Poeh, morgenochtend heb ik een sollicitatiegesprek en ik heb me toch de zenuwen. Nu al... Het is eeuwen geleden dat ik een sollicitatiegesprek heb gehad (sprak de oude moeke ) en ik ben me er toch een partij slecht in. Kom amper uit mijn woorden, als het een beetje tegenzit een tomatenhoofd en stotteren erbij. En waarom? Heb geen idee... Ik weet dat ik het kan en dat probeer ik mezelf ook steeds voor te houden, maar oh man, dat lukt toch niet zo goed. Dat wilde ik even van me afschrijven. Ik ga me nog even voorbereiden, in m'n hoofd wat vragen beantwoorden. Als iemand nog tips heeft, hoor ik ze graag! (duimen is ook toegestaan )
Wat zijn je positieve en negatieve eigenschappen? Wat zijn jouw kernkwaliteiten Als de schaal één op groen is, hoe paars voel jij je dan met een kerstmanmuts op? (zo komen sollicitatie-gesprek-vragen op mij over) Het is meer van: oh, jouw hoofd staat mij niet aan - FAIL. Oh, jouw hoofd is wel leuk om tegen aan te kijken *half jaar contract*.
Haha. (kijk, toch nog enige ontspanning in deze bibber-toestand) Maar klopt hoor, je hoofd moet zeker meewerken. Dat is het 'm nu net, mijn hoofd werkt nooit mee tijdens een sollicitatiegesprek...
Hahaha Bij werkt het altijd goed om rustig door mijn buik te ademen,dus dat je ademhaling laag zit. Als je ademhaling hoog zit, kun je idd meer gaan stotteren/hakkelen. En als je rood word denk dan: Oh ik word rood lekker belangrijk. Oid. Wanneer je denkt: Oh shit ik word rood neeeeee!!! wordt het vaak alleen maar erger. Succes!
Ik vind dat er een bijstandsuitkering moet komen voor mensen met een niet-meewerkend-hoofd. "Ja mevrouw, vult u hier het papierwerk maar in... Even lachen, dan maak ik nu een foto van u, over enkele weken valt het resultaat van de beslissing over uw hoofd in de brievenbus" *weken later* GEFELICITEERD! U bent geselecteerd voor de niet-meewerkend-hoofd-uitkering. Dit houdt in dat er geen enkele baas u van plan is om aan te nemen doordat u dat type hoofd heeft, waar de honden geen brood van lusten. Het volledige bedrag van 2200 euro netto wordt iedere maand naar uw rekening overgemaakt! (ik zou zo in aanmerking willen komen voor die uitkering! )
Hoe verzin je het? Dank allen! Goede tip Talvi, is voor mij goed om aan te denken, dát gaat ook niet altijd even vlekkeloos. 'Oh ja, ik moet ook nog ademhalen...'
oke dit heb ik even van internet geplukt. Het is een waslijst aan vragen die aan je gesteld kunnen worden tijdens het gesprek en er worden ook een aantal tips gegeven bron
Ik kreeg ooit de tip dat als men je naar je zwakke punten vraagt, dat je daarop antwoordt: Mijn verbeterpunten zijn ...... Ik heb onlangs ook een pittig sollicitatiegesprek gehad, en ook aangegeven dat ik zenuwachtig was. Toch ben ik aangenomen en krijg ik in januari een jaarcontract . Succes meis! Ik ben erg benieuwd! You can do it
Spannend! Tips: - vertrek op tijd, liever een uur wachten om de hoek (en je dan vijf minuten vantevoren melden) dan dat je gestrest aankomt - geef een stevige hand, niet zo'n slap handje - als je zenuwachtig bent, zien ze dat toch wel dus benoem het zelf. Breekt vaak het ijs. - bedenk voorbeelden uit je werkverleden) bij de antwoorden die je gaat geven. Bv een sterk punt is je flexibiliteit. Geef dan meteen aan waaruit blijkt dat je flexibel bent (vorige week was je collega ziek en moest je haar werk overnemen. Dat heb je gedaan, toen ze terugkwam lag er niet veel op haar te wachten). Google maar eens op STAR methodiek. - zorg dat je zelf ook vragen hebt om te stellen over de functie, de afdeling en het bedrijf. Die mag je ook op een briefje schrijven. Daaruit blijkt dat je voorbereid en geïnteresseerd bent. - lees je goed in in het bedrijf, zodat je weet waar je op gesprek gaat. - vraag, als ze het niet zelf zeggen, wat het vervolg van de procedure is (wanneer terugkoppeling, komt er een tweede ronde) - bedenk dat een sollicitatiegesprek niet alleen is voor een bedrijf om te bepalen of ze jou willen hebben, maar ook voor jou om te bepalen of jij bij dat bedrijf wilt werken. - liegen mag niet, beetje bluffen wel! Veel succes morgen!
Het ging best aardig, zenuwen goed onder controle, maar ben het helaas niet geworden, toch een interne kandidaat gekozen. Maar goed, ondanks dat, voor mij een best positief gesprek, kan een volgende keer alleen maar beter gaan.
Vind het altijd zo stom dat ze uiteindelijk een intern kandidaat kiezen. Jammer, maar fijn om te horen dat je er zo positief op terugkijkt Zo heb je nog een keer geoefend en ben je de volgende keer hopelijk minder zenuwachtig!