik ben niet visueel ingesteld, maar ook niet auditief. Ben wel cijfermatig ingesteld. Denk meer in 1 en 0 zeg maar. Maar daarom vind ik het ook moeilijk te begrijpen denk ik.

Als iemand mij vraagt hoelang ik hier al werk, weet ik dat gewoon haha. Hoef er niet eens over na te denken. En welke maand het over 7 maanden is, dat is 10 + 7 is 5 (aangezien maanden maar tm 12 lopen.) dus mei. Maar ik typ het nu uit, maar dat is langer dan ik er over denk haha. Ik kan het je gewoon binnen een seconden vertellen. Dat kost geen denk werk.

Liekje81 vindt dit leuk.
  13. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.180
    3.822
    113
    Ik ben eigenlijk ook helemaal niet zo visueel ingesteld. Maar ik ben nog véél minder cijfermatig ingesteld, dus tsja, dan moet je toch iets hè ;) Als ik het op jouw manier zou moeten uitrekenen, dan zou ik er nog langer over doen dan de tijd die jij nodig hebt gehad om het te typen. 10 + 7 is 5, dat soort dingen trekken mijn hersenen niet :p

14. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.227
    23.301
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ja, zo denk ik idd ook, haha.

15. Aszz

Aszz Niet meer actief

#55 Aszz, 12 okt 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2018
    Ik zie mijn week als een soort klok. Maandag staat op 1 uur ( geen idee waarom ) en zaterdag en zondag op ongeveer 10 uur en 12 uur.
    Zo zie ik het jaar ook. Alleen staan juli en augustus boven in.

16. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Bij mij zijn week en jaar dus een cirkel. Die vul ik in mijn hoofd zeg maar in, bijvoorbeeld voor het eten:
    Ma: nasi
    Di: spaghetti
    Enz.

En aan het eind van de week wis ik dat gewoon en vul ik het opnieuw in.

17. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja ik ook zoiets. En ik denk niet ‘februari 2018’. Februari is gewoon februari. Zonder jaartal.

mamabeertje vindt dit leuk.
  19. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik heb dit topic al meerdere keren geopend. Ik snap er werkelijk waar niks van. Maandag is maandag, dinsdag is dinsdag. De week begint op maandag stopt op zondag. Het jaar begint bij januari en stopt bij december.

En ik zie er totaal geen klok, kleur of wat dan ook bij. Maar misschien is dat dus juist wel raar haha

fafa vindt dit leuk.
  20. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.985
    3.918
    113
    Vrouw
    Moeilijk uit te leggen maar een beetje zoals een zwart gat achting iets?
    black-hole-2942914_1280.jpg
    Als kind lijkt de tijd heel langzaam te gaan en elk jaar heb ik de illusie dat de tijd sneller en sneller gaat dus een beetje zoals op deze tekening. Tot het moment de tijd stopt voor ons. En dan hopen dat je ergens anders terecht komt.
    Een jaar is een cirkel.

Vulpen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina