Ik zit even met m'n handen in het haar.. Ons peutermeisje van net 3 jr is sinds een maand een drama met slapen Daarvoor sliep ze perfect nooit wat aan de hand en nooit snachts wakker. Op het moment dat het begon sliep ze nog in ledikant. Ze zit ontzettend in de peuterpuberteit is heel drammerig en sterke eigen wil. Ze wil Alles zelf bepalen, met name als we naar boven gaan. Ze wil bijvoorbeeld perse dat ik of ander moment papa haar pyama doet, tandenpoetsen etc verhaaltje. We zijn daar in het begin misscjien iets teveel in mee gegaan en sinds een maand is het dus verergert. Als ze moet gaan slapen begint ze: ik moet plassen, ik heb dorst, ik wil wel/niet kusje, ik wil wel/geen deken. Dan doen we bijvoorbeeld deken even niet om en zodra je weg bent, bedenkt ze zich: WEL een deken, WEL een kusje dan kom je binnen en is het NIET. Nou je snap als het aan haar ligt gaat het uren door. Dus we zijn duidelijk gaan zeggen je hebt drinken gehad, hebt geplast, als je geen deken wilt dan komen we straks niet terug maar pak je hem zelf. Drama krijsen!! als je kamer op komt dan is ze stil maar daarna begint het weer ik wil die knuffel, nee niet! Ze grijpt alles aan zet maar.. We zijn toen middagslaap eraf gaan halen, ze sliep nog uurtje, we dachten misschien niet moe genoeg. Het helpt wel iets maar het krijsen en drammen blijft, zonder middagslaap 15-30 min, Met middagslaap gerust 3 uren Ze heeft nu sinds vorige week nieuwe 'groot bed'. Ledikant staat er nog. Eerste nacht perfect niks gehoord zo trots was ze. Vanaf 2e avond drama. Kamer uit naar kamer oudste wakker maken. Overal lichten aandoen en schreeuwen boel op stelten. Ik heb haar toen paar x teruggelegd maar ze bleef er onder luid protest uitkomen. Dus toch weer in ledikant, daar komt ze nog niet uit. Ze is wel sinds week of 6 zonder speen. Laatste was kapot en afspraak was dan zonder dus dat zal ook niet helpen. Maar ik ben het zo zat dat we de dag zo negatief met driftbuien en gekrijs moeten afsluiten. Ik ben er gisteravond even naast gaan liggen in nieuwe bed tot ze sliep maar dat is natuurlijk geen oplossing. Bovendien werd ze vannacht ineens wakker en zocht ze mij dus dat is dan ook sneu. Toen werd ze dus ook weer boos. Iemand een tip of herkenning? In ledikant houden eerst? Doorzetten met nieuwe bed? En dan? Steeds terugleggen?
Ik zou sowieso doorzetten met het grote bed, telkens als ze eruit komt terugleggen. Dit zal even moeite kosten maar uiteindelijk zal ze door hebben dat dat haar nieuwe bed is. En wat betreft het tijdrekken, stel ze vraagt om een glas water dan zou je haar dat kunnen geven en dan duidelijk aangeven dat het tijd is om te gaan slapen. Lekker instoppen en kus en dan weggaan, als ze dan weer begint te roepen of iets dan kan je daar het beste geen aandacht aan schenken tenzij ze van haar kamer komt natuurlijk,dan terugleggen zonder iets te zeggen. Mijn zoontje probeert het ook wel eens en deze manier heeft bij ons het meeste effect. Zal een paar avonden tijd kosten maar dan zal ze doorhebben wat de bedoeling is. Succes!